Powered By Blogger

08 January 2013

Alkisah Belanja...

Dah masuk minggu kedua Wafiy bersekolah di darjah 1.


Aku nak cerita satu kisah pasal 'belanja'...  

Alkisahnya masa hari kedua Wafiy ke sekolah tempoh hari, aku ada bertanya pada dia,
"Rehat tadi makan x?", 
"Makan...", Wafiy jawab macam yakin x yakin. So aku taulah ada something wrong. Aku pun mulalah jadi penyiasat x bertauliah... 
"Betul ke ni? cuba abg cerita dengan dedi betul2..." soal aku.
"Sebenarnya tadi kawan abg kata dia x bawa duit, jadi abg bagi dia duit abg... bila abg bagi dia duit abg, abg xde duitlah nak makan, abg beli air milo jee", ujar Wafiy selamba kodok. Huhuhu 

Ehh ehhh... mcm nak termenyirap plak aku dengarkan. Mula2 rasa nak marah Wafiy kenapa beri duit pada budak tu? Pada masa yang sama, aku risau plak kot sebenarnya Wafiy kena pau dengan budak2 lain. Aku x tau lah berapa dia bagi budak tu sebab aku bekalkan dia duit RM3 utk sekolah pagi dan RM2 utk sekolah petang (agama).Risau... Risau... Gundah gulana aku dibuatnya.

Tapi aku rasa nak marah membuta tuli pun xde faedahnya, as long as aku tengok Wafiy macam ok jee (dari raut wajah selamba dia), aku pun akan buat selamba. Cuma aku pesan pada Wafiy, lain kali jangan bagi duit sembarangan pada orang sedangkan dia kelaparan. Dahulukan diri sendiri dahulu, sebab menuntut ilmu itu kan satu perjuangan, bila nak berjuang kita kena ada tenaga. Macam orang nak berperang... Aku cuba tackle psikologi Wafiy pelan2...  

Noktah.

Noktah, senoktah2nya... Aku redha, Aku halalkan rezeki yang budak tue terima dari duit sekolah anak aku. 

Hari ini.
"Dedi tadi abg g sekolah petang, abg lupa bawa beg duit... Tertinggal kat sekolah transit", kata Wafiy usai dia melangkah masuk ke kereta masa aku jemput dia petang tadi.
"Laa abistu Wafiy makan x?", gumam aku...
"Makan... Wafiy makan donat. Abg minta kawan abg belanja, dia belikanlah makanan yang abg nak..."

Masha Allah... Itulah ketentuan-Nya. Aku redha dan halalkan pemberian anak aku pada kawan dia sebelum ni... Aku harapkan kawan dia halalkan jua apa yang anak aku makan tu.

Pikiran anak2 ni kadang2 kita susah nak jangka. Ntah apalah yang difikirkannya. Harap2 Wafiy tak dituduh menge'pau' kawan2 dia pulak. Hehehe...

2 comments:

isabelle frankly said...

Husnuz zhon dgn budak2..esp yg berjihad menuntut ilmu. Mudah2an ada yg buat yg sama utk anak kita

pakbear said...

Betul3x!!! Huhuhu