Powered By Blogger

09 January 2005

Rakyat Prihatin


Ekkkkk.. Censored!!

Cedokan daripada Utusan Online bertarikh 6 Januari mengenai komen seorang pembaca...

Pengunjung Terkejut Ada Tarian Ghairah di Pameran Pelancongan
Saudara Pengarang,

PADA 26 Disember yang lalu Malaysia telah digemparkan dengan bencana alam tsunami yang amat menyedihkan dengan jumlah kematian meliputi negara-negara terlibat hampir 130,000 orang.

Namun begitu, perkara yang amat menyedihkan apabila saya telah mengunjungi pameran `International Show Tourism Melaka' pada 1 Januari 2005 di Pusat Perdagangan Antarabangsa Melaka (MITC) baru-baru ini di mana, penonton telah digemparkan dengan tarian ghairah dan tidak langsung menggambarkan ciri-ciri ketimuran.

Memang tidak dinafikan pihak penganjur menjalankan tanggungjawab di mana pada masa yang sama mengutip derma kepada mangsa-mangsa yang ditimpa bencana tsunami. Tetapi pada pandangan saya, cara ini tidak bertepatan niat murni pihak penganjur. Rata-rata penonton yang hadir membawa keluarga dan kanak-kanak.

Adakah budaya ini yang harus ditunjukkan pada generasi muda yang akan datang? Namun begitu, adakah salah ibu bapa yang sengaja membawa anak-anak mereka untuk menonton tarian sedemikian rupa di tempat umum?

Saya berharap Kerajaan Negeri Melaka memantau dan menyediakan garis panduan kepada pihak penganjur supaya perkara seumpama ini tidak berlaku lagi.

- SITI RAHAYU ZAKARIA, Petaling Jaya, Selangor.

Kebetulan akupun berada di situ.. Dan aku dengan setulus hati mengaku bahawa persembahan demikian memang tak sesuai dipertunjukkan, bukan sahaja atas dasar menghormati mangsa bencana Tsunami, bahkan tidak wajar dipersembahkan langsung pada mana2 majlis ataupun function yang melibatkan khalayak daripada pelbagai peringkat umur! Akupun pelik jugak macam mana persembahan seumpama ini boleh terlepas?

Walaupun aku mengaku, aku pun turut menonton persembahan berkenaan, namun aku hanya menonton dari jauh dan mengambil beberapa keping gambar dengan tujuan bukti. Lucunya aku memang menjangka bahawa komen/teguran sebegini akan terhambur daripada segelintir rakyat yang prihatin. Tuepun aku menjenguk sekali sekala... Aku plak yang naik segan dengan pompuan2 dan budak2 yang berada di situ.

Soo.. people!! Citer jerk tak gunakan? Meh aku tunjukkan sikit gambar2 terlampau yang aku katakan tadi tue.. Ngehngehngeh...

.:Nota Tangan:. -Soriler.. akupun terpaksa censored gambar nie atas dasar keprihatinan aku.. hehehe...

0 comments: