11 January 2013
10 January 2013
Pompuan Pregnant Emo
Sesenduk Sambal Sotong...
Makan tengahari kami arini di bawa dari dapur orang lain. Belilah tu.
Makbear balik membawa lunch yang ditapau dari kedai biasa. Lauk ayam goreng untuk aku dan sambal sotong untuk Makbear bersama regunya pucuk ubi masak lemak.
"Awak nak rasa x sambal sotong ni", tanya Makbear seraya menyudunya ke dalam pinggannya.
"Bolehlah, tinggalkan sikit 2 3 ketul", jawab aku.
"Ini sambal sotong sesenduk RM5. So saya tinggalkan untuk awak betul2 2 potong. Hahahah...", Makbear. Yelah sesenduk sedang berapa ketullah sangat sotongnya pun.
Alahai, sambal sotong sesenduk RM5!
![]() |
| Sekadar gambar hiasan. |
09 January 2013
Nekad
Semenjak dua menjak nie, alang datangkan naked nekad je! Apa yg aku rasa nk buat, aku redah. Semlm g gunting rambut botak licin! Dah bosan dengan masalah rambut yang asik gugur secara pola pertempatan berpusat yang menyebabkan rambut aku berlubang2 mcm batas ubi kena 'hongges' dengan boboi hutan.
Maafkan aku andainya analogi aku kurang tepat. ;)
Natijahnya mlm tadi Makbear tidur dalam kengerian sbb dia dan Wafiy ckp aku dah mcm toyol gendut! Kahkahkah...
Pagi ni pun Waseem terkebil2 pandang aku... Pelik. Penat nk layan soklan dia kenapa dedi gunting rambut 'pendet'?, katanya.
"Nanti umi mesti 'pranjat' tgk rambut dedi!", Ujar Waseem, dia mesti ingat aku baru gunting rambut pagi ni. Hehehe...
Huda.
Budak bau syurga ni pandang je muka aku. Mesti dia pelik, suara mcm dedi tp muka mcm Eric Leong! Kihkihkih...
Sent from my iPhone
Maafkan aku andainya analogi aku kurang tepat. ;)
Natijahnya mlm tadi Makbear tidur dalam kengerian sbb dia dan Wafiy ckp aku dah mcm toyol gendut! Kahkahkah...
Pagi ni pun Waseem terkebil2 pandang aku... Pelik. Penat nk layan soklan dia kenapa dedi gunting rambut 'pendet'?, katanya.
"Nanti umi mesti 'pranjat' tgk rambut dedi!", Ujar Waseem, dia mesti ingat aku baru gunting rambut pagi ni. Hehehe...
Huda.
Budak bau syurga ni pandang je muka aku. Mesti dia pelik, suara mcm dedi tp muka mcm Eric Leong! Kihkihkih...
Sent from my iPhone
08 January 2013
Waseem Hilang!
Ya Allah Waseem...! Logik akal aku mengatakan mustahil Waseem boleh hilang dalam rumahku yang sekangkang kera ni. Kalau pun dia x hilang, mustahil juga dia boleh menyorok sehinggakan aku x boleh nak jumpa sedangkan lekok, ruang tersembunyi rumah aku bukannya banyak. Paling tidak pun di bawah ampaian baju/tuala ataupun di sebalik pintu. Selain itu, tiada apa yang boleh menyorokkan tubuh Waseem yang comel tetapi ligat itu.
Puas sudah aku mencari, pelbagai kemungkinan menjelma di fikiran. Xkanlah ada orang jahat masuk rumah ataupun Waseem pandai2 keluar rumah sedangkan rumah dan gate berkunci kejap. Aku dah hampir hilang pedoman... Patutlah rumah aku sunyi sepi jee. Manalah Waseem nih.
Tiba-tiba.... laaa... kat situ rupanya anak notty dedi nie! Dengan susu botol yang aku buatkan tadi masih berbaki di tangan. Tertidur!!! Bawah meja 'workstation' aku yang walaupun sekali imbas dia memang boleh menyorokkan dirinya kat situ, tp aku x pernah terlintas yang dia boleh tidur kat situ, dengan panas dan sumuk bilik yang menyimpit rongga pernafasan, sebab bilik tu juga merangkap setor. Alahai anak dedi, bikin dedi gundah!!
Al-kisahnya Waseem mmg bukan kaki tidur, tapi kalau dia 'terrrrtidur', mmg ekstrem sungguh gayanya! Hahahaha... Pernah sekali dalam kereta, baru seminit dia minta aku bukakan plastik lolipop, pastu tengok2 dia dah tertidur di seat blkg dgn lolipop masih lagi di dalam mulut. Patutlaa keadaan dalam kereta sunyi secara drastik! Kalau x mulut dia je menceceh. Aku rasa makbear ada snap gambar dia nanti aku uploadkan. Kihkihkih... Waseem2...
Aku angkat tubuh mungil Waseem dan aku baringkannya di katil empuk. Selamat tidur sayangku. Nanti jap lagi kita nak g jemput abg balik sekolah pulak.
Puas sudah aku mencari, pelbagai kemungkinan menjelma di fikiran. Xkanlah ada orang jahat masuk rumah ataupun Waseem pandai2 keluar rumah sedangkan rumah dan gate berkunci kejap. Aku dah hampir hilang pedoman... Patutlah rumah aku sunyi sepi jee. Manalah Waseem nih.
Tiba-tiba.... laaa... kat situ rupanya anak notty dedi nie! Dengan susu botol yang aku buatkan tadi masih berbaki di tangan. Tertidur!!! Bawah meja 'workstation' aku yang walaupun sekali imbas dia memang boleh menyorokkan dirinya kat situ, tp aku x pernah terlintas yang dia boleh tidur kat situ, dengan panas dan sumuk bilik yang menyimpit rongga pernafasan, sebab bilik tu juga merangkap setor. Alahai anak dedi, bikin dedi gundah!!
| Hehehe... Apa motif dia tidur kat sini nih? |
Aku angkat tubuh mungil Waseem dan aku baringkannya di katil empuk. Selamat tidur sayangku. Nanti jap lagi kita nak g jemput abg balik sekolah pulak.
+++UPDATED++
Susu Perisa Durian
Aku mmg tak makan durian dari zaman kecik2 sampai la dh suku abad lebih ni...aku bole muntah2, diserang kepeningan tahap gaban sekiranya aku terperangkap dlm bau ke'durian'an... kenapa aku tak makan durian? Ntah!! Aku pun x tau.. Hehe
Dan aku mmg tak paham kenapa org rasa durian tu sedap..hehehe..dan aku btambah tak paham bila ada org simpan bekas berisi durian dia dlm freezer public dlm pantry lab aku...bau dia fuh!!!! Kaw kaw!!!
Disebabkn org yg fanatik durian tu maka tpaksalah aku pikirkan mana tempat lain yg sesuai utk letak susu ebm aku...Grrrrrr...geram aku..tak pasal2 kang susu ebm aku berbau durian plak nanti..."Susu perisa durian"...menu baru utk huda hud...sabor je le..
The Chronicles of Househusband. Part 1
Pagi yang mendung lagi mendamaikan.
Ada juga teman2 yang bertanya macam mana jadi househusband? Penat x? Jawapannya masha Allah... Tuhan sahaja yang tau penatnya. Tapi aku happy sbb aku dekat dengan keluarga aku. Aku dengan makbear dah terbiasa bersama, susah payah bersama... So menguruskan anak2 di samping take in charge hal ehwal di rumah adalah satu cabaran yang aku sahut dengan berbesar hati. Tapi mcm mana pun aku nak ucapan million thanx pada makbear, walaupun aku kata aku akan take in charge everything, kadang2 aku hopeless juga, mujur makbear turut sama membantu. And to be truth, ada certain2 thing mmg tangan makbear je yang buat akan nampak impaknya... contohnya memastikan kebersihan lantai rumah dah handwash baju2 yang tak boleh masuk mesin. Maklumler sentuhan lelaki dgn pompuan nie x sama, aku rasa ok, makbear kata x sampai 'hun' nya lagi kata org! Kihkihkih
Bagi sesetengah orang, terutama bekas teman sekerja dan kenalan terdekat mungkin telah sedia maklum bahawa aku adalah seorang 'househusband'. Maksud aku 'househusband' dalam ertikata yang sebenar2nya. Kalau sesiapa x tahu apa maksudnya boleh try google (ye, google adalah teman rapat aku sekarang huhuhu...).
Anw basicly apa yang aku boleh explain, aku nie macam suami yang bekerja dari rumah je lah. Di samping bekerja, jaga anak2 dan menguruskan rumah tangga juga. Untuk seketika aku simpan dulu baju2 kemeja dan seluar slacks aku termasuk name tag hitam (tulisan putih) dalam satu tong khas yang x tau lah bila tong itu akan terbuka semula. Aku boleh kerja dengan pakai boxer je kat rumah kalau aku mau!
*censored*
Kenapa aku pilih untuk jadi househusband? Panjang pulak untuk diterangkan. Perhaps what can I conclude, it's the best decision at that time. Dan sampai sekarang pun aku masih rasa ianya adalah suatu tindakan yang wajar dan tepat demi masa depan keluarga aku. Ehh, aku bekerja ye... Bukan x bekerja cuma aku bekerja dari rumah sesambil menjaga anak2 dan menguruskan rumah tangga. Apa kerja aku? Mungkin aku boleh cerita dalam entri2 yang akan datang.
*ye laa ye laa... gelakler gelakler... nak kata aku 'looser' lah tu* ;p
![]() |
| Crime Scene: Kerja + baby + tv... |
Memang laa stress juga, mcm kerja gomen dulu. Penat kemain, kadang2 tue datang juga baran aku ni (makbear) tau laa mcm mana kalau aku dah marah... Tapi membesarkan anak2 sendiri depan mata, menyediakan sendiri makan pakai anak2 dan isteri... Is priceless man! Aku berada di suatu posisi yang x ramai lelaki merasa untuk membuatnya. Memang kadang2 rasa rendah diri juga tp kadang2 rasa bangga sbb aku boleh laksanakan perkara yang ramai lelaki/suami kat luar sana x sanggup nak buat (dorang mampu, tp x sanggup jee...).
Hurm panjang plak entri ni. Sambung lg lah part 2. Anw sikit lagi sebelum aku sign out, sbb dah jadi househusband nie laa aku mula balik blog ni, atas galakan awal makbear juga. So tgh excited lagi explore the new blogspot ni. Best... banyak benda baru yg xde masa aku mula2 aku berblog tahun 2004 dulu...
Till the, see yaa! To be continued... :)
Hurm panjang plak entri ni. Sambung lg lah part 2. Anw sikit lagi sebelum aku sign out, sbb dah jadi househusband nie laa aku mula balik blog ni, atas galakan awal makbear juga. So tgh excited lagi explore the new blogspot ni. Best... banyak benda baru yg xde masa aku mula2 aku berblog tahun 2004 dulu...
Till the, see yaa! To be continued... :)
Alkisah Belanja...
Dah masuk minggu kedua Wafiy bersekolah di darjah 1.
Aku nak cerita satu kisah pasal 'belanja'...
Alkisahnya masa hari kedua Wafiy ke sekolah tempoh hari, aku ada bertanya pada dia,
"Rehat tadi makan x?",
"Makan...", Wafiy jawab macam yakin x yakin. So aku taulah ada something wrong. Aku pun mulalah jadi penyiasat x bertauliah...
"Betul ke ni? cuba abg cerita dengan dedi betul2..." soal aku.
"Sebenarnya tadi kawan abg kata dia x bawa duit, jadi abg bagi dia duit abg... bila abg bagi dia duit abg, abg xde duitlah nak makan, abg beli air milo jee", ujar Wafiy selamba kodok. Huhuhu
Ehh ehhh... mcm nak termenyirap plak aku dengarkan. Mula2 rasa nak marah Wafiy kenapa beri duit pada budak tu? Pada masa yang sama, aku risau plak kot sebenarnya Wafiy kena pau dengan budak2 lain. Aku x tau lah berapa dia bagi budak tu sebab aku bekalkan dia duit RM3 utk sekolah pagi dan RM2 utk sekolah petang (agama).Risau... Risau... Gundah gulana aku dibuatnya.
Tapi aku rasa nak marah membuta tuli pun xde faedahnya, as long as aku tengok Wafiy macam ok jee (dari raut wajah selamba dia), aku pun akan buat selamba. Cuma aku pesan pada Wafiy, lain kali jangan bagi duit sembarangan pada orang sedangkan dia kelaparan. Dahulukan diri sendiri dahulu, sebab menuntut ilmu itu kan satu perjuangan, bila nak berjuang kita kena ada tenaga. Macam orang nak berperang... Aku cuba tackle psikologi Wafiy pelan2...
Noktah.
Noktah, senoktah2nya... Aku redha, Aku halalkan rezeki yang budak tue terima dari duit sekolah anak aku.
"Dedi tadi abg g sekolah petang, abg lupa bawa beg duit... Tertinggal kat sekolah transit", kata Wafiy usai dia melangkah masuk ke kereta masa aku jemput dia petang tadi.
"Laa abistu Wafiy makan x?", gumam aku...
"Makan... Wafiy makan donat. Abg minta kawan abg belanja, dia belikanlah makanan yang abg nak..."
Masha Allah... Itulah ketentuan-Nya. Aku redha dan halalkan pemberian anak aku pada kawan dia sebelum ni... Aku harapkan kawan dia halalkan jua apa yang anak aku makan tu.
Pikiran anak2 ni kadang2 kita susah nak jangka. Ntah apalah yang difikirkannya. Harap2 Wafiy tak dituduh menge'pau' kawan2 dia pulak. Hehehe...
07 January 2013
Happy Bestday!!
Happy birthday to me,
Happy birthday to me,
Happy birthday to diri sendiri.......
Happy birthday to me......
Dah umur 33 dah aku...tp kenapa aku masih suka tengok kartun, suka anything yg berciri ke'kartun'an eh?! Hahahaha...usia hanya angka...di hati aku masih berasa muda belia..;D
Meh tengok kek besday aku yg amat comel...hehehe..
takde sapa nk belikn kek utk aku..aku cari design sendiri, tempah sendiri, dn syok sendiri...hahahaha...ada org tu sibuk nk durian crepe...siap selit order sekali tu...nyibuk aje...;P
Tapi pakbear yg bam telah dgn baik hatinya bersetuju utk membelikan aku tudung ala2 Fareeda ni as my birthday present...bukan satu tau, tapi tiga you...hahaha..bukan FAREEDA NYATA JELITA tau...ala ala je...tp kualiti mmg mirip2..harga pun mirip2...;D
Tima kasih pakbear bam ku...
Hepi birthday to myself again...tahun depan nak sambut birthday dgn title baru dkt chop rasmi aku...hahaha..INSYAALLAH...Chaiyok Najah
Sent from my iPhone
Makbear
06 January 2013
Keterujaan Aku dan Kesedihan Insan Lain
Sblm ni aku x penah tau rupanya dlm ke'syok'kan aku dn kawan2 yg otai breastfeeding memberitahu dunia (dlm fb) tentang journey ktorg as a nursing mum akn mengguris hati insan lain yg tak berkesempatan or bkemampuan ber bf..aritu ada sekali aku plan nk hantar gmbr aku dn baby Huda sedang nendo kt majalah pa&ma, so tgh aku sibuk2 potong form kat majalah tu ada lah kwn2 yg meluahkn rasa hati diorang sebagai ibu yg tak ber bf...
Rupanya diorg rasa ibu2 yg ber bf ni x patut expose2 kelebihan ktorg...kelebihan kemampuan meng'bf'kan anak ni....tgezut aku bila dgr pendapat diorg...bg diorg tunjukkan gmbr kita dn baby sedang bf, gmbr breastpump kita, gmbr hasil perahan kita, gmbr stok susu kita dlm freezer tu semua menunjukkan ke'eksyen'an ibu2 yg fully bf...
Aku terkelu time tu sbb sbnrnya mmg lah aku pun bukan antara ibu2 yg mempamerkan bla2 bla2 di atas...tp aku slalu rs sbnrnya ibu yg share the journey of breastfeeding dia dlm fb or blog adalah ibu2 yg hepi...ibu yg bangga sbb berjaya menyusukan anak dia secara eksklusif...especially kalu ibu2 tu adalah career woman mcm aku yg sanggup x rehat sbb pam susu, sanggup x keluar shopping lunch break jumaat sbb nk pastikan jadual pam tak terganggu, yg sanggup smbil abiskan keja kat opis smbil pam, sanggup pikul beg mengepam di samping pikul beg buku/keja lah, sanggup tak pakai baju yg cun2 sbb nanti masa nk pam susah...hahaha..itu experience aku lah....
Pada ibu2 yg tak berjaya menyusukn anak secara eksklusif jadikan lah benda tu as challenge utk u all ber'bf' jugak...dun take it negative way...ktorg tak niat nk menyinggung hati sesapa, ktorg hepi sbb anak ktorg menyusu susu dr hasil usaha keras kitorg dn mmg dalam Islam kita digalakkn menyusukn anak smpi usia 2 tahun kan? So janganlah terasa dgn para ibu yg menjalankn tuntutan agama tu...think positive ya...chaiyok! Chaiyok!!
| Bekerja sambil menyediakan stok EBM :) |
05 January 2013
Aku Yang Terlupa
Sudah 15 tahun berlalu... Aku ingat aku x akan menghadapi situasi ini lagi.
Aku lupa rupanya bila Wafiy mula menjejakkan kaki ke sekolah (darjah 1), akhirnya aku terpaksa menghadapi realiti...
Kasut oh kasut! Meh sini aku basuh ko kasi bersinar2 supaya Wafiy bertambah2 ceria untuk ke sekolah Isnin nanti!
P/s: Nasib baik aku nie suka basuh kasut sekolah... Huhuhu...
- Posted using BlogPress from my iPhone
03 January 2013
Anak2 dan Oyen Jush (orange juice)
Satu hari tu Wafiy dn Waseem asik gaduh je...so akhirnya aku dpt idea utk mengurangkn ketegangan dua org budak notti tu so aku pun suh dorg buat oren jus sendiri....hehe..tbukti idea aku bjaya...bila perlu bekerjasama menghasilkan sesuatu yg dorg suka, dorg pun stop gaduh...Brilliant jugak otak aku ni...
Cerita Bowling
Hehehe...pd 22nd Dec lepas family pak bear buat pertandingan bowling...
Pak bear aku pasan sejak beranak pinak ni dn sejak aku buat master dia mmg dah slow down benda2 sampingan ni...mcm bowling..kesian pakwe aku ni
So masa kat group fb famili Pak bear, adalah sepupu sepapat pak bear yg dh tunjuk piala2 kemenangan dorg...cheh!! Kira nk kata dorg tu juara bertahan la...hahaha..
Aku personally seriau sikit lah sbb aku tau pak bear amat suka main bowling dn juga dh biasa menang...tp dh lama giler pak bear tak main bowling, kalu kalah kesian plak kan...tp nk gi training x sempat sbb Wafiy masih belum baik dr sunat..
Masa mula2 game tu aku tgk hebat2 jugak sepupu sepapat pak bear main....aku tgk pak bear mcm slow je...so pastu aku bwk lah permata hati ktorg yg comel iaitu Huda hud utk senyum2 skek, cium2 skek pak bear dn mberi semangat...Wafiy masa tu yg pair up dgn pak bear asik baling masuk longkang je...lama2 dia pun dh malas so bg mengelakkan Wafiy frust aku bwk le bdk2 notti 3 org tu bjalan2 beli coces (*sosej) and wejes (wedges)...hahaha
Tp sblm tu aku sempat bisikkn sesuatu pd pak bear...hnya pak bear yg tahu apa isi bisikan sepoi2 aku tu...hihi...
Bila aku keluar dn tgk je pak bear main dr jauh baru aku pasan Pak bear makin lama makin power dn aku pun terpandang lah perut buncit dia, lengan gebu dia, pipi mongel dia, kaki gajah dia yg mjadi pujaan aku dr dulu...seriously teringat dulu2 kalu aku stres pak bear akn suakan lengan dia utk aku gigit smpi lebam...romantik kan? Hehe..pasan sungguh...
Dn aku pun tpikir makin lama kita kahwin kita bukan x mau bermesra2, bermanja2 tp situasi tak mengizinkan...tp sib baik ktorg berdua mmg jenis tak malu...ada chance ktorg bergurau senda je wpun dpn anak2...smpi Wafiy slalu kata Umi dgn Dedi ni asik kawin je..hahaha
See...kan pak bear kata aku pandai merapu..sbnrnya nk cerita yg akhirnya Pak bear menang bowling tu..hahahaha...ternyata bisikan azimat aku tu berjaya meniup semangat pak bearuang ku...
Tahniah ye bang...hadiah kalu nak kena cari sendiri kat mana umi letak...kehkehkeh...
*impian nk belikan Wafiy set bola bowling masih tnggal impian..buat master ni bnyk perkara yg aku tpaksa ketepikan sementara waktu..cedih cedih..
I'm BIG, I'm TOUGH, I'm Tonka
Tonka adalah antara toys milik ktorg yg ktorg jaga dgn penuh kesopanan dan kesusilaan ...wpun slalu dibanting, dicampak ke laut, dihempap, dilenyek, direndam dlm air berhari2 oleh anak2 bearuang yg rajin berkubang tp mamat2 tonka ni mmg tough...so far lgsg tak penah blaku kecederaan teruk...mb sbb material dia getah yg tahan lasak..
Set yg dgn BIG BRO Oren tu adalah balai bomba..ada rupa tak? hehe..set ni ada sentimental value bg aku...aku beli masa pak bear outstation 2minggu kt penang..aku beli sbb masa tu Wafiy kena chicken pox..kesian sgt kat anak2 dn jugak diriku sendiri sbb pak bear jauh...huhuhu...so set balai bomba ni sbgai pengubat hati duka lara..
| Incik Tonka warna oren tu adalah kenderaan pertama ber'brand' tonka yg ktorg dpt..Kakak aku bagi sempena birthday Wafiy yg pertama.. |
Set yg dgn BIG BRO Oren tu adalah balai bomba..ada rupa tak? hehe..set ni ada sentimental value bg aku...aku beli masa pak bear outstation 2minggu kt penang..aku beli sbb masa tu Wafiy kena chicken pox..kesian sgt kat anak2 dn jugak diriku sendiri sbb pak bear jauh...huhuhu...so set balai bomba ni sbgai pengubat hati duka lara..
02 January 2013
Dengar Cakap Cikgu Disiplin
7.20 pagi, murid2 sedang beratur di padang perhimpunan sempena hari pertama penggal persekolahan tahun 2013.
Dimulai bacaan doa, nyanyian lagu2 rasmi, bacaan ikrar dikuti dgn ucapan demi ucapan daripada Cikgu Besar, Cikgu Bertugas Mingguan, cikgu-cekgi... bla bla bla... termasuklah Cikgu Disiplin.
Cikgu Disipilin: "saya ucapkan selamat datang bla bla bla....
Saya nak berikan taklimat mengenai peraturan pakaian bla bla bla... Dengar ye cakap cikgu ni... (Aku x taulah budak2 ni paham ke x huhuhu).
Yang lelaki hari Isnin wajib pakai neck-tie, wajib. Ingat tau, pakai tali leee... herrrr?!!! Tapi kalau nak pakai hari2 lain pun digalakkan... Hen.....semmmm!!
Yang perempuan pula pakaian baju kurung putih n kain biru. Dan yang penting sekali kalau yang pakai tudung tu kena pakai tudung fareeee...daaaa!!"Ehh... Mcm pelik plak bunyi tudung tu?! Owh tudung putih. Aku berhalusinasi rupanya... Kahkahkah...
- Posted using BlogPress from my iPhone
Cikgu Disipilin: "saya ucapkan selamat datang bla bla bla....
Saya nak berikan taklimat mengenai peraturan pakaian bla bla bla... Dengar ye cakap cikgu ni... (Aku x taulah budak2 ni paham ke x huhuhu).
Yang lelaki hari Isnin wajib pakai neck-tie, wajib. Ingat tau, pakai tali leee... herrrr?!!! Tapi kalau nak pakai hari2 lain pun digalakkan... Hen.....semmmm!!
Yang perempuan pula pakaian baju kurung putih n kain biru. Dan yang penting sekali kalau yang pakai tudung tu kena pakai tudung fareeee...daaaa!!"Ehh... Mcm pelik plak bunyi tudung tu?! Owh tudung putih. Aku berhalusinasi rupanya... Kahkahkah...
Trivia: daripada Cikgu Besar, GPK HEM, GPK2, Guru panitia sampailer ke guru kelas, semua wanita...
|
Location:Jalan Bunga Raya,Kajang,Malaysia
01 January 2013
Selamat Tahun Baru 2013!
Betul juga cakap makbear, kalau x dek kerana ucapan tahun baru secara rambang teman-teman di FB dan dentuman bunga api tepat detik 12 malam di kaca televisyen dan hadapan rumah aku yang kedengaran cukup kuat dari balkoni rumah, mungkin kami x perasan pun akan kehadirannya. Seolah-olah kami dalam kapsul masa kami sendiri. Maksud aku, aku perasan laa tahun 2012 tu akan berganti tarikhnya ke 2013, tapi aku menganggapnya sebagai sesuatu yang 'common', seperti berlalunya masa, bergantinya hari, bertukarnya minggu dan beralihnya pergerakan bulan mengikut kalendar masihi. Sedangkan bagi orang lain ianya menjadi sesuatu sangat 'significant' dengan ucapan selamat tahun baru yang dititipkan bersama soalan apa azam tahun baru? sudah tercapaikah azam yang lama? :)
Well... sejujurnya aku ini bukanlah seorang yang berminat sangat untuk memasang azam, menyasarkan resolusi baru yang perlu dicapai menjelang tahun baru berikutnya. Cukuplah kalau aku katakan, asalkan geraf progresif hidup itu sentiasa memacu ke hadapan, it's good enough... Kalau semakin merudum, kerja keras sikitlah kawan. Itulah seadanya.
Noktah.
![]() |
| Persediaan awal, gi gunting rambut |
Dengan sekolah paginya, kemudian transit di tadika untuk makan dan mandi sebelum bersiap ke sekolah agama pula. Laratkah Wafiy, bolehkah dia menumpukan perhatian untuk suatu tempoh yang lama seperti itu, selamatkah dia dari diapa2akan oleh orang/murid yang berniat tidak baik pada dia? Alahai anakku Wafiy, dedi tau Wafiy seorang yang cintakan belajar, suka pergi sekolah macam dedi masa kecik2 dulu... (cuma bila dah sekolah menangah je dedi jadi malas sikit. Huhuhu)... Dedi dan umi harap sangat Wafiy boleh mengharungi dengan semangat, gembira dan selamat.
![]() |
| Pagi2 sebelum gi orientation day |
![]() |
| Sentiasa berusaha senyum utk dedinya |
Soriler teremosi sikit membebel berjela2... maklumler anak pertama baru masuk darjah satu. Huhuhu.. Sibuk tanya Wafiy dah bersedia ke belum, umi dengan dedinya pun belum bersedia lagi... lencana kat baju pun x tampal lagi, buku2 latihannya pun x dituliskan nama lg. Lusa dah nak sekolah dah. Hahahaha... apa laa umi dgn dedi nih!
Anw guys... Happy new year 2013. May all your dreams come true!
![]() |
| Trivia: Lebh 99% murid perempuan memakai beg berwarna pink ;) |
![]() |
| Trivia lagi: Selain mengajar, guru juga bertindak menjadi papan tanda... Hehehehe |
31 December 2012
Kelas Mewarna Wafiy
Aku dn Pak bear sbnrnya saje hntr Wafiy ke kelas mewarna sbb taknak dia dok rmh je main games spnjg cuti sekolah...ktorg pasan wafiy suka melukis dn mewarna...maybe dpt bakat dr Pak bear...kalu ikut tgn Umi dia ni lukis org lidi pun buruk...hahaha
Ktorg survey 2 tmpt...satu La mode fashion academy tp tmpt tu more pd buat benda2 kraf...xde kaler or melukis sgt...dah le mahal giler...rm500 utk 1 month...dn tmpt jauh..kena merentas Silk highway sume...
Yg 2nd place ni ktorg nmpk bunting dia kt traffic light seksyen 7...lps amik no dn call org tu, terus rs berkeyakinan sbb org tu org melayu...dn dia jugak sbnrnya ada bukak kelas mengaji...dia pun charge rm150 je.
Dn yg plg penting pusat belajar kaler tu kat taman dpn taman aku je...senang pak bear nk hntr time aku keja...bukan senang Pak bear nk angkut 3 budak2 comel naik keta bjalan2 tanpa aku ni..
Ini antara hasil Wafiy kaler2...dorg mula2 diajar guna kaler pensel, pastu upgrade ke crayon, pastu kaler magic followed by watercolour dn last sekali campur2...Wafiy setakat ni baru smpi kaler magic..dia lmbt skek sbb cuti bsunat aritu...so far dia nmpk hepi kat situ...kelas pun sejam setengah je..patutnya taklah stress..hehe...
lg satu yg aku suka Teacher dia kata dia akn make sure anak2 murid dia grab sume basic mengkaler pastu baru kira kelas tu complete la...dia taklah strict kata sebulan tu sebulan je bljr...dn if anak kita lom mahir lagi kena tmbh duit ke apa ke...dia kata rm150 tu smpi cukup bdk tu dtg kelas 20 kali..kalu x sempat abis time cuti sekolah ni bole je dtg setiap sabtu utk completekan kelas...ok lah kan..
Subscribe to:
Posts (Atom)


































