Powered By Blogger

19 January 2013

Baju Pengawas

Masa tengah membasuh dan menila (nila) kasut Wafiy (bukan kasut aku daa... aku surarumah x main laa pakai kasut putih!), tetiba teringat kisah nila menila masa zaman2 sekolah dulu. Almaklum laa 5 tahun duk asrama, 3 tahun jadi 'pemawas' lagi (pemawas sekolah aku seluar putih), memang harus laa tak boleh berpisah dengan nila nie!

Tau x nila tue apa? Aku rasa kebanyakan 'budak hostel' mmg kenal nila nie. Harus kenal (especialy pompuan laa, lelaki pun ada juga yg tau) , kalau x kenal dia mmg budak selebet, baju kepam 2 minggu x basuh, tunggu mak datang hujung minggu hantar baju bersih angkut baju kepam tue bawak balik rumah basuh. Eeee... tak malu, kesian mak bapak, dah besar panjang pun susahkan mereka lagi. Huhuhu...

Aku x tau laa org lain, tapi kalau aku... baju, seluar dan kasut putih harus dinilakan ataupun apa2 je laa yg putih mesti bernilai. Baru cantik, kalau baju putih xde nila, macam korek telinga pakai cotton butt bud, x best! pakai pengorek telinga besi tue lagi best! Fuiyohhh! Hahaha...

Masa zaman aku dulu nilanya dalam bentuk serbuk. Kalau bancuh x rata alamat bertompok2 laa baju tue macam polkadot muffin warna biru ataupun macam bumbung rumah smurf. Ekekeke... Kalau baju dah bertompok2 xde dah cara lain kecuali basuh balik, pastu nila lah balik ikut prosuder biasa. Ikut pengalaman aku biasanya nilai bertompok nie sbb pakai softener ataupun sebab lama nau dihempuk2 dalam baldi sebelum sidai.

Tapi sekarang nila dah ada dalam bentuk cecair dah. Brand yg paling feymes brand ujala tue laa. Pakai nilai ujala nie lagi mudah tp personally aku lg suka warna biru nila serbuk tue berbanding nila cecair. Lgpun x thrill laa pakai yang cecair tu! Alah sekarang nie xdan dah nak thrill2 kan?! Janji bernila!

Alahai teringat masa zaman sekolah rendah dulu, mmg ada satu famili tue, mereka adik beradik semua pakai baju putih tapi dah bertukar biru sebab nila. Dah mcm baju pengawas dah kitorg tengokkan. X tau lah apa sebabnya, sbb anak2 dia mmg teringin nak jadi pengawas ke ataupun mak dia buta warna (xde kena mengena dengan buta warna). Hahaha....

Kasut surarumah mcm nie tapi warna hijau kepam. Huhuhu

6 comments:

isabelle frankly said...

Kau make sure baju wafiy x biru sgt. Kang org kata makbear yg buta warna

makbear said...

Woit pakbear...brand ujala tu dh lama ada lah..not recently...baru tau rupanya pakcik botak ni kasut pun dia nila...hehe..anyway Isabelle..i'm going to retire soon...all house chores nak serah 100% pd orang yg menulis entry ni..bye bye all...;)

pakbear said...

MB: alaa kalau ada pun xdeler masa zaman kita dulu dah ada ujala cecair ni kan? Dulu2 masih serbuk lg. kalau ada oun maybe saya x mampu lg nak beli kot. Huhuhu... Opkos kasut sekolah pun kena nila... Zaman2 saya dulu, dalam kapur kasut tu pun lerak nila sikit, baru cantik warna putihnya. Huhuhu

pakbear said...

So far baju2 putih masih MB yg basuh... Hahaha dia lg pantas dr aku. Nanti esok2 kalau aku yg incharge, aku nila je lah mcm biasa aju buat. Harap xde sbrg eksiden yg berlaku. Kihkihkih

makbear said...

Korang ni memang ber'peraturan' betul lah...hehe

pakbear said...

Biasa laa susur galur 'aji mat hensem' bukit senggeh.