Powered By Blogger

31 January 2013

Pulangkan... Ikan Bilisku!!!

Pergi kedai makan, tapau nasi lemak, nasi goreng, mee goreng, mihun goreng etc makan kat rumah. Makan sesuap, rasa kurang 'kick' / telur nasi lemak 'cinonet' nau... panaskan kuali goreng telur, telur dadar ke, telur mata ke...

Itu BIASA.. kan kan kan?

Pergi kedai tapau nasi lemak/kukus. Bawa balik rumah, rasa sikit... x puas hati. Panaskan kuali goreng ikan bilis. Korang biasa mcm tu?

Bagi aku sungguh LUAR BIASA!!!


Hahaha baru puas hati aku. Apa punya nasi kukus la (aku ckp kukus sebab ia x lemak lansung dan warna hijau pulak tu, tp bukan ns kerabu atau seumpamanya..), aku makan ada sambal n telur mata je, tu x kisah lagi... tp rasa plain nau! dalam sambal ikan bilis sekor pun xde. Timun pun tarak. Nasi lemak apa mcm tu? X tau laa apa org lain rasa, tp kalau sampai aku kena goreng ikan bilis sendiri, mmg x pernah aku buat! Hehehe...

Itulah citer nasi lemak kakak berniaga di bonggol jalan, ye gerai dia betul2 di tepi bonggol jalan yang besar...

Sebenarnya aku ada 'transaction history' dengan kakak nie. Dulu masa aku lepas hantar Wafiy ke sekolah, aku pernah beli nasi lemak dia 2 bungkus (masa tu x rasa lg nasi lemaknya), harganya 2 bungkus RM4. Tapi aku xde duit kecil, salah aku laa pagi2 org mula nak meniaga mana ada duit baki RM50. Meniaga gerai plak tu.

"Alamak kak, xde duit kecik laa", sambil tunjuk not RM50. Kat tangan dah pegang 2 bungkus nasi, segan laa pulak nak letak balik.
"xpe dik nanti bebila lalu boleh bayar, akak mmg ada jee meniaga kat sini", wah baik sungguh hati kakak tue, percaya dengan aku. Bagus2...

Nak dijadikan cerita lama jugak laa baru aku berjaya lunaskan hutang aku tu. Ye lah selalunya makbear yang hantar Wafiy gi sekolah, tp yang kadang2 aku hantar tu dia x meniaga pula. Jadi kiranya tadilah baru aku berjaya bayar hutang aku tue.

Rupa2nya... akak tu mmg genius bagi aku. Instead of aku beli 2 bungkus je nasi lemak dia and pastu tobat aku xnak beli lg (sbb x sdp mcm aku ckp td), tadi aku 'terrrrrbeli' lagi satu. Yelah seganlaa pulak dtg kedai dia bayar hutang je. So akupun beli laa sebungkus LAGI nasi lemak dia semata2 nak cover line. Walaupun aku tau rasanya mmg x kena lansung dengan selera aku. Hehehe.. untung kakak tu berurus niaga dengan pelanggan yang jujur dan pemalu macam aku nie. :)

So maybe makbear pasan kot aku beli nasi lemak sebungkus je pagi tadi, pastu x offer pun kat dia. Hahaha... sori umi, nasi lemak nie mmg x best, dedi kena goreng bilis sendiri baru lalu nak tolak ke anak tekak... Huhuhu... Alhamdulillah. Pulangkan... Ikan Bilisku!!!

0 comments: