Powered By Blogger

10 March 2013

Rindu....;(

Malam ni atas sebab tertentu aku teringat abah...

Aku teringat dulu kecik2 lepas abah balik mengajar kat sekolah time abah nk rehat tengahari abah akan bacakan aku buku cerita...macam2 cerita...tapi kebanyakannya pasal sang kancil dan buaya, pasal monyet yg makan cili tu, pasal hang tuah...pasal askar la...macam2 la...aku dulu punyalah sayang kat abah sampai aku ingat abah lah p ramlee...abah lah Hang tuah...abahlah raja di hati aku...;D

Dulu kecik2 aku manja dengan abah...aku ingat lagi aku selalu duduk kat kerusi malas yg abah akan duduk...pastu bila abah datang abah akan pura2 tak nampak aku dan akan buat2 terduduk atas aku...lepas tu aku pun akan buat2 nak cari jalan keluar....

Aku guna dua jari aku buat macam kaki berjalan tu...gerak dari belakang kepala abah...naik sampai atas rambut...lalu celah2 rambut abah...pastu nanti akan konon2 nya jumpa belukar la (kening dan rambut ikal abah), jumpa terowong gelap la (telinga abah), jumpa gua la (lubang hidung abah) dan jumpa pagar besi (gigi abah)....lepas tu abah akan geletek aku dan aku yang pastinya akan berjaya melarikan diri...berlari bersungguh2 sampai keluar ke laman rumah...;D

Tapi semakin aku membesar...abah semakin sibuk dgn tugasan abah...mak yg banyak ambil alih tugas abah...aku pun makin lama makin jauh dari abah...;(

Aku ingat ada seseorang kata kat aku "abah sayang korang semua sebab tu abah masih bagi duit kat korang, masih ambil tahu hal korang walaupun abah tak tunjuk"....;(

Dan sekarang abah pun dah meningkat usia...tahun ni abah dah 76 tahun...abah dah tak segagah dan sesegak dulu...tapi abah masih abah...yang eksyen dan ego.....sifat eksyen dan ego dia tulah yg aku warisi...;D

Dalam keegoan abah tu, ada satu perkara yang abah pesan yg sampai sekarang aku ingat..abah kata hidup jangan sombong walaupun kita ni 'di atas' sekarang ni....sebab nanti mungkin orang yang kita tak suka atau orang yg di bawah kita tu lah yg akan bantu kita satu hari nanti.....so ingat Najah "jangan eksyen melampau!!" ;)

Bila tengok wajah2 kesayangan aku...Wafiy, Waseem dan Huda...aku selalu berharap ada sesuatu yang aku lakukan untuk mereka ni yg akan dorg terkenang2 sampai bila2...dan akan menyebabkan dorg akan selalu mengingati aku dan menyayangi aku sebagaimana semangat dan kasih sayang Abah dan Mak hidup dalam jiwa aku...walaupun Mak dan abah dah semakin tua dan kdg2 membuat tindakan yg menduga kesabaran aku, Alhamdulillah, doa aku selalu bersama mereka...moga Allah merahmati dan menyayangi Mak dan Abah sebagaimana mereka menyayangi aku ketika aku kecil dulu...Amin....

*dalam stres2 nak exam ni, aku selalu teringat abah dan mak...kdg2 jauh di sudut hati rasa nak duduk balik atas pangku abah, duduk menyelinap duduk diam2 dalam telekung Mak masa Mak mengaji Quran untuk menenangkan hati aku yang tak keruan ni...;(

4 comments:

fairus said...

KASIH SAYANG IBUN BAPA SAMPAI BILA-BILA..

makbear said...

Setuju..;)

isabelle frankly said...

first few paragraphs tu membuatkan mata aku bergenang teringatkan abah aku jugak.
at least kau dekat gak nak blk, najah. aku?

makbear said...

isabelle...skrg ni kena catu balik kampung..nk exam dah..huhu