Powered By Blogger

27 October 2004

PC Plus Malaysia Mag-Review #1


PC Plus Malaysia Vol. 2 month of October 2004 Posted by Hello

Aku banyak keje sebenarnya hari nie. Tapi tengahari tadi masa aku tengah ‘nyetuk’ ngadap pc, black-out lak! Ciss.. hampeh betul! Aku tunggu nak dekat satu jam, takde lagi letrik. Tengok jam kat tangan dah pukul satu. Aku amik keputusan nak keluar cuci² mata kat MP sesambil tue boleh beli barang² keperluan yang agak² boleh capai depan mata.

Lalu kat depan MPH baru teringat bulan nie aku tak dapatkan lagi PC Plus aku. Minggu lepas aku dah beli CHIP, ingat nak beli dua² sekali (bulan lepas) tapi maklumlah dah hujung² bulan (masa tue gaji tak keluar lagi), tak jadi beli. Hari nie baru aku teringat, tang² tue gak terus aku sambar. Hulur not RM10.00 tunggu baki RM1.00, tutup mata, telan air liur dan blah jee dari situ. Sebab kadang² tue ada gak rasa ralat kalau belanja RM9.00 untuk sebuah majalah setebal 130 mukasurat nih. Tapi nak buat macam mana, ilmu tue lebih berharga dari segala²nya. Sekarang nie kecanggihan teknologi pesat membangun. Teknologi berubah dalam sekelip mata. Walaupun pc kat rumah aku nie Pentium 3 jerk, yang penting otak aku nih macam P4 10Gbt speed processor! Hehehe…

Isu utama PC Plus bulan nie adalah mengenai ‘Graphic Card’. Diorang test (buat perbandingan) antara 7 graphic card (gc) mana yang lebih bagus. Antaranya adalah gc ASUS A9250 (Gamer Edition), GeCube dan lain² lagi. Pilihan editor untuk bulan nie adalah GeCube dan ‘Best Performance’ gc plak adalah HIS Excalibur 9250 128Mbt. Kalau korang nak tau² macam mana diorang buat perbandingan nih korang kenalah baca sendiri (tak kose aku.. hehehe…).

Selain tue diorang ada gak bagi perbandingan antara motherboard² yang ada di pasaran. Perbandingannya termasuklah dari segi harga, features dan performance. Ada sikit² pasal ‘latest web authoring packages, pasal gadgets² terkini yang ada di pasaran, pasal games (Doom 3) dan juga katalog² pc, laptop, ipod, thumb drive, mp3 player, digital camera dan macam² lagilah. Memang giler babeng punya banyak kalau ko nak tau pasal market price benda² nih. Especially kalau ada yang tengah survey² nak beli pc/laptop tue, korang kena beli kalau nak tau. Di samping tue korang juga akan dapat CD yang mengandungi trial/demo software dan adware. Ada gak 2 3 software yang diorang bagi free (full version) dalam ‘Featured Software of the month’.

Kalau tanya aku, berapa yang aku nak bagi daripada 5 bintang, aku akan bagi 4 setengah. Tapi aku tau memang tak adil laa sebab bukan sumer orang suker magazine macam nie. So kepada sesiapa yang minat jee laa, Bolehlah pertimbangkan rating aku nih.
Rating aku-



Bulan November nih ada PC fair kat PWTC. Ada sesapa yang berhajat? Moh pergi... Posted by Hello

.:Nota Tangan:. –Aku review nie sikit² jerk. Kalau aku citer page to page, harus sampai besok tak abis. Padat sangat content dia… ;)

0 comments: