Powered By Blogger

15 January 2013

The Chronicles of Househusband. Part 2


Peringatan: Entri nie panjang berjela sikit! ;)

Malam nie aku rasa nak share something yang lebih berinfomatif. Special entry untuk para surarumah (househusband laa tu) dan juga isteri kepada para suraramah yang memang betul2 mengharapkan suami  mereka agar lebih efisyen menjaga anak di rumah (since their husband working from home). Kalau suami mereka memang menjaga anak2 di rumah laa. Kalau hantar nursery/pengasuh, x kira. Hehehe.. Bukannya apa, aku rasa bagi seorang househusband, adalah lebih afdhal sekiranya mereka dapat menjaga sendiri anak2 mereka especially baby yang less then 2 years and yang belum bersekolah tadika/taska/playschool/kindergarden (whatever u call it) compare to sending them to nursery.

Almaklumlah dalam keadaan sekarang nie, macam2 insiden yang berlaku di nursery/rumah pengasuh, bukan laa aku kata dorang nie x bagus atau kerja x betul (x niat pun nak cakap mcm tu) tapi bukankah lebih bagus kalau boleh jaga mereka sendiri. Selain daripada menjimatkan wang, juga boleh mengelakkan perkara2 yang x diingini berlaku. Kalau berlaku juga bukan salah orang lain laa tapi salah kita sendiri... Hehehe.. Hey, seronoklah sebenarnya tengok anak membesar depan mata! Don't worry, as the time goes by, u will get use with the process and procedure, mmg laa penat sikit tapi adventure sebenarnya. Furthermore, it will strengthen the father n kids bonding  eventually...

Ok, as a househusband (dengan x malunya mengaku) aku nak share beberapa gadget yang aku dengan Makbear berpendapat elok ada dalam memastikan urusan seharian aku di rumah berjalan lancar. Especially untuk menjaga my baby boo (Nawal Huda - 8 m.o.) yang aku jaga sendiri dari umur dia 2 bulan sampai sekarang. So gadget pertama yang aku nak cerita adalah:

Little Bean 2-in-1 Bottle Warmer
Benda nie dinamakan 2-in-1 sbb actually dia boleh memanaskan susu (EBM) dan juga makanan baby (puree, bubur etc). Since Huda mmg fully breastfeeding, so Makbear mmg kena pump susu supaya kitorang boleh simpan stok. Sbb tu orang panggil EBM (Expressed Breast Milk). Stok susu ni disimpan dalam freezer, bila nak guna cairkan dulu (sampai hilang ais) then baru 'warm' kan. Kalau manual pakai air suam laa (jgn air panas mendidih) dan kalau yang canggih sikit, mcm yang aku pakai nie. Bagi aku mmg mudah laa.. Malam sebelumnya keluarkan beberapa paket susu dr dalam freezer dan letak di peti sejuk (fridge), untuk cairkan ais tp EBM kekal sejuk. Esok pagi boleh keluarkan dan masukkan dalam botol susu untuk di 'warm' kan. Sungguh mudah, semudah A B C! x perlu masak air, nak kontrol suhu air ke 40 darjah celcius. On kan jee mendealah nie, masukkan air sikit jee then it will heating up n keep the EBM warm sampai masa baby nak minum susu tu. Tp perlu diingat, EBM yang terdedah ke suhu bilik boleh tahan 3-5 jam sahaja. So kena pandai2 budget laa...

Selain dari tu, mcm aku ckp tadi fungsinya yg kedua adalah untuk 'warm'kan baby food. Kalau mcm kami, kami beri Huda puree buah2an ataupun bubur yang telah di'blend'. Untuk buat puree n blended baby food ni aku akan cerita dlm entri yang lain yee. Hehehe... Tu pun sama juga,  prepare the puree first then keep it in special container n freeze it. Bila nak pakai, cairkan, put it in container that came along with the set (bekas hijau yang ada telinga arnab tu) n then warm it! Setkan temperature ke 70 darjah celcius. Tunggu dlm 10 minit then boleh bagi baby makan. Yum yum!! ;) Satu lagi special features warmer Little Bean ni adalah ianya boleh juga digunakan dalam kereta (using special adaptor yang dicucuk di tempat pencucuh rokok). Boleh digunakan with or without water. So bila ada benda nie, kami berjalan2 tu x susahlaa untuk warmkan susu or puree Huda. Kalau x mana nak cari air panas kat shopping complex kan?

Gadget kedua yang aku nak cerita ni adalah sebagai tambahan kepada 2-in-1 warmer yang aku cerita tadi iaitu:

Little Bean Car Bottle Warmer
Fungsinya sama juga untuk 'warm'kan susu baby, ada special plug untuk dicucuk ke tempat pencucuh rokok kereta and it will keep the EBM/susu warm. Sampai ke destinasi, boleh cabut n gulung the cord, masukkan dlm pocket yg ada kat tepi beg tu and we're ready to go! Masuk shopping complex, pergi playground etc, the EBM will lasting warm for almost 2-3 hours. This is my favourite. Selalu jalan2 dgn anak2 bawa nie je, Makbear xde pun xpe utk bg susu. Huhuhu.. janji ada stok laa... Aku juga guna satu bekas kecil yang boleh muat beg nie utk bawa puree n air masak utk bagi Huda makan bila time kitorang berhenti utk makan. Very practical and easy to carry. Kalau 2-in-1 warmer tu mcm besar sikit nak bawa, n kereta aku xde compartment yg sesuai utk pastikan ia x terbalik. As a solution  guna car bottle warmer ni. Mudah dan ringkas...

So itulah dia utk permulaan ni. Insha Allah kalau ada masa aku update lg gadget2 lain yang aku guna (yg aku rasa seorang househusband pun patut ada utk menyenangkan kerja). Peduli apalah orang nak kata ngada2 ke apa, yang pasti aku tau apa yg aku buat dan aku tau kemampuan aku takat mana. Ye lah lelaki nie kalau dah penat, kusut2, benda jadi remeh temeh, dia cpt naik angin. Bila dah jadi mcm tu, apa pun x boleh kan? So kita gunakan apa pilihan yang ada. Kalau x, xkan diorang susah payah rekacipta gadget2 nie kalau bukan utk kemudahan dan kesenangan pengguna kan? Pucuk pangkalnya yang penting anak2 x kelaparan dan kita boleh layan mereka dengan happy dan efisyen. Tapi ye lah ikut kemampuan masing2ye, jangan pula nak paksa2 beli kalau budget tu dah ada benda lain yang patut diutamakan. Sorry entry panjang berjela.. x tau mcm mana nak cut it short. Rasanya semua penting nak cerita. Hahaha...

5 comments:

~ rainbow ~ said...

Teringin gak nak bli warmer tu. Hehu... tapi bs tak pernah nak mintak derang lg suka pakai rendam2 gitu. Hehe.. ni a'ina da mula makan rasa mcm perlu benda nikan.yg bottle warmer w adapter tu bolehke guna tuk warm makann gak?

pakbear said...

salam, kawan/kenal najah ke? Bottle warmer tu actually x sediakan tempat untuk makanan, tp kalau botol susu tue kecil (5oz) boleh masukkan dengan makanan (pun masukkan dlm bekas kecik) yang muat dlm beg warmer tu.... Kami buat mcm tue sbb our baby minum sekali 4oz, so kami pakai botol yg kecik jee...

BaTiK_PiNk said...

Wasalam....saje nak menyampuk.....macam kenal je rainbow tu? hahahaha....hie En!

pakbear said...

aiyooooo..sapa? hahaha x kenal dong

makbear said...

Rainbow tu kwn sy, junior patho melaka..u heard about she before pakbear..;)