Powered By Blogger

07 February 2013

Ustaz Wafiy


Sedang aku bergolek2 merehatkan diri malam tadi Wafiy yang baru selesai gosok gigi sebelum tidur panggil aku..

Wafiy: Umi, cikgu cakap sebelum tidur malam kita kena solat Isya'

Aku: Ok, abang nak Umi solat dengan Abang?

Wafiy: Haah, umi solat lah dengan Abang, tapi Umi kat belakang, Abang kat depan sebab Umi girl, abang boy..biar Abang jadi imam..

Waseem: Umi, umi...acim pun dah pandai colat kat skool...acim nak colat ugak...

Wafiy: Adik tau ambik wudhu' ke?

Waseem: Tau, tapi nak ughuh Umi ajar..

Aku pun membangunkan lah badan aku yg dah makin menggebu ni ke toilet ajar Waseem wudhu'...yg aku kagum tu Waseem yg belum pun 4 tahun tahu step2 wudhu'...masa aku dok sibuk gosok gigi dan ambik wudhu' sendiri Waseem aku lihat amik wudhu' ikut step yang hampir betul...bagus jugak teacher tadika Waseem ni..;)

So kitorang pun solat la...seperti yang diarahkan Wafiy, aku pun berdiri lah di belakang sikit...Wafiy pun qamat...lepas tu Wafiy pun terus lah jadi imam...aku pulak solat la macam biasa tapi niat solat sendiri je lah... Oh yee sebelum tu aku nak bgtau yang Pakbear xde g main badminton malam tadi sebab tue lah nama Pakbear tak wujud dalam ini story. Hehehe... Selalunya Pakbear je yang jadi imam pada budak2 nie...

Solat malam ni susah nak khusyuk sebab terdetik di hati aku..."Subhanallah...anak aku dah besar...dia pun dah sunat.. dan sepatutnya dengan bimbingan yang betul Wafiy memang akan jadi Imam solat aku tak lama lagi"..... Tadipun masa Wafiy n Waseem solat maghrib dengan Pakbear, aku terdengar lepas solat tue Pakbear ada tegur dan bagi nasihat pada Wafiy tentang cara solat berjemaah yang betul. Tapi tegur secara berhikmah laa. Sejuk hati aku mendengarnya.

Aku terlupa, aku selalu ingat Wafiy masih anak2 kecil, baby comel yang gebu tembam yang aku cium2 puas dulu...dah besar anak bujang Umi rupanya...dan aku bersyukur sebab tindakan kitorang menghantar Wafiy ke tadika Genius Aulad dulu dan sekarang ke sekolah agama petang walaupun kami khuatir dia kepenatan namun ada hikmahnya..... Alhamdulillah. Dulu ada plan nak meng'english'kan Wafiy sepenuhnya..tapi aku pikir biarlah asas Wafiy cukup kuat....ilmu2 dunia yg lain tidaklah     sepenting ilmu agama kan? 

Menurut Wafiy, di sekolah agama, cikgu gelarkan dia Ustaz...sebab nya di kalangan rakan2 darjah satu Wafiy, Wafiy yang paling pandai ngaji kisahnya....dia dah sampai Iqra' 4 dan bole baca surah2 muqaddam sikit2...sebenarnya aku rasa Wafiy agak lambat mengaji sebab masa aku seusia Wafiy aku dah start baca Al quran dah...but anyway, rupanya Wafiy lebih advance dari kawan2 dia, orang lain baru nak start Iqra' 1...Dan Wafiy diarahkan oleh cikgu untuk mengajar rakan2 yang lain...Kelakar pulak aku rasa bila pikir Wafiy yang ngajar orang lain ngaji..betul2 cucu Nek Com si Wafiy ni...hahaha..Nek Com a.k.a mak aku adalah guru ngaji jugak dulu...:D
Ustaz Wafiy sedang berasa bungkam kerana kuih pau yang dihajati petang tadi takde..merajuk sepanjang perjalanan balik ke rumah...Rajuk Wafiy biasanya tak lama, biarkan saja dia bersendirian melayan kemarahan sendiri, nanti hilanglah rajuknya..

Ok, dah lah solat susah nk khusyuk sebab ter'syahdu' anak bujang acting macam Imam...tengah2 solat si Waseem yang juga join solat tadi tiba2 keluar saf dan lari lintang pukang gi toilet....kacau konsentrasi betul...hahaha

Abis solat Waseem pun kata "Umi, acim ace nak tencing, tu Acim lari epat2 gi tolet"...hehehe..Anak2 memang penyejuk mata, penghibur jiwa tapi adakalanya penyebab murka.....hahaha...yg selalu murka tu biasanya Pakbear la, aku ni biasanya lembut hati sikit dengan anak2..kan Pakbear?? ;p
Ustaz Wafiy dan Waseem dah berubah jadi Ustaz Don yg rugged di luar waktu bersiaran..hahaha

4 comments:

pakbear said...

Bukan murka, tegas... disiplin, disiplin! hahaha... ni pun si Cacha tgh buat dd murka. Kacauuu jelah! Grrr....

fairus said...

SEMOGA NANTI BENAR-BENAR BAKAL MENJADI USTAZ SUATU MASA NANTI..

isabelle frankly said...

Hehehe.bagus wafiy. InsyaAllah senang le waseem lak ngikut nanti.

pakbear said...

fairus n isma: insha Allah amin!! ;)