Powered By Blogger

16 January 2013

The Chronicles of Househusband. Part 3

Baru lepas suap Huda makan. Sekejap lg pukul 12.30 Waseem akan balik dari taska. Apa cerita budak hensem tu. Asyik malu... malu.. malu je katanya.

Anw, kalau perasan semalam aku baru update pasal dua gadget yang aku guna untuk warm kan EBM dan baby food kan? So arini aku nak citer plak gadget no 3 yang x kurang pentingnya dalam penjagaan bayi terutamanya dlm penyediaan makanannya. Sori another entry yg panjang lebar sbb ada kawan2 yg dah bertanya, so daripada aku terangkan gitu2 kat FB, baik aku taip terus entry di blog, boleh share dengan org lain. Gadget yang aku maksudkan adalah:

Philips Avent Steamer Blender
Sebenarnya kat pasaran Malaysia nie tak banyak produk yang boleh steam n blend baby food nie sbb x ramai yang minat nak pakai kot maybe dorang pikir cukup sekadar guna blender biasa yang ada di rumah. Betullah juga. Kalau dah ada blender di rumah, boleh guna, rebus/steam dulu makanan tu, toast kan n then blend ataupun lecek dengan sudu bersama penapis. Tapi pada sesiapa yang mencari kaedah yang lebih praktikal dan effisyen dalam penyediaan makanan pelengkap pertama untuk baby especially yang berumur 6 bulan ke setahun, produk steamer blender seumpama ini adalah penyelesaiannya. Yang ada dan paling feymes di pasaran (Malaysia) adalah brand Little Bean dan Philip Avent. Kami guna Philips Avent Steamer Blender ni.

Aku x pernah guna yang brand Little Bean so aku akan cakap berdasarkan pengalaman aku menggunakan steamer blender Philip Avent nie je lah. Antara sebab utama kenapa kami memilih brand ini kerana ianya hanya menggunakan satu bekas dan x perlu salin2 ke bekas lain. Secara ringkasnya container yang mengandungi sweet potatoes (sbg contoh) yang telah di steam terlebih dahulu, hanya perlu diterbalikkan untuk blending pulak. So x perlu pindah2  bekas, steam, terbalikkan, blend dan tuang ke dalam bekas untuk simpan dlm freezer ataupun untuk terus serve pada baby... Contoh gambar di sebelah, yang bekas2 biru tu untuk simpan wat stok dlm freezer dan yang warna hijau tu adalah bekas khas warmer Little Bean aku yang aku gunakan sebagai bekas makanan untuk baby. Ringkas kan? Saiznya pun compact. X besar dan senang untuk dibersihkan serta disimpan. Oh lupa nak bgtau, selain dari untuk buat makanan bayi, untuk buat jus buah2an baby pun boleh.

Ada org x suka dengan steamer blender brand ni sbb katanya containernya kecik, so x boleh nak steam n blend banyak2. Pengalaman aku sekali blend boleh laa dpt banyak mcm dlam gambar tu. Baby aku makan 1 hari 1 bekas biru tu. Kadang2 je terlebih lapar akan mkn lebih sikit. So basicly untuk sekali blend boleh laa buat stok utk 4-5 hari. Oklah tu. Campur2 laa makanan baby tu. **Jgn ler bagi sweet potatoes je sampai seminggu. Kembung perut baby tue. Huhuhu... Mcm aku, selain sweet potatoes, aku buat pisang + papaya, bubur nasi + brokoli, dgn carrot, dengan ikan bilis and also epal. Baru nak try dgn ayam pula nanti. Feveret Huda adalah sweet potatoes, itulah makanan lengkap pertama yang dia terima dan sampai sekarang mmg kalau makan sweet potatoes dia akan mkn dgn banyak sekali! Tapi kami campur2 laa juga dgn menu lain2.. Huhuhu...

**Tips: Sbg permulaan bagi satu jenis makanan pelengkap utk tempoh 5-7 hari supaya bayi x keliru kalau kita tukar2 banyak menu. Bila bayi dan serasi baru tukar menu lain. Untuk permulaan elok juga campurkan sedikit dgn EBM ataupun susu formula (kalau bayi dah minum campur) untuk meningkatkan selera makan bayi. Lagi satu sila rasa sendiri dulu sebelum bg bayi makan. Jgn kita syok2 wat puree campur tu, campur ni pastu bg terus bayi makan. Ntah2 rasanya wekkk!! Hahaha... kesian menganianya baby! Basuh tangan bersih2 dan sila jaga kebersihan dalam penyediaan makanan ye bapa/ayah/abah/abi yang baik sekalian.... :)

3 comments:

makbear said...

pakbear, damn good...cayang u!!!!

pakbear said...

Apa yg good tu umi? Baru baca ke?! Huhuhu

makbear said...

Haah..baru perasan..hehe..very good review of the product...;)