Powered By Blogger

23 October 2004

Cinta USB


Apa guna posessi juga posisi tanpa USB di sisi... Posted by Hello

Aku seperi biasa dengan rutin harianku; berteleku di depan komputer memerah kepala nak keluarkan idea apa yang aku nak ceritakan pada korang. Dalam aku mengerut² dahi tue, aku terpandangkan segumpal wayar berlonggok kat atas meja komputer aku. Semak aku pandangkan tapi aku tak boleh nak buang atau ‘ketepikan’ sebab itulah nyawa aku dan nyawa komputer aku. Wayar² tue ibarat urat² nadi dan darah yang mengalir dalam tubuh manusia. Manusia tak boleh mati pun kalau putus salah satu urat tue (kecuali urat yang sambung kat otak tue laa..), tapi rasa macam tak lengkap. Samalah jugak dengan wayar² tue... Oh wayar USB (Universal Serial Bus)! Hehehe...

Komputer aku nie komputer tahun 2000. So dia punya USB port tak banyak. Kalau tak silap aku ada 2 lubang jerk (kat bawah lubang PS2 mouse ngan keyboard). Tue pun USB port version 1.0. Sekarang nie dah version 2.0 kan? Jadi disebabkan aku nie memang kalau bekerja, sangat² memerlukan perkakasan² macam scanner dan printer. So mana cukup dua lubang tue, masuk speaker ngan multimedia keyboard jerk dah tak tahan. So untuk nak mengatasi masalah nie, aku beli USB hub (macam dalam gambar tue laa.. tapi yang lain, dah rosak pun). Masa tue aku tak tau lagi (bukan tak tau.. taknak amik tau!) bahawa ada USB card yang kita boleh ‘slot’kan kat PCI slot kita. Bolehlah nak tambah agak² lagi 4 port. So aku beli jee laa USB hub 4 lubang tue dan USB hub tue berbakti pada aku hampir 3 tahun sampailah baru² nie rosak dan aku gantikan yang baru. Yang agak² sama tapi tak sama sebab yang nie ‘encem’ sikit (aku dah malas nak beli USB card sebab aku rasa dia akan memberatkan CPU aku dahlah CPU aku memang sediakala slow).

Bila dah masuk tahun 2004 nie, aku rasa pengguna PC version awal 2000 nie dah kenalah berkira² nak tambah port USB kat komputer masing terutama ‘penagih² tegar’ era digital/multimedia. Sebab apa sekarang nie kebanyakan perkakasan komputer (terutama gadjet² digital) semua memerlukan USB. Sebab USB nie laju sikit ‘data transfering’ dia. Nak guna kamera digital pakai USB. Nak pakai webcam pakai USB. Handycam, optical mouse, sub-woofer, thumb drive (handy steno), bluetooth, infra-red adapter dan macam² lagilah. Even nak ‘sync’ kan PDA dan iPOD (mp3 player) pada komputer pun pakai USB. Tue tak termasuk external floppy, external CDR-W dan external HDD dah konpem pakai USB! Begitu kuat pengaruh USB pada kita ye tak?

So kepada sekalian ‘penagih tegar’ era digital/multimedia (merujuk baris ke-3 perenggan ke-3) di alam mayapada nih, kenalah mula berjinak² dengan ‘lubang keramat’ nie. No way out, take it or leave it! Belajar bercinta dengan USB, kelak korang yang rugi. Korang akan menyesal.. jangan biarkan diri korang diselubungi misteri! Hahahaha (ikut intonasi seram)... Ehh.. dah siap pun entry aku untuk malam nie!

.:Nota Tangan:. - Kepada sahabat² yang tak familiar ngan perkataan² yang aku sebutkan, sila abaikan. Ini hanyalah sebuah ‘bebelan’.

0 comments: