Powered By Blogger

06 January 2013

Keterujaan Aku dan Kesedihan Insan Lain


Sblm ni aku x penah tau rupanya dlm ke'syok'kan aku dn kawan2 yg otai breastfeeding memberitahu dunia (dlm fb) tentang journey ktorg as a nursing mum akn mengguris hati insan lain yg tak berkesempatan or bkemampuan ber bf..aritu ada sekali aku plan nk hantar gmbr aku dn baby Huda sedang nendo kt majalah pa&ma, so tgh aku sibuk2 potong form kat majalah tu ada lah kwn2 yg meluahkn rasa hati diorang sebagai ibu yg tak ber bf...

Rupanya diorg rasa ibu2 yg ber bf ni x patut expose2 kelebihan ktorg...kelebihan kemampuan meng'bf'kan anak ni....tgezut aku bila dgr pendapat diorg...bg diorg tunjukkan gmbr kita dn baby sedang bf, gmbr breastpump kita, gmbr hasil perahan kita, gmbr stok susu kita dlm freezer tu semua menunjukkan ke'eksyen'an ibu2 yg fully bf...

Aku terkelu time tu sbb sbnrnya mmg lah aku pun bukan antara ibu2 yg mempamerkan bla2 bla2 di atas...tp aku slalu rs sbnrnya ibu yg share the journey of breastfeeding dia dlm fb or blog adalah ibu2 yg hepi...ibu yg bangga sbb berjaya menyusukan anak dia secara eksklusif...especially kalu ibu2 tu adalah career woman mcm aku yg sanggup x rehat sbb pam susu, sanggup x keluar shopping lunch break jumaat sbb nk pastikan jadual pam tak terganggu, yg sanggup smbil abiskan keja kat opis smbil pam, sanggup pikul beg mengepam di samping pikul beg buku/keja lah, sanggup tak pakai baju yg cun2 sbb nanti masa nk pam susah...hahaha..itu experience aku lah....

SO APA SALAHNYA IBU2 MACAM AKU SHARE KEGEMBIRAAN AKU?

Amacam ada gaya x? Hehehe
Pada ibu2 yg tak berjaya menyusukn anak secara eksklusif jadikan lah benda tu as challenge utk u all ber'bf' jugak...dun take it negative way...ktorg tak niat nk menyinggung hati sesapa, ktorg hepi sbb anak ktorg menyusu susu dr hasil usaha keras kitorg dn mmg dalam Islam kita digalakkn menyusukn anak smpi usia 2 tahun kan? So janganlah terasa dgn para ibu yg menjalankn tuntutan agama tu...think positive ya...chaiyok! Chaiyok!!
Bekerja sambil menyediakan stok EBM :)

0 comments: