Powered By Blogger

31 January 2013

Cerita Tong Air

Nie cerita semalam nie, baru sempat nak 'hapdet'...

Alkisah semalam konon kawasan sekitar Bangi termasuk Bandar Baru Bangi akan dilanda ketiadaan air jadi para penduduk kampung sepening lalat telah dinasihatkan agar menyimpan bekalan air secukupnya bagi mengelakkan perkara2 yang x diingini berlaku. Justeru setelah berbincang dengan CEO, aku selaku Managing Director pergilah beli tong 15 gelen nie untuk dijadikan 'kolam tadahan' bagi menampung keperluan kami sekeluarga setidaknya2 utk memasak, wudhuk dan bersihkan apa2 yg sepatutnya...

"ini lu beli untuk esok (xde air) punya ka?" tanya taukeh kedai tong air...
"errr... ye ye, mau standby simpan air..." jawab aku
"lu baik cepat, wa tengok air sudah 'kincil' (kecik)...", aku budget2 paham je la. Tp dalam hati gusar gak, sempat ke tak nak tadah air nie.

Sampai je parking aku terus angkut tong kosong nie naik atas. Tangan kanan kendong Huda, tangan kiri pegang tong, dalam tong ada beg sekolah Wafiy. Fuhh... lenguhnya tangan Ya Allah! Sib baik mengenangkan keadaan bakal menjadi darurat dan gawat jadi aku terpaksa juga mengerah lemak2 aku utk bertukar menjadi sumber tenaga segera yang merembes macam metanol injection engine. Chewahh.. paham ke? Hehehe...

Buka je pintu rumah, perkara pertama yang aku buat ada letak Huda pastu segera basuh tong untuk diisikan air. Kurang lebih 10 minit kemudian penuhlaa tong tue dengan air bersih. Fuhh lega rasanya.

Tengok jam dah pukul 6.30pm. Suruh Wafiy n Waseem mandi sementara tu aku mandikan Huda. Aku cakap mandi puas2 nanti esok xde air x merasa nak mandi puas2. Rupa2nya dorang patuh dengan cadangan aku sepenuhnya! Lepas mandi Huda aku dengar sakan betul encik abang berdua tue mandi.

"Abang, adik... dah dah, bancau dah dapur nie, sabun, mandi, berus gigi n keluar.. cepat!", macam askar pencen bagi arahan...

Lepas abis je dorang keluar aku pun uruskan baju2nya the aku plak nak mandi. Punya terkejut beruang aku tengok apa dah jadi dengan toilet dan projek 'kolam tadahan' aku tadi.... Masha Allah, Astaghfirullahal azimmmm!!! mengucap panjang aku. Tapi x urut dada sebab terlalu 'cliche'... Hahaha... abis dah bebudak nie berkubang dalam tong tue! Siap ada baldi n gayung dlm tong. Aduih rasa mcm nak marah, tp xnak laa.. sekarang nie tengah kempen nak jadi dedi penyayang... aku bebel cikitttt jee... Aku kata nanti esok xde air padan muka xleh nak mandi, sesambil tue aku isikan semula tong tue dgn air bersih. Sib baik sempat lagi...

Alahai anak2... nanti abang Wafiy dgn Waseem dah pandai baca blog nie ingat baik2 tau, sib baik dedi dah belajar berlapang dada sekarang nie, kalau tak teruk korang. Grrrr!!! Anw sayang korang, koranglah penyeri kehidupan kami... ;)

Tapi hari nie ok jee tengok, air ada pulak... Huhuhu...

2 comments:

makbear said...

Hahaha..CEO balik lewat arini...stanby case u know what..moral of the case today, sayangi anak2 anda kalu tidak anda akan menyebabkan mak orang lain balik lewat...huhuhu

fairus said...

BIASALAH ANAK-ANAK.. KADANG2 MEMANG NAK MARAH SANGAT. TAPI BILA MENGENANG BUDAK2, BIARKANLAH SAJA.. NAMA PUN BEBEUDAK..

EMM,,, TAPI KADANG2, MEMANG KELUAR JUGA NADA MARAH AKU...