Powered By Blogger

29 October 2004

Taklimat Pemuliharaan & Pewartaan Masjid


Aku post gambar dulu. Nanti aku bagitau apa citernyer... Posted by Hello

Herm... puas aku nak curik² masa nak lengkapkan entry aku yang nih. Tapi aku takde masa. Busy buat preparation untuk taklimat tue besok. Dah lama aku tak rasa sebusy macam nie. Sampai nak buang air pun kena ala² 'fast n furious' gitu. Hee... Anw, sesikit maklumat pasal taklimat nie besok...

Kalau korang nak tau Negeri Melaka telah dikenali sebagai negeri yang bersejarah dan mempunyai bilangan masjid lama yang banyak. Untuk memastikan masjid² nie kekal terpelihara dalam fasad yang originalnya, masjid² ini telah diwartakan di bawah Akta Benda Purba 1976 oleh pihak Jabatan Muzium dan Antikuiti Kuala Lumpur.PERZIM telah mengambil langkah yang sama dengan mewartakan masjid-masjid tersebut melalui Enakmen Pemuliharaan & Pemugaran Negeri Melaka 1988 (Pindaan 1993).

Golongan sasaran taklimat ini adalah ahli² jawatankuasa masjid seluruh Negeri Melaka terutamanya kepada 55 buah masjid yang telah diwartakan tue. Ianya adalah anjuran Kerajaan Negeri Melaka melalui PERZIM dan Jabatan Agama Islam (JAIM). Antara objektif taklimat nie diadakan adalah seperti berikut:-

- Memberi pengetahuan kepada ahli-ahli jawatankuasa dan yang berminat akan
kepentingan Pemuliharaan & Pemugaran sesebuah bangunan
- Memberi pendedahan kepada ahli-ahli jawatankuasa teknik yang bersesuaian untuk pemuliharaan masjid/bangunan lama
- Memberi pengetahuan mengenai pengwartaan
dan perkara-perkara yang terkandung di bawah Enakmen Pemuliharaan dan Pemugaran Warisan Budaya.
- Memberi pendedahan mengenai usaha-usaha yang sedang dan akan dijalankan bagi pengekalan warisan di Melaka khasnya.
- Memberi pengetahuan tentang garispanduan pemeliharaan bangunan warisan di bawah Pelan tindakan MBMB
- Memberi kesedaran tentang kepentingan pengekalan warisan untuk generasi muda dan akan datang.

.:Nota Tangan:. - Aku bagitau nie bukan nak ajak korang datang. Saje nak info apa² event yang berlaku di Melaka.

0 comments: