Powered By Blogger

30 May 2013

"Abang takut tengok Ayang study"

Continue pasal part 2 pulak...


Anyway, yg aku nak ceritakan adalah masa habis exam part 1 dulu, aku pun bergumbiralah kerana dapat pulang ke hospital aku yg tercinta...keluarga pun back to normal, pakbear pun tak perlu dah nk drive motor jauh2 ulang alik Nilai Melaka...diringkaskan cerita masa aku di tahun 2 dan 3 Master, aku memang bergumbira saja..kerana hospital aku tu memang org2 nya semua bergumbira...nak cerita pun panjang berjela storynya nanti...hehe...keja Pato dept di Melaka memang gembira2 saja...siapa yang berduka aku rasa sebenarnya mereka itu yang sengaja nak duka duka..hehe

Tapi dalam otak aku masa tu dh set yang masa final year nanti aku akan bertungkus lumus study untuk final exam...so dah elok2 plan, tiba2 Allah bagi hadiah pulak, hadiahnya adalah si comel Nawal huda..hehehe..Huda lahir 15 hari sebelum aku melangkah masuk ke final year, kalau tengok timing memanglah sangat2 tidak kena, firstly kerana dalam program Master ni kami takde istilah maternity leave, cuti beranak tu pandai2 le adjust kumpul cuti rehat sendiri, so memang pening la gak nak uruskan hal cuti ni...huhu...aku pun bjaya kumpul cuti rehat aku sebulan je...jadilah untuk recover lepas czer..;)

Dan aku yang kononnya nak study gila2 masa final year maknanya akan kena lebih bersungguh2 untuk jaga baby jugak...pening pening...tapi kan Allah memang sebaik2 perancang...Allah takkan bebankan kita dengan sesuatu yg kita tak mampu kan? So aku happy jugak bila ada Huda ni, selain pikir exam, aku pikir la jugak pasal si comel ni..so taklah stres sgt....even perasaan masa bf Huda pun rasa sungguh menyamankan...rasa tenang sebab dalam hati tahu ada budak kiut yg rasa aku ada superpower...power hasilkan susu yg lazat..;D

Masuk final year ni, disebabkan ada baby baru, Wafiy nak start darjah 1 dan pelbagai faktor lain, maka aku dan pakbear ubah habis plan hidup ktorg. Memang tak sangka akan ubah banyak perkara...Pakbear dengan rela hatinya berenti keja..sebab kami dah bole agak final year aku nanti, aku akan superbusy dengan kerja, study dan tugasan yg lebih banyak, so kesian anak2 aku tak terbela nanti...especially kalau pakbear stay kat Melaka dan aku pulak di KL dgn anak2. Kami khuatir nanti anak2 yg akan stres sebab Umi dan Dedi sibuk dengan urusan diri sendiri, dan terabai tanggungjawab pada anak2 terutamanya Huda yang masih baby masa tu. Kami tak sanggup bayangkan untuk tinggalkan anak2 kami di taska hingga jam 8-9malam sementara tunggu Umi dan Dedi balik kerja..kesian anak2...so makanya setelah berdiskusi panjang lebar so kami sepakat pakbear quit kerja dia, dan tumpukan pada kerja2 grafik secara freelance..Alhamdulillah pakbear masih ada offer buat keja2 grafik tu, walaupun ekonomi kami memang genting tapi kami sependapat susah senang aku dan pakbear akan tetap bersama2 demi anak2...lautan api sanggup ku renangi...hehe

Dan aku janji pada pakbear yang aku akan pass exam master final year nanti dengan sekali attempt sahaja...WAJIB!!! No excuse, sebab hanya dengan lulus master dan dapat title pakar lah, kami rasakan pengorbanan pakbear berbaloi...

Masa awal2 final year dan attach di HKL tu, psikologi dan fizikal aku memang kena super kuat sebab nya aku masa tu baru sebulan post caesar...parking di HKL dah lah super jauh dari blok jabatan aku...mula2 berjalan perlahan2 dari parking ke jabatan, aku ambil masa setengah jam untuk sampai ke lab....aku jalan super slow sebab takut luka caesar melarat, takut bentan dan segalanya lah....kalau makcik2 yg strict pasal pantang tahu aku baru lepas caesar sebulan dh bjalan berbatu2..mesti aku kena kutuk dgn makcik2 tu...kehkehkeh....kerja di HKL pulak busy....biasanya aku jam 6.30 pagi dah drive ke HKL dari rumah dan hnya drive balik jam 9malam...tapi masa tu aku niatkan dalam hati untuk menimba ilmu..so apa pun halangan aku rasa ok ok saja...tiap kali aku rasa sedih, rasa macam nak give up, aku akan pejamkan mata dan bayangkan renungan mata si nakal Wafiy dan Waseem, senyuman comel Huda dan kata2 perangsang dari pakbear serta ciuman di pipi aku setiap pagi sebelum aku keluar rumah...

Aku tahu aku tak boleh give up demi semua orang2 yang aku sayang. Towards the end masa dah nak exam tu, aku sendiri adakalanya hilang keyakinan pada diri sendiri...tapi kan waktu aku nak terlalai dibuai oleh rasa ketidakupayaan diri tu, aku dapat rasakan bantuan Allah...bila makin aku dekatkan diri dengan Allah, Allah beri aku kekuatan untuk menempuh exam yg memberi sejuta 'headache' ni. Aku memang stres giler untuk exam final aritu, pendek kata hari2 stres..hidup tak serupa orang..muka pun dh malas nk mekap..baju pun main sarung je apa yg ada...tapi hanya pakbear sajalah yg paham dan nampak dengan mata kepalanya betapa aku stress...huhuhu...kalau org bagi aku sejuta rm pun lom tentu aku nak resit lagi exam aku tu...rasa macam nak kena hukum gantung...

Aku sebenarnya beruntung sebb ada suami yg pandai handle anak2...pakbear tu masa 2-3 bulan sebelum aku exam memang aktivitinya waktu weekend adalah bawak 3 orang anak2 kami ni gi merayau..sebab weekend aku biasanya gi study jugak...so kalau nk tunggu aku ada sekali untuk join dorg merayau memang lah susah...kesian anak2 bosan tunggu umi nya...orang dengar pun kagum macam mana pakbear bole handle tiga anak dengan si Huda yg belum setahun pun masa tu...hehehe...suami org lain suruh jaga anak kt rumah pun belum tentu nak...thanx pakbear..

Walaupun Huda dijaga sepenuh masa oleh pakbear, si comel Huda amat lekat dengan aku....dari aku jejak kaki je ke rumah dia memang nk melekat je...pendek kata kalau kat rumah memang le Umi dia ni tak dibenarkan pegang buku...so camne ek? Huda kalau dh menyusu...bole drag hingga ke 2-3 jam dia syok menenen...aduhai...dan nasib baik lah skrg zaman moden, semua buku aku dalam ipad mini aku yg kiut tu...so basically aku study sambil baring menyusukan Huda...hihi..luckily otak aku ni memang mempunyai daya serapan yang tinggi, baca sekali je insyaAllah aku ingat dan paham apa yg aku baca. Agaknya Allah pun kesian kat aku, nak study pun kena menenen kan Huda, so Allah permudahkanlah..Terima kasih Allah....

Tapi aku sampai sekarang takleh lupa kata2 pakbear seminggu sebelum aku exam..

 "Abang takut tengok ayg study"...
"Kenapa abg takut???" aku bertanya.
Pakbear jawab "Sebab abg tak nampak ayg study"

Hahahahaha....pakbear kata aku nampak terlalu relax untuk seseorang yang nk pergi final year master exam...

Dan jawapan aku pada pakbear adalah 
"Well, u know me...everything dalam otak dah...DUN WORI!!!"

Heheheeee...boleh eksyen lagi tu..

Sekarang aku dah lulus...so sekarang diriku back to normal...hidup seterusnya adalah semata2 untuk keluarga sahaja...susah payah masa belajar dulu jadi kenangan yg sangat manis...dan mengajar aku yg kalau kita yakin dan bersungguh2, Allah akan permudahkan...jangan sesekali give up dengan impian kita...Selagi belum mencuba, kita takkan tahu kemampuan kita....;)

Dan hargailah suami kita kerana syurga kita dibawah tapak kakinya...

*eh!! Syurga aku mesti besar dan lebar kan? Sebab tapak kaki pakbear besar dan lebar...hehehe..


1 comments:

isabelle frankly said...

Alhamdulillah.
Hrp2 aku pun dipermudahkan urusan mcm kau jugak.
So result dah official la ni ekkk?