Powered By Blogger

15 January 2013

Finding Nemo!


Lanjutan daripada entri memelihara ikan aku sebelum nie, aku teringat mcm pernah rakam video guna phone one of my favourite tank ever setup iaitu akuarium ikan air laut masin ataupun marine fish. Alaa mcm citer 'Finding Nemo' tue! Aku dgn Makbear mmg suka sangat tgk marine fish nie berenang, lengggok renangnya lembut je dan rasa sungguh mendamaikan. So tadi aku godeh2 ler komputer cari video nie. Jumpaler tp masa nie aku baru2 setup.. ikan x banyak n coral pun x cantik lagi... yang kemudian2 punya video dah x jumpa. Sayang....

Actually this is the 2nd time aku bela ikan nie... yang kali pertama mati secara sia2 sbb xde ilmu pengurusan marine fish, yang org jual ikan tu pun mcm xnak nak jee ajar aku. Nampak mcm senang rupanya susah giler, maintainance tinggi! Percubaan kali kedua agak berjaya, penjualnya pun ambik berat pasal client2 dia punya tank dan banyak ajar serta bagi panduan. Tapi banyak jugalah habis2 aku ingat ada gak dlam 5-6 ribu.. merasalah pelihara dalam setahun. Seronok tengok tank ni tiap2 hari...

Anw eventually ikan2 tu pun mati jugak selepas kami berpindah ke rumah baru. punyalah susah payah aku buat migration procees utk ikan2 tu tp akhirnya mati sebab kedudukan akuarium di tempat baru tu x sesuai.. panas... ikan pun stress agaknya.. akupun stress ler kejap.. lepas tue ok balik. Hehehe... :) Nak pelihara marine fish nie kena ada ilmu, banyak baca n google di internet. Modal pun tinggi jugak, bohong ler kalau org kata modal x tinggi... setidak2nya lg mahal laa dari bela ikan guppy ataupun ikan mas! Huhuhu...

2 comments:

makbear said...

Takpelah pakbear...kita dah konpem dicampak ke mana nanti kita setup yg baru...umi nk nemo dn scar...hehe..dgn yg lain2 ala2 hensem mcm AA...ada tak agaknya? Ikan jantan teruna tau..;p

pakbear said...

Ok2... Yg mcm AA ada tp namanya ikan buntal! ;p
Saya nk dory... Hahaha