Powered By Blogger

24 October 2004

3R- Rogol Temujanji


Among My Favorite Tv Series

Korang mesti tak tau yang aku nie pengikut setia rancangan 3R. Aku dah follow siri nie sejak musim pertama dulu. Masa tue host dia Rafidah, Yuen ngan Azah. Musim silih berganti... Rafidah quit sebab further study kat oversea dan digantikan lak dengan Tini. Mereka bertiga sampailah Yuen kluar hujung musim lepas sebab nak concerntrate pada family dan digantikan dengan Celina. Sekarang nie Azah plak nak further study and Rafidah masuk balik. So musim nie 3R di’host’kan oleh 3 orang host yang best iaitu Rafidah, Tini dan Celina.

Actually bukan tue yang aku nak ceritakan pada entry kali nie. Aku nak ceritakan mengenai salah satu isu dari 3R hari nie yang aku rasakan cukup menarik dan aku nak kongsikan dengan korang. Isunya bertajuk “Rogol Temujanji”. Sekilas pada mulanya aku pun tak tau apa maksud tajuk tue. Tapi biler aku dah tengok baru aku tau. Rogol temujanji lebih kurang macam satu kejadian rogol yang berlaku melalui pertemuan dengan seseorang yang memang kita kenal. Tak kisahlah, boifren kita sendiri ke, kawan chat ke, kawan kolej, kawan sekampung hatta kawan yang baru kita kenal kat cyber-cafe 15 minit sebelum tue. Janji kita kenal dia dan pertemuan itu berakhir dengan hubungan seks yang memang tak mendapat keizinan daripada pasangan kita (especially wanita). Haa.. biler kejadian macam tue berlaku, wanita berkenaan dianggap menjadi mangsa rogol kerana dia telah melakukan hubungan seks secara terpaksa walaupun temujanji sebelumnya berlaku secara suka sama suka.

Kejadian hubungan seks secara paksaan nie (rogol lah tue), boleh berlaku melalui beberapa justifikasi iaitu:-

i) Si mangsa telah menolak (tidak memberi keizinan) permintaan pasangannya untuk melalukan seks secara terang-terangan tapi kemudiannya di paksa melalui
kekerasan;
ii) Si mangsa berada bawah pengaruh dadah, ubat khayal ataupun alkohol (walaupun diambil dengan keinginan sendiri ataupun diberi secara diam²) kerana keizinan mangsa untuk melakukan hubungan seks tidak boleh diterima pakai kerana dia berada dalam keadaan separuh sedar;
iii) Si mangsa telah diugut dengan kekerasan ataupun ancaman terhadap keluarga mahupun kenalannya sekiranya dia enggan melakukan seks. Ianya dianggap rogol kerana keizinannya untuk melakukan seks atas dasar terpaksa dan;
iv) Sekiranya si mangsa berumur 16 tahun ke bawah, ianya juga dianggap rogol kerana gadis dalam lingkungan umur berkenaan masih dianggap di bawah tanggungjawab keluarga dan tak berhak untuk mengizinkan berlakunya hubungan seks ke atas dirinya walaupun dengan dasar suka sama suka.
So, kepada gadis² di luar sana u better be careful. Ingat...

i) Cinta tak semestinya melakukan hubungan seks;
ii) Jangan melakukan seks kerana rasa terhutang budi dengan pasangan kita setelah menerima hadiah ataupun pertolongan daripada mereka dan;
iii) Sekiranya bertemujanji dengan orang yang kita kenal, berjumpalah di tempat yang ramai orang dan jangan sekali² menaiki kereta mereka jika kita tidak yakin dengan mereka. Lagi satu maklumkanlah pada kawan² atau ahli keluarga kita sekiranya kita nak bertemujanji dengan sesiapapun samada kita dah lama kenal atau baru berkenalan.
Itu jee lah sikit² yang aku boleh kongsi ngan korang. Kalau ada di kalangan korang yang pernah menjadi mangsa pada keadaan seperti ini, don’t hesitate to teel the truth. Buat laporan pada polis ataupun rujuk dahulu pada WHO kalau korang was² samada benda tue rogol atau tidak. Aku respek ngan korang kaum wanita sebab tue aku ketengahkan isu nie. Aku respond ngan persekitaran aku dan sekarang nie aku nak relaks! Hehehe… Anw, 4 setengah bintang untuk 3R kali nie.
Rating aku-

.:Nota Tangan:. -Macam mana kalau pompuan tue tukar statement kata lelaki tue rogol dia walaupun pada mulanya dia sendiri yang nak buat atas kerelaan/kehendak dia…? ;P

0 comments: