Powered By Blogger

19 May 2013

Umpama mimpi dalam mimpi

Hidup sejak akhir2 ini umpama mimpi dalam mimpi...rasa nya baru saja aku dok tension2 pasal final exam aku ni...tup tup...tinggal 1 hari saja lagi untuk penutup kepada cerita Master ku selama 4 tahun ni...Selasa ni viva exam..org Melayu kata oral exam la...examiner tanya soalan, kita jawab dengan spontan...secara asasnya viva ni nak tengok kebolehan kita nanti sebagai pakar untuk handle senario2 kes atau situasi yang kemungkinan berlaku bila dah jadi incik boss nanti...viva ni scary sebab yg tukang tnya soalan adalah prof2 dari semua universiti yg terlibat termasuk lah seorang external examiner dari US...risau jugak kang aku tak paham apa mat saleh tu tanya..tapi disebabkan dh biasa ber'speaking' waktu hari2 kerja biasa jadi rasanya takdelah susah nau aku nak paham apa org tu cakap..dan diharapkan dia juga paham apa yg aku nak sampaikan...hehe

Yang paling mendebarkan sekarang adalah menanti result exam...sebab setau kami semua, semasa viva tu semua prof2 tu dah ada list sapa yang pass, sapa fail...dorg akan tnya soalan viva tu berdasarkan result kita tu...kalau good student dia tnyalah soalan yg advance...kalau weak student, dorg akan tnya soalan yg kurang mencabar la..kalau dah soalan yg tak mencabar pun takleh jawab, makanya memang candidate tu layak le di'fail'kan...uwaaaaa!!!!! Aku sungguh berdebar sampai kejap2 aku akn tnya pakbear dengan soalan yg sama.."Awak rasa saya pass tak?"..dan jawapan standard pakbear adalah "Pass...abg yakin ayg pass"...pakbear kata orang yg fail biasanya akan sedih giler2 lepas jawab exam tapi aku mulut je kata susah tapi muka dan tingkah laku masih macam org takde kerisauan...hehe..actually kalau tnya sapa pun...ramai yg yakin aku akan straight pass...meaning tak jatuh dalam group borderline pun, mesti lulus dengan jayanya...in fact aritu masa jumpa
sorg kawan lama aku kat Jusco, ketika aku menyuarakan kerisauan aku nk exam..kawan aku tu dengan yakin nya kata "Alah Najah, ko tak payah study pun takpe..dari sekolah dulu ko memang dah pandai"...hehehe...see..orang amat yakin dengan aku..tapi aku sendiri tak yakin dgn diri sendiri...;D

Master Medic ni berbeza dengan bidang2 lain yg aku tau yakni tiada lah kata markah kena lebih 50 so confirm pass...pemarkahan ni secara asasnya dinilai dari segi kematangan calon itu menjawab soalan..cara handle masalah/senario kes yg diberikan...terutamanya soalan praktikal exam...kalau banyak yg betul pun masa exam tu lom tentu bole pass jugak sebab pencapaian keseluruhan calon dinilai sepenuhnya..tu yg aku susah nk agak aku ada harapan lulus ke or harapan hanya tinggal harapan...dari segi keyakinan ketika menjawab soalan viva juga diambil kira..aku pikir takkan la dorg nk luluskan seorg yg takut2...takde self confident utk jadi pakar..nanti MO, houseman pun tak respect pakar camtu...Prof merangkap supervisor aku kata.."If u fail, u deserve to fail, meaning u masih tak layak jadi pakar lagi, u need more training before we can release u as pakar"....berdebush debush rasa perasaan ni bila Prof kata camtu...;(

Aku sekarang cuba positifkan diri dan cuba pujuk hati sendiri supaya apa pun keputusan exam final ni nanti, aku kena kuatkan semangat...kalau fail kali ni, aku ada masa lagi untuk resit exam...kalau fail pun ini bukanlah penamat kepada kehidupanku ini...Allah dah beri aku anak2 yg comel, keluarga yg bahagia, kesihatan yg baik, kegembiraan bersama pakbear...so kalau Allah takdirkan aku gagal, maknanya Allah ada perancangan yg lebih baik untuk aku...

Tapi of course la aku nak lulus..SAYA NAK LULUS! SAYA NAK LULUS!!

Aku dah tak larat hidup tak serupa orang sejak 6 bulan yang lepas...aku dh tak sanggup nk memandu/merempuh jem setiap hari ke HKL...aku dh tak sanggup membiarkan Wafiy buat homework, buat revision dia tanpa guidance aku..aku tak sanggup setiap malam tak dapat bacakan buku cerita untuk Wafiy dan Waseem sebelum dorg tido....aku dah tak sanggup tengok pakbear terkontang kanting jaga anak2 aku ni sorang2...aku dah tak sanggup hilang nafsu nak cantikkan diri sendiri...aku dah tak sanggup terpaksa duduk study sorang2 while anak2 jalan2 dengan dedi dorg je...uwaaaaaa!!!! Sedihnya...

NAJAH YAKIN BERJAYA!!! Amin...;)

*ramai yg terpedaya melihat status update aku di fb..sebabnya aku kelihatan di fb seperti org yg tak exam, sudah habis exam, sudah pass exam..pendek kata nampak macam aku bersuka ria je...hehe..apa yg aku bole katakan...aku memang begini dari dulu lagi...dari masa pmr, spm, matriks, undergrad semua aku mmg dah ber'couple' dengan pakbear...masa belajar mmg aku belajar sungguh2...masa dating pun aku dating sungguh2...sekarang dh ada anak, aku pastikan bila bersama anak2 aku hepi sungguh2...buat apa nk terbawa2 perasaan stress exam tu...exam tu hnya satu ilusi manusia untuk menilai sapa yg pandai, sapa tak..realitinya bagi ibu2 macam aku ni adalah anak2 di depan mata ni...aku selamanya adalah Umi dorg...tanpa jawatan pakar pun aku tetap 'pakar' di hati dorg...cheeewahhh...hehe..

3 comments:

fairus said...

SEMOGA SUCCESS MAK BEAR.. VIVA EXAM.. VIVA FOREVER..

isabelle frankly said...

InsyaAllah u can do it.
Nama pun dah najah. Najah le jwbnye.

pB said...

Mak Bear ,


jangan risau...
lulus nyer ....