Powered By Blogger

03 June 2013

Kuat nangis = bodoh???

Huda memang kuat nangis.....masa 4-6 bulan pertama kehidupan Huda, hidup aku dn pakbear memang meriah dgn tangisan Huda je...tak tau kenapa Huda suka nangis...nak bawak keluar rumah pun susah...aku dh check jugak kot ke kembung ke, ada hernia ke, terseliuh ke...dan semua possible causes aku dah rule out dan akhirnya kami simpulkan Huda memang kuat nangis...dan takde apa yg nak dihairankan dengan hobi menangis Huda tu sebab masa aku kecik2 dulu pun aku kuat 'gareng'....sampai Mak aku kena marah dengan Arwah Embah aku sebab aku selalu sangat nangis masa kecik dulu.....Arwah Embah kata kalau budak kuat nangis nanti sekolah bodoh...kehkehkeh...mak aku kata kalau Embah bole tengok sekarang cucu yg dia kata akan bodoh masa sekolah ni dah jadi doktor, mesti Embah terkejut..
Lagipun dulu Embah memang tak ngam sangat dengan Mak aku...mak aku modem sikit orangnya...dari segi pantang larang org2 tua dia tak ikut sangat...sebab tu Mak aku selalu dipandang serong...yelah..kalau dah pantang masa lepas beranak hanya bole makan ikan kering dgn lada hitam je..pastu air takleh minum banyak, memanglah Mak aku taknak folo...Mak kata nk susu banyak untuk nenenkan anak kenalah makan bnyk...makan seimbang, minum air banyak...hasilnya aku mentang2 anak bongsu, so aku telah dinenenkan oleh Mak aku sampai aku darjah 2...kuikuikui...aku stop nenen pun sebab cikgu kelas aku tau aku masih nenen...hampeh sapa bocorkan rahsia hobi masa lapang aku tu...;p

Berbalik pada kisah Huda yg kaki 'gareng' ni, kakak2 aku kata aku sekarang ni tengah bayar hutang...bayar hutang sebab kecik2 dulu selalu nau melalak...bayar hutang sebab kuat sangat nenen dulu...padan muka aku dapat anak yg kuat nangis dan juga kuat nenen macam aku dulu...kihkihkih

Sekarang ni sebenarnya aku tgh dalam keta bf kan si Huda...pakbear angkut khas Huda hud yg gendut ni dari rumah Mak aku yg kira2 15min dari hosp ni untuk dinenenkan....hari ni aku kena report duty kat hosp Melaka...so berakhirlah saat2 indah Huda nenendo dengan aku kat rumah sejak sebulan yg lalu...so apalagi mengamuk la Huda hud ni bila petang2 camni dia nk tido tapi Umi nya takde..dia kan dh syok bergayut sebelum ni...pakbear kata tadi Huda nangis kuat sangat kat rumah sampai semua org panik tmasuk mak dan abah aku...;)

Kerana itulah tadi aku teringat yg nenek aku kata budak kuat nangis atau wong jowo ngomong kuat 'gareng' nanti sekolah bodoh...

Sukati je kan org2 tua dulu melabel dan membuat conclusion yg bukan2...sungguh tak evidence based....hahaha...sebab tu aku malas nk percaya sangat apa yg org2 dolu kata....bagi aku anak ada rezeki masing2...kalau betul kita bentuk anak2 tu jadilah dia org yg berguna....kalau budak tu kecik2 macam bijak bestari dn mendengar kata pun kalau ibu bapa tak mainkan peranan yg sebaiknya, maka hilang camtu je lah talent anak2...;)

Kesimpulannya....budak kuat nangis tak semestinya sekolah nanti bodoh ye...harap maklum...kalau tak percaya tanya aku...hehe

4 comments:

~ rainbow ~ said...

Hehe... tak penah dengarla org tua ckp mcm ni..

isabelle frankly said...

Myths busted!

fairus said...

ANAK SAYA PULAK TAK KUAT NANGIS..

fairus said...

APESAL PAKBEAR LAMA TAK MENULIS? ADA PROJEK BARU KE?