Powered By Blogger

29 October 2004

Pesona Ikan Bakar


Sapa kata ikan bakar takde pesona?! Posted by Hello


Aktiviti sebelum menunggu waktu berbuka pose... Belek majalah pengantin. Hehehe...Posted by Hello

“Singgah bang.. kak..” Aku senyum. Aku melangkah masuk ke warung ikan bakar nombor 4 menonong terus ke tempat pilih ikan. “Bang, ikan nie (siakap saiz sederhana) sekor, belah dua sebelah masak sweet-sour sebelah bakar”. Sotong aku pilih yang besar² lebih kurang dalam 8 ekor… “Yang nie separuh masak goreng tepung, separuh lagi masak cili. Nak ketam tak?” Aku tanya Najah. “Boleh jugak tapi mahal laa… Alaa takpe setahun sekali jee kita nak rasa makan macam² camnie” Najah tersenyum kambing. “Oklah bang, ketam nie (aku hulurkan 2 ekor bagi kat tuan kedai) masak goreng tepung jugak”. Tuan kedai tue sengih.. “Sayur bang? Kangkung masak belacan” (favorite aku ngan Najah).

“Bang, duduk meja no.6 eh?”. Aisehh.. bengang jap aku. Aku pilih kedai dia dah cukup nasib baik. Dia plak arah²kan aku nak duduk mana. Patutnya aku ada hak nak duduk mana² aku suka. Tapi sebabkan mood aku tengah baik masa tue. Tak jadi aku nak melawan. Tapi aku ada tanyalah gak tuan kedai tue kalau aku duduk meja lain bleh tak? “Meja lain sumer dah ada orang bang.. belum sampai lagi”. Ohh bookinglah tue… Takpelah alasan diterima.

Sebenarnya kitorang memang dah 3 tahun berturut², sehari dalam bulan pose memang kitorang berbuka kat Medan Ikan Bakar, Umbai nie. Saja jee nak allocate personal time bersama. Biasanya tuelah sekali (ataupun 2 3 kali kalau kitorang gi kl) kitorang berbuka bersama. Kalau tak masing² berbuka kat rumah jerk. Lagi selesa buka kat rumah. Lepas buka boleh rehat jap lepas tue terus mandi. Takde berlambat² sangat. Kalau buka luar kan leceh. Tapi sekali sekala takpelah. Bukannya selalu, setahun sekali.

Maghrib masuk dalam pukul 7.00 (tak silap aku). Lawaklah jugak masa nak buka tue, semua saling pandang memandang antara satu sama lain, tak konfiden dah masuk waktue ke belum. Sebab takde radio, tv ataupun laungan azan daripada surau berdekatan. Tuan kedai tue kemudiannya kata “dah masuk waktu bang.. oh ok!” Aku buat muka konfiden.. baca doa pastue makan. Banyaknyee lauk. Alhamdulillah rezeki tuhan. Kitorang makan sampai kenyang sangat. Tuepun ada ketam sekor ngan sotong sikit yang tak abiss. Aku suruh diorang tapau. “Bang berapa? RM63.00 bang”. Aku hulur duit genap² pastue terus gi semayang kat surau berdekatan. Malam tue aku balik dalam keadaan hujan renyai sepoi² bahasa sepanjang perjalanan ke rumah.

Berakhirlah episode buka pose yang best (bagi aku laa…). Korang biler lagi, taknak merasa berbuka kat Umbai ke? Best beb… Aku promote kat korang kedai no.4 tue. Aku rasa boleh tahan masakan dia… Nak kasi ‘bintang’ (rating) ke? Takyahlah, hehehe….

.:Nota Tangan:. -Bersyukur atas nikmat Tuhan…

0 comments: