Powered By Blogger

Happy Birthday Umi!

Upacara bergambar dengan cupcake sempena birthday makbear pada 4 Jan 2013

Colmar Tropicale, Bukit Tinggi, Pahang

Percutian yang tak dirancang di Colmar Tropicale, pada 16-18 Nov 2012

Disneyland Hong Kong

We made it!! Hong Kong Disneyland 17-22 Nov 2011

Hari Raya Aidilfitri 2012

Huda asyik melalak je, so amik gambar pun lebih kurang je! Hehehe

Selamat Hari Lahir Waseem 2012

Sambutan birthday Waseem di Taska Permata. Cake Barney yang begitu menarik perhatian!

Showing posts with label The Chronicles of Househusband. Show all posts
Showing posts with label The Chronicles of Househusband. Show all posts

16 January 2013

The Chronicles of Househusband. Part 3

Baru lepas suap Huda makan. Sekejap lg pukul 12.30 Waseem akan balik dari taska. Apa cerita budak hensem tu. Asyik malu... malu.. malu je katanya.

Anw, kalau perasan semalam aku baru update pasal dua gadget yang aku guna untuk warm kan EBM dan baby food kan? So arini aku nak citer plak gadget no 3 yang x kurang pentingnya dalam penjagaan bayi terutamanya dlm penyediaan makanannya. Sori another entry yg panjang lebar sbb ada kawan2 yg dah bertanya, so daripada aku terangkan gitu2 kat FB, baik aku taip terus entry di blog, boleh share dengan org lain. Gadget yang aku maksudkan adalah:
Philips Avent Steamer Blender
Sebenarnya kat pasaran Malaysia nie tak banyak produk yang boleh steam n blend baby food nie sbb x ramai yang minat nak pakai kot maybe dorang pikir cukup sekadar guna blender biasa yang ada di rumah. Betullah juga. Kalau dah ada blender di rumah, boleh guna, rebus/steam dulu makanan tu, toast kan n then blend ataupun lecek dengan sudu bersama penapis. Tapi pada sesiapa yang mencari kaedah yang lebih praktikal dan effisyen dalam penyediaan makanan pelengkap pertama untuk baby especially yang berumur 6 bulan ke setahun, produk steamer blender seumpama ini adalah penyelesaiannya. Yang ada dan paling feymes di pasaran (Malaysia) adalah brand Little Bean dan Philip Avent. Kami guna Philips Avent Steamer Blender ni.

Aku x pernah guna yang brand Little Bean so aku akan cakap berdasarkan pengalaman aku menggunakan steamer blender Philip Avent nie je lah. Antara sebab utama kenapa kami memilih brand ini kerana ianya hanya menggunakan satu bekas dan x perlu salin2 ke bekas lain. Secara ringkasnya container yang mengandungi sweet potatoes (sbg contoh) yang telah di steam terlebih dahulu, hanya perlu diterbalikkan untuk blending pulak. So x perlu pindah2  bekas, steam, terbalikkan, blend dan tuang ke dalam bekas untuk simpan dlm freezer ataupun untuk terus serve pada baby... Contoh gambar di sebelah, yang bekas2 biru tu untuk simpan wat stok dlm freezer dan yang warna hijau tu adalah bekas khas warmer Little Bean aku yang aku gunakan sebagai bekas makanan untuk baby. Ringkas kan? Saiznya pun compact. X besar dan senang untuk dibersihkan serta disimpan. Oh lupa nak bgtau, selain dari untuk buat makanan bayi, untuk buat jus buah2an baby pun boleh.

Ada org x suka dengan steamer blender brand ni sbb katanya containernya kecik, so x boleh nak steam n blend banyak2. Pengalaman aku sekali blend boleh laa dpt banyak mcm dlam gambar tu. Baby aku makan 1 hari 1 bekas biru tu. Kadang2 je terlebih lapar akan mkn lebih sikit. So basicly untuk sekali blend boleh laa buat stok utk 4-5 hari. Oklah tu. Campur2 laa makanan baby tu. **Jgn ler bagi sweet potatoes je sampai seminggu. Kembung perut baby tue. Huhuhu... Mcm aku, selain sweet potatoes, aku buat pisang + papaya, bubur nasi + brokoli, dgn carrot, dengan ikan bilis and also epal. Baru nak try dgn ayam pula nanti. Feveret Huda adalah sweet potatoes, itulah makanan lengkap pertama yang dia terima dan sampai sekarang mmg kalau makan sweet potatoes dia akan mkn dgn banyak sekali! Tapi kami campur2 laa juga dgn menu lain2.. Huhuhu...

**Tips: Sbg permulaan bagi satu jenis makanan pelengkap utk tempoh 5-7 hari supaya bayi x keliru kalau kita tukar2 banyak menu. Bila bayi dan serasi baru tukar menu lain. Untuk permulaan elok juga campurkan sedikit dgn EBM ataupun susu formula (kalau bayi dah minum campur) untuk meningkatkan selera makan bayi. Lagi satu sila rasa sendiri dulu sebelum bg bayi makan. Jgn kita syok2 wat puree campur tu, campur ni pastu bg terus bayi makan. Ntah2 rasanya wekkk!! Hahaha... kesian menganianya baby! Basuh tangan bersih2 dan sila jaga kebersihan dalam penyediaan makanan ye bapa/ayah/abah/abi yang baik sekalian.... :)

15 January 2013

The Chronicles of Househusband. Part 2


Peringatan: Entri nie panjang berjela sikit! ;)

Malam nie aku rasa nak share something yang lebih berinfomatif. Special entry untuk para surarumah (househusband laa tu) dan juga isteri kepada para suraramah yang memang betul2 mengharapkan suami  mereka agar lebih efisyen menjaga anak di rumah (since their husband working from home). Kalau suami mereka memang menjaga anak2 di rumah laa. Kalau hantar nursery/pengasuh, x kira. Hehehe.. Bukannya apa, aku rasa bagi seorang househusband, adalah lebih afdhal sekiranya mereka dapat menjaga sendiri anak2 mereka especially baby yang less then 2 years and yang belum bersekolah tadika/taska/playschool/kindergarden (whatever u call it) compare to sending them to nursery.

Almaklumlah dalam keadaan sekarang nie, macam2 insiden yang berlaku di nursery/rumah pengasuh, bukan laa aku kata dorang nie x bagus atau kerja x betul (x niat pun nak cakap mcm tu) tapi bukankah lebih bagus kalau boleh jaga mereka sendiri. Selain daripada menjimatkan wang, juga boleh mengelakkan perkara2 yang x diingini berlaku. Kalau berlaku juga bukan salah orang lain laa tapi salah kita sendiri... Hehehe.. Hey, seronoklah sebenarnya tengok anak membesar depan mata! Don't worry, as the time goes by, u will get use with the process and procedure, mmg laa penat sikit tapi adventure sebenarnya. Furthermore, it will strengthen the father n kids bonding  eventually...

Ok, as a househusband (dengan x malunya mengaku) aku nak share beberapa gadget yang aku dengan Makbear berpendapat elok ada dalam memastikan urusan seharian aku di rumah berjalan lancar. Especially untuk menjaga my baby boo (Nawal Huda - 8 m.o.) yang aku jaga sendiri dari umur dia 2 bulan sampai sekarang. So gadget pertama yang aku nak cerita adalah:

Little Bean 2-in-1 Bottle Warmer
Benda nie dinamakan 2-in-1 sbb actually dia boleh memanaskan susu (EBM) dan juga makanan baby (puree, bubur etc). Since Huda mmg fully breastfeeding, so Makbear mmg kena pump susu supaya kitorang boleh simpan stok. Sbb tu orang panggil EBM (Expressed Breast Milk). Stok susu ni disimpan dalam freezer, bila nak guna cairkan dulu (sampai hilang ais) then baru 'warm' kan. Kalau manual pakai air suam laa (jgn air panas mendidih) dan kalau yang canggih sikit, mcm yang aku pakai nie. Bagi aku mmg mudah laa.. Malam sebelumnya keluarkan beberapa paket susu dr dalam freezer dan letak di peti sejuk (fridge), untuk cairkan ais tp EBM kekal sejuk. Esok pagi boleh keluarkan dan masukkan dalam botol susu untuk di 'warm' kan. Sungguh mudah, semudah A B C! x perlu masak air, nak kontrol suhu air ke 40 darjah celcius. On kan jee mendealah nie, masukkan air sikit jee then it will heating up n keep the EBM warm sampai masa baby nak minum susu tu. Tp perlu diingat, EBM yang terdedah ke suhu bilik boleh tahan 3-5 jam sahaja. So kena pandai2 budget laa...

Selain dari tu, mcm aku ckp tadi fungsinya yg kedua adalah untuk 'warm'kan baby food. Kalau mcm kami, kami beri Huda puree buah2an ataupun bubur yang telah di'blend'. Untuk buat puree n blended baby food ni aku akan cerita dlm entri yang lain yee. Hehehe... Tu pun sama juga,  prepare the puree first then keep it in special container n freeze it. Bila nak pakai, cairkan, put it in container that came along with the set (bekas hijau yang ada telinga arnab tu) n then warm it! Setkan temperature ke 70 darjah celcius. Tunggu dlm 10 minit then boleh bagi baby makan. Yum yum!! ;) Satu lagi special features warmer Little Bean ni adalah ianya boleh juga digunakan dalam kereta (using special adaptor yang dicucuk di tempat pencucuh rokok). Boleh digunakan with or without water. So bila ada benda nie, kami berjalan2 tu x susahlaa untuk warmkan susu or puree Huda. Kalau x mana nak cari air panas kat shopping complex kan?

Gadget kedua yang aku nak cerita ni adalah sebagai tambahan kepada 2-in-1 warmer yang aku cerita tadi iaitu:

Little Bean Car Bottle Warmer
Fungsinya sama juga untuk 'warm'kan susu baby, ada special plug untuk dicucuk ke tempat pencucuh rokok kereta and it will keep the EBM/susu warm. Sampai ke destinasi, boleh cabut n gulung the cord, masukkan dlm pocket yg ada kat tepi beg tu and we're ready to go! Masuk shopping complex, pergi playground etc, the EBM will lasting warm for almost 2-3 hours. This is my favourite. Selalu jalan2 dgn anak2 bawa nie je, Makbear xde pun xpe utk bg susu. Huhuhu.. janji ada stok laa... Aku juga guna satu bekas kecil yang boleh muat beg nie utk bawa puree n air masak utk bagi Huda makan bila time kitorang berhenti utk makan. Very practical and easy to carry. Kalau 2-in-1 warmer tu mcm besar sikit nak bawa, n kereta aku xde compartment yg sesuai utk pastikan ia x terbalik. As a solution  guna car bottle warmer ni. Mudah dan ringkas...

So itulah dia utk permulaan ni. Insha Allah kalau ada masa aku update lg gadget2 lain yang aku guna (yg aku rasa seorang househusband pun patut ada utk menyenangkan kerja). Peduli apalah orang nak kata ngada2 ke apa, yang pasti aku tau apa yg aku buat dan aku tau kemampuan aku takat mana. Ye lah lelaki nie kalau dah penat, kusut2, benda jadi remeh temeh, dia cpt naik angin. Bila dah jadi mcm tu, apa pun x boleh kan? So kita gunakan apa pilihan yang ada. Kalau x, xkan diorang susah payah rekacipta gadget2 nie kalau bukan utk kemudahan dan kesenangan pengguna kan? Pucuk pangkalnya yang penting anak2 x kelaparan dan kita boleh layan mereka dengan happy dan efisyen. Tapi ye lah ikut kemampuan masing2ye, jangan pula nak paksa2 beli kalau budget tu dah ada benda lain yang patut diutamakan. Sorry entry panjang berjela.. x tau mcm mana nak cut it short. Rasanya semua penting nak cerita. Hahaha...

08 January 2013

The Chronicles of Househusband. Part 1

Pagi yang mendung lagi mendamaikan.

Bagi sesetengah orang, terutama bekas teman sekerja dan kenalan terdekat mungkin telah sedia maklum bahawa aku adalah seorang 'househusband'. Maksud aku 'househusband' dalam ertikata yang sebenar2nya. Kalau sesiapa x tahu apa maksudnya boleh try google (ye, google adalah teman rapat aku sekarang huhuhu...). 

Anw basicly apa yang aku boleh explain, aku nie macam suami yang bekerja dari rumah je lah. Di samping bekerja, jaga anak2 dan menguruskan rumah tangga juga. Untuk seketika aku simpan dulu baju2 kemeja dan seluar slacks aku termasuk name tag hitam (tulisan putih) dalam satu tong khas yang x tau lah bila tong itu akan terbuka semula. Aku boleh kerja dengan pakai boxer je kat rumah kalau aku mau! 

*censored*

Kenapa aku pilih untuk jadi househusband? Panjang pulak untuk diterangkan. Perhaps what can I conclude, it's the best decision at that time. Dan sampai sekarang pun aku masih rasa ianya adalah suatu tindakan yang wajar dan tepat demi masa depan keluarga aku. Ehh, aku bekerja ye... Bukan x bekerja cuma aku bekerja dari rumah sesambil menjaga anak2 dan menguruskan rumah tangga. Apa kerja aku? Mungkin aku boleh cerita dalam entri2 yang akan datang. 

*ye laa ye laa... gelakler gelakler... nak kata aku 'looser' lah tu* ;p

Crime Scene: Kerja + baby + tv... 
Ada juga teman2 yang bertanya macam mana jadi househusband? Penat x? Jawapannya masha Allah... Tuhan sahaja yang tau penatnya. Tapi aku happy sbb aku dekat dengan keluarga aku. Aku dengan makbear dah terbiasa bersama, susah payah bersama... So menguruskan anak2 di samping take in charge hal ehwal di rumah adalah satu cabaran yang aku sahut dengan berbesar hati. Tapi mcm mana pun aku nak ucapan million thanx pada makbear, walaupun aku kata aku akan take in charge everything, kadang2 aku hopeless juga, mujur makbear turut sama membantu. And to be truth, ada certain2 thing mmg tangan makbear je yang buat akan nampak impaknya... contohnya memastikan kebersihan lantai rumah dah handwash baju2 yang tak boleh masuk mesin. Maklumler sentuhan lelaki dgn pompuan nie x sama, aku rasa ok, makbear kata x sampai 'hun' nya lagi kata org! Kihkihkih

Memang laa stress juga, mcm kerja gomen dulu. Penat kemain, kadang2 tue datang juga baran aku ni (makbear) tau laa mcm mana kalau aku dah marah... Tapi membesarkan anak2 sendiri depan mata, menyediakan sendiri makan pakai anak2 dan isteri... Is priceless man! Aku berada di suatu posisi yang x ramai lelaki merasa untuk membuatnya. Memang kadang2 rasa rendah diri juga tp kadang2 rasa bangga sbb aku boleh laksanakan perkara yang ramai lelaki/suami kat luar sana x sanggup nak buat (dorang mampu, tp x sanggup jee...).

Hurm panjang plak entri ni. Sambung lg lah part 2. Anw sikit lagi sebelum aku sign out, sbb dah jadi househusband nie laa aku mula balik blog ni, atas galakan awal makbear juga. So tgh excited lagi explore the new blogspot ni. Best... banyak benda baru yg xde masa aku mula2 aku berblog tahun 2004 dulu...

Till the, see yaa! To be continued... :)