Powered By Blogger

21 March 2013

Cheritera Baju Sekolah

Alkisahnya tghr td aku pergi ke sekolah transit Wafiy utk mghantr baju sekolah agamanya yg x sempat nk digosok masa terkocoh-kocoh mghantr Wafiiy ke sekolah pagi tadi.

Masa di sekolah transit tu aku nampak dan trdgr pengasuh di transit tu menegur sorang budak ni...
"Awak x pernah basuh ke kasut sekolah nie, kotor sgt cikgu tengok! Basuhlaa nampak elok sikit..."

Secara spontan aku pandang kasut budak tue, mmgler hitam melongot! Akupun x tau la apa masalah budak tu, maybe rumah dia kehabisan sabun or dia x sempat nk basuh sbb ada perkara yg x dpt dielakkan. *bersangka baik*

Aku kesian sebenarnya kat budak tu, sbb aku rasa dia baru darjah 1 manalah pandai nk basuh kasut sendiri bersih2. Patutnya mak ayah kena la pantau dan ajar anak2 tentang kebersihan. Mcm kami kebersihan kasut dan baju sekolah Wafiy mmg aku yg pantau sbb aku yg basuh dan ironkn hari2. Kalau bab kebersihan kuku, gigi, rambut panjang pendek tu mmg makbear yg incharge.

Pernah sekali Wafiy cerita kat kelas dia Cikgu buat spotcheck gigi dan kuku. Ada laa yg kena tegur kuku panjang laa, kotor la. Gigi x bersih etc. sampai pd Wafiy, teacher ckp gigi bersih, kuku panjg sikit (tapi x kotor).... Punyalah makbear merasa sgt terpukul dgn teguran tu, semenjak tu konpem kuku kena make sure pendek dan bersih.

Aku pula stp kali tengok baju Wafiy masa aku nak iron baju tu aku membebel... Aku cakap,
"Wafiy nak main2 dgn kawan dedi x larang, tp tolonglah jaga sikit kebersihan baju, jgn main slide je atas lantai/rumput, ni nanti dedi yg nak menyentalnya!"
Penat woo... Rendam clorox pun susah nak hilang...

Itulah, dlm aku membebel2 pasal baju n kasut yg kotor sgt (pd pandangan mata aku), rupanya ada lg yg 'kurang bernasib baik'. Kesian...
Gambar yg xde kena mengena dgn cerita tp aku terbayang mcm mana agaknya nanti Waseem satu sekolah dgn Huda. ;)

Sent from my iPhone

5 comments:

fairus said...

SI FAHIM DAH LAMA AKU TAK PANTAU KERJA SEKOLAH DIA, SEKALI TENGOK, NAH, BANYAK KERJA TAK BUAT.. DAH HARI2 KENA MENGADAP DIA BUAT KERJA SEKOLAH..KALAU TAKDE KERJA SEKOLAH AKU SURUH DIA BUAT DI BUKU LATIHAN LAIN..

BARU TAU JADI BAPA MACAM MANA.. :(

isabelle frankly said...

Aku dulu masa sekolah rendah xberani nak kotorkan baju sekolah wpun sikit sbb mak aku garang. Kotor sikit pun dah mcm teruk benau la bg dia. So mmg x merasa nak jejak gesel2 rumput or tanah. Ari jumaat kasut dok putih lg..tp kena cuci jugak (cuci sendiri tau).
Dah sekolah menengah...hahahaha. ini baju n kasut ahmad albab yg punyaaaa...hahahaha. so sukati la nak kotor ke hapa.

makbear said...

Zaman skrg ni hari2 mak bapak kena rajinkan diri check beg sekolah ank...tgk ada homework tak, ada soalan yg dia x paham ke.....sekolah wafiy guru besar mmg keluarkan surat mintak mak bapak pantau homework anak2 sbb ramai bdk tak siap hwork ni.....zaman dh berubah..dulu mak2 kita takde lah kisah sgt kita ada hwork tak, belajar ke tak...main taram je kita ni, nasib baik jadi org...hehe

makbear said...

Budak2 mmg le suka main sana sini, baju kotor..kalau baju anak kita suci bersih je mksdnya anak kita something wrong...hehehehe...

pB said...

susah susah campak jer kasut sekolah masuk mesin basuh. Masuk sabun , masuk klorox. Basuh...
Keluar keluar kasut dah bersih dan putih


he he he
version mak yang terlampau rajin