Powered By Blogger

05 November 2004

Not RM5 Polimer

Biler tiba musim² raya nie, sumer orang sibuk nak tukar duit raya kat bank ye dak? Ada yang nak tukar RM1.00, ada yang nak tukar RM5.00 dan ada gak yang nak tukar RM10.00. Berkepuk² dalam beg (termasuk ler aku.. hehehe..). Tapi tak taulah aku kalau ada yang nak tukar duit RM50.00! Bercerita pasal duit raya nie, korang tau tak not RM5 sekarang nie dah ada ‘pesen’ baru?

Sikit info untuk korang.. Not RM5.00 yang diperbuat daripada polimer ini telah mula dikeluarkan oleh Bank Negara Malaysia sejak 26 Oktober lalu. Walaupun ianya diperbuat daripada polimer, namun design, warna, saiz dan juga beberapa ciri² keselamatan pada not RM5 yang sedia ada masih dikekalkan. Cuma ada beberapa modifikasi yang dibuat bagi menjadikan ia lebih tahan lasak dan dilindungi oleh ciri² keselamatan yang lebih baik (ciri² yang dimaksudkan korang boleh tengok dalam gambar).

Antara kelebihan not RM5 baru (polimer) nie adalah ianya lebih kuat dan tahan lasak berbanding not kertas (sedia ada), nyah-kotoran dan water-proof, lebih hygenic dan meminimakan pertumbuhan bakteria (kiranya macam anti-bakteria jugaklah nie.. hehehe..) dan juga susah untuk di’klon’kan. Ada gak beberapa tips yang korang bleh ikut dan yang korang tak patut buat untuk memanjangkan jangka hayat duit nie. Untuk maklumat lanjut, korang boleh layari laman web Bank Negara. Memang aku ekstrak maklumat nie dari situpun... ;)


1-Clear Window~ Cetakan timbul angka 5 yang kelihatan dari di dua² permukaan duit. 3-Cetakan Mikro~ Perkataan RM5 boleh dibaca dengan menggunakan kanta pembesar. 5-Cetakan Timbul~ Cetakan timbul pada wajah Agong yang boleh disentuh dengan tangan. Posted by Hello


2-Shadow Image~ Imej bangunan JPM yang boleh dilihat apabila dilihat dibalik cahaya. 4-Elemen See-Through~ Imej bunga raya akan memadani elemen bunga yang ada dibelakang not. 6-Non-Transparent Window~Logo Bank Negara yang dicetak dengan jelas dan terang di kedua² bahagian duit berkenaan (I'm sux in translating!!). Posted by Hello

.:Nota Tangan:. -Suka bau duit baru...


0 comments: