Powered By Blogger

24 February 2005

Rumah Sewa

Waktunya dah semakn hampir. Walimatul-urus dah tak berapa bulan sahaja lagi. Persedian berjalan seperti dirancang. Namun masih banyak lagi perkara-perkara lain yang perlu diselesaikan. InsyaAllah, kami akan cuba selesaikan satu persatu.

Walaubagaimanapun, sekarang ini kami hendak mencari rumah sewa. Kenapa memilih untuk menyewa? Adalaa... kami ada alasan kami sendiri.

Dipendekkan cerita, setelah beberapa sesi pecah kepala, kami telah menyenaraikan beberapa kriteria pemilihan rumah yang bakal kami sewa nanti iaitu:-
- Mesti fully-furnished
- Pemilik asal rumah mesti Muslim
- Lokasinya mesti berdekatan dengan hospital (anggaran 5 minit perjalanan)
- Anggaran sewa dalam lingkungan RM600-RM800
- Jenis rumah tak kisah, asalkan jangan bumbung kami lantai orang lain
- Tapi sebenarnya kalau dapat apartmen pun ok gak sebab ada sekuriti

Mencari rumah yang yang menepati kriteria-kriteria yang digariskan bukanlah satu perkara yang mudah. Boleh sampai bermasam-masam muka. Tapi mengenangkan untuk menduduki rumah sendiri (walaupun untuk seketika) memang menjadi impian masing, kami curi-curi masa juga cari setakat termampu.

Walaupun dah beberapa kali meronda kawasan sekitar bandar, tidak banyak yang berkenan. Tapi petang tadi, kami telah menemui rumah idaman hati. Rumah 2 tingkat, fully-furnished (siap ada air-cond ekekeke...), berdekatan dengan hospital dan yang paling penting, harga yang ditawarkan berpatutan.

Baru dapat nombor telefon tuan punya rumah. Nak call, takut dah lewat sangat. Mungkin besok aku akan call makcik tue. Walaupun Najah merengek-rengek suruh aku call malam ini (takut rumah tue jatuh ke tangan orang lain..) tapi aku tidak mahu, aku masih rasa besok adalah masa yang lebih baik daripada malam-malam begini. Tunggulah yee wakk..

Thanx to Wanda dan kawan dia El yang banyak membantu. Sebenarnya aku dapat tahu rumah ini pun daripada Wanda. Kawan dia si El tue duduk rumah sebelah yang kami ingin menyewa tue. Kalau jadi alamatnya berjiranlah kita nanti. Hehehe...

.:Nota Tangan:. - Excited nak merasa duduk rumah sendiri...

0 comments: