Powered By Blogger

26 January 2013

Program Jalan2 Cari Penat di KL Bird Park

Tak best la nak taip entri ni kalau mood tgh x kelakar. Hahaha... 

Meh aku citer pasal program 'jalan2 cari penat' kami tadi ke 'KL Bird Park'. Nak diringkaskan cerita, kami ke KLBP sebab dah lama anak2 menyebut nak ke sana. So kena tunggu laa masanya yang sesuai utk gi. Walaupun hari cuti (Maulidur Rasul) tp sebenarnya Makbear keja/study gak. So ktorg tunggulah, dalam tengahari baru kami gerak ke KLBP.
Taman Burung Kuala Lumpur terletak di Jalan Cenderawasih, 920 Taman Tasik Perdana. Kalau org KL tau lah kat mana tempat nie. Segan nak citer sbb kat area KL je pun hahaha. Anw KLBP dekat2 juga dengan Planetrium Negara, Muzium Polis, Galeri Tun Abdul Razak, Muzium Kesenian Islam dan juga Tugu Negara. So kalau ada perancangan untuk tawaf satu bukit (apa nama bukit ni pun aku x tau) dalam 1 hari pun dipersilakan. Banyak tempat menarik untuk diterokai. Kami jalan sikit2 dah laa, ada baby kecik (Huda) penat laa nak tawaf 1 bukit, lenkali boleh dtg lagi.
Seperti yang tertera di gambar harga tiket masuk adalah RM25 untuk dewasa (MyKad) dan RM12 untuk kanak2 (MyKid - 12 Tahun ke bawah). Maka bagi pelancong asing RM48 (dewasa) dan RM38 (kanak2). Well... kalau tanya kami agak mahal laa juga tiket masuk tue tp kami nie jenis x kisah berhabis (bayar mahal) kalau kualiti perkhidmatan dan produk yang diberi berpatutan dan terbaik! So kalau nak tahu berbaloi ke tak kami masuk taman burung nie kena laa baca sampai abis. Huhuhu...
Selain daripada aktiviti berjalan dan beramah mesra dengan burung2 dlm tue, taman burung yang dikatakam terluas di rantau ini (x tau lah rantau mana tu huhuhu) iaitu seluas 21 ekar dan mempunyai hampir 3000 spesis burung berlainan turut menyediakan pelbagai jenis aktiviti seperti aktiviti memberi makan burung2 (ostrich, hornbill, eagle etc..), sesi fotografi dan juga persembahan burung iaitu di zon 4 (amphitheater) pada setiap hari pukul 12.30 hingga 3.30 tengahari. Btw burung2 dorang mmg jinak2, aku baru masuk dah sakan snap2 gambar, baru pasan 1 zon x lepas lg sedangkan taman ini ada 4 zon!
Layan gambar dulu...
Baju Makbear pun dah sama mcm peacock aku tgk. Hahaha
Syurga untuk kaki fotografi! (mcm akuler... huhuhu)
Penunjuk arah yang selalu je hilang arah walaupun peta disediakan. hehehe...
Penunjuk arah dan wakaf rehat juga disediakan. 
Dah nak dekat 2 jam dalam tue ingatkan dah dah nak abis dah explore, rupanya baru zon nombor 2. Ketiak dah berpeluh nie walaupun cuaca x panas. Huda pun dah merengek sikit2, so kitorang berehat di wakaf yang disediakan. Actually tempat rehat banyak dan kebersihan pun terjaga. Well maintain laa bak kata org. Dalam tu juga ada kedai menjual makanan dan toilet (sori xde gambar). Kedai menjual makanan tu kami x check la mahal ke murah tapi menurut kawan Makbear, agak mahal juga. Kami mmg ada standby bawa roti dan air untuk mengalas perut dan melepaskan lelah.
Sambung tengok gambar lagi...
Burung biru burung 'peberet' Makbear!!
Yang baju purple, kanan sekali bukan Eric Leong (Casa Impian). Hehehe...
Burung2nya mmg jinak, senang nak bergambar 
Ostrich nie sawan ke mogok lapar? Hehehe 
Maklumat berkenaan burung yang ada turut dipamerkan di papan info
Masing2 dah penat tp cover line baik punya!
Suka.. Suka... Suka!!
 Sudahnya kami hanya mampu sampai di zon 3 je. Pastu masing2 dah keletihan. Takpe lenkali boleh datang lagi. Kesimpulannya jalan2 di KL Bird Park nie mmg best. Berbaloi dgn tiket yang dibayar tapi kalau dapat murah sikit lg baik. Hehehe... Truly recommended pada yang teringin nak g bersantai2 di sana sambil menghirup udara segar dan menikmati keindahan flora dan fauna. Chewah!
Ole2 dari KL Bird Park

2 comments:

fairus said...

AKU TAK INGAT SAMAADA AKU PERNAH MASUK KE SANA KE BELUM. TAPI RASANYA MACAM PERNAH MASUK.. EH, ENTAHLAH...

pakbear said...

Kalau ko x ingat pernah g je tak, eloklah pergi. Bw anak ko, kamera jgn lupa. Best!