Powered By Blogger

23 March 2005

Bila Marah

Di beberapa musim bunga minggu yang lepas (ececece...), ketika aku menjadi pendengar kepada seorang sahabat yang sedang 'down' (tapi mulut berapi-api!!), aku ada kata sesuatu pada dia yang menyebabkan dia begitu berterimakasih dengan kata-kata aku itu.

Entah apa yang istimewa dengan kata-kata aku tue, aku tak tahu. Tapi apa yang pasti, sejak peristiwa itu, kata-kata itulah juga yang sering bermain-main dengan teringang-ingang di gegendang telinga aku...

"Manusia akan berada di keadaan yang paling lemah ketika dia MARAH. Bila kita marah, kita seperti pemain ragbi yang memegang bola di tengah padang tetapi tidak berlari... Kita boleh dirempuh dari pelbagai sudut dari depan, belakang, kiri dan kanan oleh pemain lawan untuk menjatuhkan kita dan mendapatkan kembali bola ragbi berkenaan."

"Bila kita MARAH, kita lemah... Bila kita lemah, kita takkan mampu membuat keputusan yang rasional dan akan melakukan kesalahan yang mungkin akan memburukkan keadaan. Minimakan kesalahan..."


bila aku renung balik kata-kata aku tue, baru aku perasan bahawa selama ini formula itulah yang sering aku gunakan untuk menangani sebarang konflik dalam diri aku. Tapi yang bagusnya aku nie jarang marah, so cam tak efektif sangatpun lah kan rumus aku tue untuk diri aku sendiri.. ekekeke..

Mungkin korang nak cuba praktikkan?

.:Nota Tangan:. - Macam mana aku noleh buat rumus tue padahal aku tak pernah main ragbi pun?! :)

0 comments: