Powered By Blogger

15 February 2005

Belajar Sendiri

Semenjak vcd terlampau aku masuk pasaran GEJU, ada 2 3 orang teman yang bertanya... "Macam mana ko buat vcd nie, pandai ko eks... sejak biler ko pandai buat movie??"
Jawab aku... "Aku tak pandai lagi, masih belajar...", seboleh yang aku ingat, vcd pertama yang aku buat adalah bertajuk Kisah Klasik. Kenapa aku bagi nama Kisah Klasik? Saja jee.. kebetulannya masa tue pun tengah popular lagu Kisah Klasik bye So7 kat radio. Tahun berapa ek? Tahun 2000 kalau tak silap aku. Aku pun dah lupa.

Apa yang pasti, aku belajar sendiri jee buat clip movie nie. Hasil daripada eksperimentasi dan curiosity yang melampau tentang apa ke jadahnya Windows Movie Maker nie, aku pun cuba-cuba ler godeh-godeh. Dalam tak sangka-sangka jadik plak clip movie pendek nie. Excited giler.. masa tue aku tunjukkan video tue pada adik dan abang aku.. diorang jaki jerk.. Hehehe.. nak buat camner... tergenius plak! Aku rasa nak buat bendalah nie bukannya susah, yang penting minat dan tekun.

Semalam, semasa aku sedang mengemaskini koleksi vcd-vcd terlampau aku, aku terjumpa balik dengan vcd nie. Memandangkan duration nyer pun tak panjang. Aku congak-congak, kalau aku dah convert dalam format *.wmv, selepas dicompressed musti tak sebesar mana saiznya. So aku pun upload laa untuk dikongsi dengan korang semua. Clip Truly tue pula aku buat especially for Najah. Pun dah lama gak dalam simpanan aku.

Cam biasa, kalau nak download... right click--> Save Target As. Kalau sesapa ada DAP, automatik boleh download pakai DAP. Kualiti gambar pun telah dikecilkan untuk mudah diupload. Best view 100% or 200% dengan menggunakan Windows Media Player. Enjoy...

Save Target As : Kisah Klasik
Save Target As : Truly

.:Nota Tangan:. - Setiap perjalanan bermula dengan langkah yang pertama...

0 comments: