Powered By Blogger

12 January 2005

Sepotong Pizza

Sometimes, I'm just a really good damn counselor ya know?!

Aku adalah seorang yang tidak suka terbeban dengan masalah. Bagi aku masalah adalah seperti kanser yang akan merebak dalam hati kita dengan cepat dan akan menyebabkan kita mudah hilang mood dan lebih teruk lagi pertimbangan kita... Aku adalah seorang yang selalu cuba untuk melenyapkan sebarang masalah yang sedang ataupun akan menimpa diri aku. Aku akan lakukan apa sahaja cara yang mampu untuk mengatasinya and u know what? I'm quite good on that!! Setidak-tidaknya aku mampu melindunginya sehingga kadang2 takde orang pun yang tau aku sedang menghadapi masalah. Bukannya memendam masalah.. tetapi cuba menyelesaikannya melalui approch yang tertentu...

Tak dinafikan, sebagai manusia tak semua masalah kita dapat atasi dengan segera (atau lebih teruk lagi tak dapat diatasi langsung!) kerana kita takde kuasa hikmat untuk mengelak ataupun menyelesaikannya. Segelintir orang apabila terperangkap dalam masalah, mereka akan terus meratap dan membiarkan dirinya selama-lamanya dalam masalah. Sekiranya mereka telah sedarpun bahawa ada certain masalah tue, they can simply jump over it. But they didn't... because what? Because they just DON'T! Kadang-kala segala-galanya telah terlewat tatkala mereka sedar bahawa masalah tue hanyalah satu tembok objektif yang boleh mereka pecahkan sekiranya mereka mampu untuk berfikir secara subjektif. Banyak masa dah peluang terlepas tatkala kita mula merangkak keluar dari kepompong masalah itu.

Namun aku akui kadar penerimaan dan tindakbalas seseorang tue terhadap masalah ataupun rintangan yang dihadapi berbeza. Aku tak boleh kata mereka tak patut buat begitu sebaliknya harus dihadapi dengan cara sebegini. Apa yang aku boleh nasihatkan pada sesiapa yang sering buntu apabila menghadapi masalah ialah dengan tidak memandang sesuatu masalah tue sebagai sesuatu perkara yang BESAR dan tidak boleh diatasi (kalau masalah tue memang masalah besar.. tak dapat den nak nolong!!). Cuba perkecilkan (bukan aku suruh perlekehkan... tapi perincikan) masalah2 tue kepada skop yang lebih kecil ataupun bahagikan kepada beberapa sektor supaya kita boleh selesaikan dikit demi dikit.

Tapi selalu orang tak paham dengan pendekatan aku. So aku suka nak ibaratkan bahawa cara kita memandang sesuatu masalah tue (untuk diatasi) adalah seperti kita makan sepotong pizza (jenis pizza ikut citarasa masing.. nak BBQ ke seafood ke..). Umpamanya sepotong pizza tue masalah kita, cuba pandang pizza tue dari sudut yang paling tirus supaya kita boleh nampak bahagian tirus tue kecil dan mampu untuk dikunyah sedikit demi sedikit secara perlahan2 sampai habis. Apa yang akan terjadi jika kita makan sepotong pizza tue di bahagian yang paling besar? Kalau yang mulut besar macam aku nie memanglah senangkan... sekali telan jerk dah separuh!! Ngehngehngeh.. tapi kalau yang mulut comel2 tue camner nak telan pizza tue?! Kalau mampu pun mesti mulut kita comot sebab terkena bahagian tengah pizza tue dan comot tuelah yang mewakili sisa2 masalah kita yang tak terselesai apabila masalah2 tue tak diatasi secara tertib dan teratur...

Tips nie bukanlah tips yang aku dapat dari Dr. Fadzillah Kamsah ke apa... tapi melalui pengalaman aku sendiri. Cubalah... mudah-mudahan.... Siapa tahu kan?!

.:Nota Tangan:.
- Belajar dari pengalaman...

0 comments: