Powered By Blogger

22 October 2004

Cerita Hari Jumaat


Masjid Al-Azim, Melaka Posted by Hello

Aku nie takdelah arif sangat pasal agama. Walaupun amalan aku tak seberapa, sekurang²nya aku cuba untuk kurangkan dosa yang aku tanggung. Hari nie sembahyang Jumaat tajuk khutbahnya “Bersederhana di Bulan Ramadhan”. Isi²nya aku taklah ingat sangat (aku mengaku aku berkhayal jerk masa khutbah tadi ;p) tapi ada laa sikit² menyentuh mengenai banyakkan ibadah (termasuk solat terawikh) dan bersedekah di bulan Ramadahan. Jangan boros bahkan bersederhana sewaktu berbelanja dan ada laa lagi tapi aku dah tak ingat.

Aku selalu semayang Jumaat kat Masjid Al-Azim (Masjid Negeri laa tue). Aku tak tau apsal aku suka semayang kat situ. Kawan² aku ramai yang tak suka semayang kat situ sebab kononnya ramai orang. Bagi aku orang memanglah ramai tapi sesuailah dengan saiz masjid tue yang besar ‘gedabak’ tue! Tapi sebenarnya selesa sembahyang kat situ. Tempat wudhuk luas, toilet pun banyak dan bersih. Tak pernah plak aku gi toilet kat situ jumpa ‘sub-marine’ terapung.

Tapi yang paling syok biler aku tengok student ramai² naik bas nak pergi semayang. Sekarang nih dah tak ramai paling ada budak KYM. Kalau masa zaman aku sekolah dulu ada budak² sekolah MOZAC, budak Munsyi, budak KYS, budak teknik dan termasuklah kitorang budak Sultan Muhamamd. Hehehe.. teringat masa dulu kalau nak gi semayang Jumaat, bertolak² sumer nak naik trip last (dahlah naik bas kilang yang warna biru tue!). Tapi kalau masa nak balik, berlari². Yang senior ke yang junior ke, sama jee. Sumbat satu bas ramai² macam sardin. Sumer nak balik cepat² sebab kalau hari Jumaat makan best woo kat dewan makan asrama. Kalau lambat habis. Kadang² kitorang di’pekena’kan dengan nasik ayam, nasik beriyani, nasik tomato (aiskerim pun ada, paling bangsat pun buah epal). Fuhh.. sedapnyer makan masakan orang² indon dewan makan tue kan kawan²? ‘Sigh’…

Untuk sahabat aku yang beragama Islam aku ada masukkan sikit info² berkaitan untuk maklumat dan perkongsian bersama dalam blog aku nih. Orang sibuk berkata ‘tanggungjawab sosial’ sana-sini. Inilah sumbangan aku untuk korang. Sekurang²nya biler surf blog aku nih, teringat laa sikit nak semayang ye tak?!

Aku mintak maaf sebab buat sementara waktu, ruangan ‘Mu’min Info’ tue aku letak jauh kat bawah. Aku tau kurang sesuai tapi aku ada masalah nak menyesuaikan coding dia dengan coding template aku. InsyaAllah kalau aku dah tau nak adjust nanti aku naikkan ke atas.

.:Nota Tangan:. -Aku manusia biasa…

0 comments: