Powered By Blogger

09 February 2005

Budaya Gathering

Dalam GeJu, setiap bulan agaknya ada gathering. Aku tak tahu pada tahun-tahun sebelumnya, tapi budaya bergathering nie nampaknya sudah semakin popular di kalangan ahli-ahli GeJu. Melihatnya sebagai sesuatu yang positif, budaya seperti ini secara tak langsung dapat mengisi masa yang terluang dengan aktiviti yang berfaedah yang secara tak langsung dapat mengeratkan ikatan silaturrahim sesama ahli GeJu.

Daripada siri Gathering edisi ke-4 2004 di Dewan Sri Pulasan di UPM pada 26 Disember 2004, Forum:WEBLOG Ruang Ekspressi Sastera dan Idea di Rumah PENA pada 26 Januari 2005 diikuti oleh GMI's Poolside BBQ Party di rumah Presiden GMI pada sebelah malamnya. Minggu lepas ada Malam Puisi Tsunami di Rumah PENA (bukan anjuran GeJu) dan juga majlis perkahwina saudara Fariz a.k.a. Salji. Malam semalam pula ada aktiviti berduging (mandi-manda) di swimming pool yang sama dan petang tadi ada aktiviti mencuci longkang di bowling lane Alamanda, Putrajaya. Besok ada Projek Basah 1.5 di Kem Lambaian Danau, Chinchin. Mana satu nak pergi? Pilih jerk...

Itu tak termasuk aktiviti melantit yang dah bersiri-siri dilaksanakan oleh Geng Lantitz dan juga aktiviti mengukur jalan oleh Geng Kelawo. Kecuali Gathering edisi ke-4 2004, yang lainnya semua adalah bersifat tak rasmi tetapi tetap mendapat penyertaan yang menggalakkan daripada ahli-ahli GeJu. Dalam ertikata lain, aktiviti berkenaan bukanlah gathering, tapi disebabkan ahli-ahli GeJu nie semuanya mempunyai semangat setiakawan yang kekronian yang tinggi, setiap aktiviti yang dianjurkan tue berjalan dengan jayanya dan semua ahli-ahli GeJu berpuas hati. Tak pernah plak aku dengar aktiviti-aktiviti anjuran GeJu, ada yang tak puas hati.

Aku melihat aktiviti-aktiviti begini, patut diteruskan dari masa ke semasa selagi mendapat sambutan dan selagi tidak melanggar batasan agama dan etika sosial masyarakat setempat. Natijah daripada aktiviti-aktivit sebegini memang toksah cakap laa. Hebat tak hebat, pada sesapa yang tak pernah pergi, patut pergi baru tau. Ada orang tue, sampai mengalami anjakan paradigma! (Amacam, ko trauma tak nak pakai baju batik lagi?). Ngehngehngeh....
Selain daripada boleh bertanya khabar, di function-function camnielah kita boleh bertukar-tukar kontek dan meluaskan networking di kalangan ahli-ahli GeJu. Especially antara ahli GeJu senior dan ahli GeJu yang baru setahun jagung macam aku nie (yang lebih senior kita hormati). Akupun boleh laa meluaskan empayar penjualan VCD terlampau aku pada masa-masa akan datang! Huahuahua...

Yang makan hatinya, orang macam aku laa! Huhuhu... duk kat Melaka. Mana ler larat aku nak naik KL selalu-selalu. Tension jee aku! Sekali-sekala bolehlah join. Biler buat kat kampung halaman aku (Kem KLD, Chinchin), aku ekoNomoney lah plak nak join. Hahaha.. takpelah, lain kali bleh join. Aku tumpang gembira jee laa untuk korang. Cheerish!!

Akhir sekali
SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU 1426 HIJRAH.

.:Nota Tangan:. - Kebuhsanan melanda diri duduk di rumah sorang-sorang.

0 comments: