Powered By Blogger

14 January 2005

Peristiwa Pagi

Pagi tadi semasa aku nak ke tempat kerja.
Di traffic light. Lampu merah...

Di sekolah berdekatan kelihatan berbaris2 manusia comel berpakaian baju putih dan berseluar biru tua beratur di hadapan kelas masing2. Bersedia untuk masuk ke kelas bagi mengikuti sesi pembelajaran dan pengajaran. Tiba2 teringang sesuatu yang begitu biasa (tidak asing) di pendengaranku selama nie. Pernah menjadi begitu biasa...

Nas alu kayaaman huwallaa hullazie... Lailahaillaa huwarrahmaa nurrahiem...


Hurmmm... menusuk terus ke dalam hati. Menerjah ruang2 rongga... dingin dan nyaman. Terasa tenang yang teramat sangat! Mengetuk kotak fikiranku. Tiba2 aku seperti merindukan sesuatu. Satu perasan kehilangan dan mendambakan... Yaa... aku mendambakan ketenangan seperti itu. Dulu aku pernah selama 5 tahun setiap pagi di perhimpunan sekolah aku, melalak2 menyebut kalimah2 tue. Melafazkan 99 nama2 suci si Pencipta dengan setulus hati. Terasa lancar jee meniti di bibir... Namun waktu itu ianya kelihatan seperti suatu yang kebiasaan. Tak terasa nikmat dan hikmatnya.

Buat pertama kali dalam sejarah hidup aku... aku nak lampu merah (traffic light) tue terus kekal dengan warna saganya... Tak perlu tergesa2 bertukar kepada warna hijau. Biarlah ia merah, setidak2nya sehingga puas aku menikmati suasana yang maha hebat nie. Malangnya si saga tak betah menunggu aku... Kenderaan mula bergerak, di sepanjang perjalanan, aku melayan perasaan, memuhasabah diri (kerana 'ketukan' tadi masih terasa). Bibir aku menyanyi2 kecil Asma al Husna, tapi tak selancar dulu.

Baru aku sedar, dah lama sangat aku tak berzikir 99 (Asma al Husna). Semenjak lebih kurang 7 tahun yang lalu (saat aku meninggalkan bangku persekolahan), berapa acap aku mengingati nama-Nya? Boleh kira dengan jari! Untuk seketika aku insaf, betapa masa dan keadaan boleh melalaikan kita. Untuk sejalur masa, aku belajar merindui detik2 yang berharga.

Ya Allah.. Begitu jauh aku dari persimpangan redha-Mu...

.:Nota Tangan:. - Bersyukur, masih lagi mampu mengingati 99 nama-Nya walaupun dalam kepayahan...

0 comments: