Powered By Blogger

08 January 2005

Kung Fu Hustle


Filem bulan ini...

Orang sumer cakap cerita Kung Fu Hustle nie best giler. Dalam beberapa film review yang aku baca, banyak yang kata best... Sampaikan dalam satu ulasan persendirian yang aku baca, diorang kata...

"Anda akan tergelak besar dari mula sampai habis bila menonton filem ini, tapi awas jangan berhenti gelak secara drastik..."
Terpengaruh dengan ulasan2 mahupun rekemen dari kawan2, aku curi2 masa menonton filem karya terbaru Stephen Chow nie malam Selasa aritue di TGV, Suria KLCC. Tiket yang berharga RM11.00 membuatkan aku lebih menyiapkan diri untuk menonton bagi memastikan harga tiket yang dibayar berbaloi.

Setelah mengah menunggu iklan hampir setengah jam, tayangannya pun bermula. Permulaan tayangan, terpampang amaran 18PL iaitu cerita ini hanya untuk tayangan 18 tahun ke atas sahaja. Adehh.. takyahler nak check ic kan.. dah tentu ler umur aku dah melebihi 18 tahun. Tapi excited gak nak tau apa yang 18PL nya... Lebih2 lagi untuk filem yang ditayangkan di Malaysia nie (selepas melalui proses penapisan filem oleh Finas).

Rupanya... latar cerita ini adalah ala2 citer samseng dan gangster macam zaman filem Dick Tracy dedulu. Aku ingat citer zaman moden/sekarang (jauh sekali dari citer zaman pendudukan Jepun). Tekun menonton dengan sekali sekala pundi hempedu aku digeletek kelucuan... Akhirnya aku dah tau apa yang 18PL sangat. Patutler pun, dengan shoot yang tak lepas2 daripada coli 'pompuan gemuk' (merangkap tuan tanah kat Pekan Khinzir) tersidai di penyidai, adengan budak lelaki dengan lurah bontot yang sentiasa terdedah, adengan kencing berdiri dan beberapa lagi lawak lucah dan 'double meaning' serta adengan bantai membantai yang keterluan telah menentukan standard filem nie kepada 18PL.

But, as for me... it's fun and enjoy enuff. Takde yang tak kenanya pun dengan 18PL tue. Pada aku.. benda tue cumer bersifat cliche dan sampingan jerk. Aku lebih tertarik untuk terbahak2 pada adengan lawak2 slapstik dan lawak komik nukilan Stephen Chow nie. Kenapa aku kata lawak komik? Sebab... aksi2 yang korang akan lihat dalam filem nie, takkan dapat dilihat di alam realiti. Yelaa... mana laa kita dapat tengok manusia lari cam kartun Road Runner yang pernah kita tonton dalam siri kartun Looney Tunes (That's all folk!!) masa kecit2 dulu.

Menonton filem nie memang melucukan! Aksi yang aku rasa paling lawak adalah masa part Stephen Chow melarikan diri daripada pompuan gemuk tue, yang sampai pompuan tue melepek terlanggar papan tanda.. Hehehehe... Masa part kawan dia yang gemuk tue tertikam badan Stephen ngan pisau pun kelakar giler!!

Kalau ada peluang untuk dibaiki, aku rasa penggunaan CGI (Computer Generated Interface... betul ke nih?) nampak terlalu ketara dalam filem nie. Masa part timbang bola tue nampak sangat pengaruh filem Shaolin Soccer dan andaikata Stephen Chow ingin mengangkat dirinya sebagai pendokong utama jalan cerita nie, maaf dia gagal. Keteroran yang lain2 menonjolkan watak masing2 menjadikan semua aktor yang terlibat begitu saling mendokong antara satu sama lain.

Anyway... Anyhow... 4 bintang (outof 5..) daripada aku!! Pada sesiapa yang belum menonton, pergilah ke panggung yang berdekatan anda untuk mengiyakan kata2 aku nih.. Tengok aku kencing korang ke tak? Hehehe...
Rating aku-

.:Nota Tangan:. - Sekali-sekala layan cerita2 kelakar nie pun best jugak...

0 comments: