Powered By Blogger

05 March 2013

Alkisah Buku Nilam


"Alkisah maka tersebutlah kisah sang kancil datang beramai2 mengadap Sultan Firaun...." "Mana Firaun pakai sultan....."

sapa otai cite P ramlee sure ingat ayat2 lawak dalam filem P ramlee kan...saje je intro lain skek...Rindu tengok cite P ramlee dengan abah masa aku kecik2 dulu...sob sob sob!!!

Sebenarnya entri ni berkenaan buku Nilam...buku yg aku rasa cikgu cikgi amat familiar dan juga ibu bapa yg bersemangat bab2 membaca buku ni....


Untuk yg tak tau, buku nilam ni adalah buku rekod bacaan anak2 sekolah...satu buku pink tu ada 59 mukasurat yg mana kita perlu catitkan nama buku dn beberapa maklumat berkenaan buku2 fiksyen dan bukan fiksyen yang anak2 kita baca....dan sepatutnya anak2 la yang isi buku tu..tapi aku diberitahu anak2 darjah satu parents bole tolong isikan..;)

So, tiga minggu lepas Wafiy terima buku Nilam so aku pun dah brief la pada Wafiy apa fungsi buku tu dan kenapa dia perlu isi buku tu...Wafiy pada mulanya agak malas2 nak isi info pasal buku2 yang dia baca....aku bukan apa, Wafiy rajin membaca...maybe sebab dari dia kecik dah dibiasakan membaca so dia memang macam aku jugak...tak bole jumpa buku, mesti nak beli dan baca...So pada aku amatlah rugi bila Wafiy tak tulis buku2 yg dia dah baca dalam buku Nilam tu..

Arakian, last week masa balik sekolah pakbear bagitau Wafiy ada something nak bagitau aku....bila aku tanya Wafiy pasal apa? wafiy muka macam takut2...so pakbear le take over bercerita kat aku. Rupa2 nya dalam kelas Wafiy ada 3 orang budak pompuan yg dah abis satu buku Nilam tu...maksudnya ada budak yg dah abis baca 59 buah buku dalam masa kurang 3 minggu...patutlah Wafiy seram nk bagitau aku...sebabnya Wafiy tau mesti aku bising kat dia sebab buku Nilam dia baru ada 10 buku yg dah ditulis...

Tapi yg aku lebih concern adalah tidak logik ada budak darjah satu yg terlalu rajin atau ada masa sangat membaca sampai bole habis buku Nilam tu dalam masa tak sampai 3 minggu....So teori aku mak bapak budak2 tu yang bersemangat waja tolong isi buku tu or dorg paksa anak2 dorg tulis apa je buku2 yg dorg ada kt rumah tu kot...hehe

So disebabkan aku ni memang jenis pantang dikalahkan, so start malam semalam aku dan Wafiy buat deal akan tulis semua buku2 yg Wafiy dah penah baca ke dalam buku Nilam tu....

Dan yg lebih kelakor lagi...masa aku busy2 melayan huda yg nk tdo tadi, Wafiy yg jujur itu ambik buku dari mini library dia yang dia rasa sesuai untuk tulis dalam buku nilam tu dan tanya aku "Umi, abg tulis buku ni boleh?"...Aku sambil berjalan laju mendokong Huda masuk ke bilik pun jawab "Boleh...tapi abang kenalah baca dulu"....

Selepas 10minit aku dokong balik huda keluar bilik sebab huda merengek2 tak mau tido...dan aku tergezut kejap dan tergelak sendiri sebab aku tengok Wafiy dengan tekunnya sedang baca buku yang dia ambik tadi...kihkihkih...aku tergelak sebab tak sangka dia amik serius arahan aku yg kata baca dulu baru tulis dalam buku Nilam....jujur dan amanah anak aku ni...aku mati2 ingat tadi dia akan tulis je nama dan rumusan ringkas buku tu dalam buku Nilam...tak sangka dia betul2 baca dulu...sebenarnya pun buku tu dia dah penah baca dulu...Wafiy oh Wafiy!!...budak bam2 umi dulu...sekarang dah tak bam...dah kurus melidi je...nampak nau mak nya malas masak...hehehe

Apa2 pun marilah kita bsama-sama isi buku Nilam...;p

0 comments: