Powered By Blogger

14 January 2013

Hobi Memelihara Ikan


Kali pertama aku menonton iklan ini menyebabkan aku dengan Makbear tersenyum sendiri. Aku ingat aku jee yang mempunyai habit bawa anak2 bujang aku g kedai ikan. Aku memang minat membela ikan dalam akuarium, seingat yang aku boleh kira adalah dalam 7 - 8 kali aku pernah setup akuarium daripada aku kawin sampai sekarang. Sebab tu lah anak2 aku pun mmg suka ikut aku g 'kedai ikan'. Kalau aku kata 'jom g kedai ikan' or 'pasni kita g kedai ikan', horeyy semuanya... asik2 ulang tanya bila kita nak g kedai ikan, bila nak g kedai ikan... selagi x sampai laa depan kedai ikan tue!

Bila dah beli ikannya, muka senyumm jee.. terus nak balik umah. x sabar2 nak masukkan dalam akuarium. Masa dalam kereta, sekejap2 tengok ikan, sekejap2 tengok ikan, takut ikan tu mati katanya...

Akuariuam sekarang, bela  ikan kecik2 jee. X larat lerr maintainance
So aku jamin Wafiy n Waseem nanti bila dah besar mesti suka bela ikan dalam akurium (kalau bela ikan dalam kolam lg baik, masyukkk!! Hehehehe... ). Mana xnya, dari membeli ikan sampai laa ke setup akuarium  diorang dah tengok dan sama2 buat dengan aku. Dengan pump nya, filter nya, anti klorin, lampu dan lain2 keperluan akuarium semua diorang dah biasa tengok n dah tau fungsi2nya. Bagi ikan makan jgn banyak2 nanti ikan mati... :)

Ironinya, abah aku dulupun pernah bela ikan masa kami kecil2. Ada akurium saiz 2 kaki letak sebelah tv. Masa kecik2 kami adik beradik suka bergambar kat depan akuarium tue, sbb kat corner situ aje yang nampak cantik. Hahaha... Tapi bila diingat2 balik, kesian abah, ikan2 dia asik mati jee. Mana xnya anak2 nye letak makanan ikan sampai setengah paket, basuh akurium seminggu sekali, siap letak sabun pencuci pinggan lagi! Mau x koma ikan2 tu!

P/s: Tp dengan abah dulu lg hebat, kitorg bela arnab (arnab tu makan kayu dinding sangkar dia sampai berlubang!!) dan bela burung. Sangkar buat sendiri pakai dawai yang petak2 tu, siap ada pintu n bumbung. Huhuhuhu...

2 comments:

makbear said...

So..sama je lah korang dgn cucu2 Tok Jak...hahaha...

pakbear said...

welll... hahaha