Powered By Blogger

04 December 2004

Soalnya Hati

Kalau tak silap aku, sekarang dah nak masuk hari² 10 Syawal yang terakhir. Jemputan ke rumah open house tak susut² bahkan makin bertambah sehari ke sehari. Alhamdulillah.. tuelah rezeki namanya. Aku kalau orang mengajak, InsyaAllah sampai kalau takde aral melintang. Walapun rumah aku nie agak jauh sikit dari orang lain. Aku tak kisah, asalkan kemesraan dan silaturrahim ini terpelihara dan bertambah erat. Yelah masa² macam nie lah kita nak kenal keluarga, laki bini dan anak² diorang. Nak tengok rumah diorang cantik ke tak? Masa nielah nak ronda dari depan sampai ke dapur! Hehehe.. Kalau nak tunggu hari lain, alamat orang panggil ko buang tebiat.

Macam² menu dan resepi yang aku dah dan akan rasa. Ada masak mee bandung, mee hailam, mee rebus, lontong, nasi ayam, mihun goreng, nasik paprik, nasik lemak, satay dan macam² lagilah di samping makanan² yang konpem interframe macam lemang dan nasik himpit. Tapi nasib baiklah nafsu makan aku tahun nie terkawal lah plak. Tak rasa nak makan banyak... Kalau datang rumah orang makan ala² jamah jerk. Tak taulah aku kenapa, mungkin sebab teringat yang lepas nie nak gie rumah orang lain plak. Alaa.. makan tue kannya penting sangat, yang penting mengutuk dan mengumpat terang²an masa makan tue yang buat makanan tue bertambah lazat. Hehehe.. sorie eh, aku tak mengumpat belakang, nie mengutuk dan mengumpat sesama ahli rombongan jerk. Nak buat modal ‘pecah perut’...

Malam tadi jerk aku pergi 2 buah rumah yang buat open house. Sumer makan heavy² nyer.. Tue pun nyaris² jadi 3 rumah, tapi aku terpaksa tolak dan adjust ke hari lain. Aku sempat pergi rumah Kak Aryati ngan Kak Ernie jerk, kesian Kak Salmah.. tak sempat aku nak singgah rumah dia. Dah malam sangat. Takut aku ter’bermalam’ lak kat rumah dia sebab kekenyangan dan tak bleh drive balik. Disebabkan rumah Kak Aryati ngan Kak Ernie tue agak jauh sikit dari rumah aku (kira² sejam gak perjalanan..), so aku bawak kereta. Kalau dekat² tue aku bantaikan motor jerk! Malam tadi, agak² kul 11 baru aku bergerak dari rumah Kak Erne. Dalam perjalanan balik tue aku ter’muhasabah diri plak..

Dalam kehidupan nie, kita selalu berhadapan dengan persimpangan. Ada simpang dua, ada simpang tiga ada simpang empat. Yang roundbout pun ada... Kita berada di persimpangan untuk terpaksa membuat keputusan. Untuk bersetuju ataupun tak bersetuju, untuk menerima ataupun menolak, untuk mematuhi ataupun mengabaikan. Kadang kala kita terpaksa memilih satu antara dua ataupun dua antara tiga. Dan ada pula yang tak memilih antaranya tetapi memilih jalan tengah. Mana yang mampu... Dan selalunya apabila dalam membuat keputusan tue kita akan menyediakan rasional ataupun alasan dalam setiap keputusan yang kita buat. Main nekad kita dengan persimpangan yang kita pilih, makin besarlah alasan ataupun rasional kita tue.

Tapi selalu yang kita alpa adalah kadang kala alasan yang kita beri tue tak masuk akal seperti lupa, hari hujan, tak sihat dan penat. Aku tak kata alasan tak sihat dan penat tue bukan satu alasan yang tak masuk akal, tapi bergantung pada keputusan yang kita hendak buat. Kadang² alasan tue pun berguna jugak. Aku tak merujuk pada sesiapa tapi pada diri aku sendiri jerk. Yelaa.. kadang² mak aku ajak gi beraya rumah makcik dan pakcik aku, macam² alasan aku bagi (antaranya penatlah..). Hehehe.. tapi biler tiba part kawan² sendiri yang buat kenduri atau open house, cepat jee aku setuju. Jauh ke, dekat ke.. malam ke, siang ke.. Aku redah jeerk! Jangan ranjau aku, sebab korang pun pernah begitu dan aku pun tak suka nak ranjau korang sebab sifat manusia memang macam tue, lemah. Kita tak terdaya nak buat semua, so kita akan buat benda yang paling senang dan yang kita paling suka.

Dalam banyak perkara yang kita buat, soalnya hati. Tak kisahlah apa orang lain nak tuduh dan kata. Yang penting tepuk dada tanya selera. Itulah yang aku ajar diri aku selama nie. Aku cuba untuk mengelak dari memberi alasan, kerana aku rasa memberi alasan tue dah makin tak praktikal sekarang nie. Ianya antara kita menipu mencipta alasan, ataupun kalau betul pun alasan kita tue orang takkan percaya. So apa gunanya beralasan? Kalau aku rasa nak buat, aku buat.. kalau taknak, tak payah buat. Beri alasan pada diri sendiri sudah memadai.. tapi jangan tersilap percaturan, kalau tak alasan² tue akan menjadi ‘dinding’ dalam diri selama²nya yang akan memakan diri...

.:Nota Tangan:.Aku tak ajar korang jadi ‘selfish’ tapi buat apa yang terbaik untuk diri...

0 comments: