10 November 2013
Legoland & JB trip Mei 2013
Dan aku pulak tiba2 rasa nak tulis entri pasal trip ktorg ke Legoland JB bulan Mei lepas...lama gaban dah...baru aku perasan yang ktorg takde entri pasal pegi Legoland ni..hihi..atas dasar mahukan blog ni hidup hingga ke anak cucu jadi aku rasa entri Legoland ni sgt penting untuk anak2 aku mengimbau kembali kenangan kami di sana...
Disebabkan otak aku pun dah nak shut down so kita layan gambar je lah eh..
Aku dah ada driver peribadi...hehehe
Ni baby care...kita boleh berehat bersama baby2 kita di dalam ni...ada aircond, facilities utk buat susu anak, utk bagi baby makan, ada toilet dan ada 3 rooms bertirai utk ibu2 yang nak breastfeeding...ada kisah sbnrnya kat baby room ni...aku menangkap seorang staf Legoland tido dalam one of the room for breastfeeding tu...disebabkan dia tdo kat bilik tu so aku terpaksa bf Huda di ruang legar je...geram aku...aku snap gambar minah yang tido terbongkang tu dan aku email ke pihak Legoland time2 tu jugak...dorg pun dah reply dan mintak maaf..huhu..nama je tempat gah tapi kalau dh pekerja nya org takde sivik, tempat yg bagus pun boleh drop..
Seterusnya adalah gambar pakwe2 aku yg hensem2 di mata ku...ada yg berkenan? Sila ambil no giliran ye..ramai ni anak2 dara dh book pakwe2 ni...hehe..kriteria menantu aku senang je...aku nk menantu yang kerja cikgu sekolah rendah...:D
Bye Legoland...
Anak2, tengok le Dedi korang ni...ish ish ish!
Aku hilangkan kesedihan dengan naik paddle boat...
Masjid yang cantik di atas bukit..sesuai untuk merawat hati yang duka lara...
Bye JB...:)
Syasha dah jadi Mama
Tengah malam semalam secara rasminya aku menjadi nenek kucing buat yang ke berapa puluh kali nya..hehe
Aku dulu dlm sejarah pernah ada sampai 13 ekor kucing di rumah mak aku kat kampung tu...masa tu aku masih bujang trang tang tang...takde komitmen, masa free utk diri sendiri sgt banyak..so selain daripada membelek diri sendiri, aku juga membelek kucing2 aku dari hujung hidung ke hujung ekor..syok ooo dulu2...aku dh macam Mak kucing...setiap masa dgn kucing..makan, mandi, tido, solat, ngaji..ada je kucing duduk di tepi2 aku...baca buku pun kucing temankan...dorg le yg rajin meng'geget' pensel dan pen aku sampai berlubang2...tapi takpe sayang, umi suka..hehe..pensel lobang2 tu lah penguat semangat umi time exam..:)
Ok, sebelum aku tersasar lebih jauh dari tajuk, bercakap pasal Syasha..smlm dia memang mengiau ngiau tanpa henti..yg ajaibnya mmg baru je 2 hari lepas aku tergerak hati nk bawak balik kotak2 kat stor lab aku tu..org dok usik aku katanya aku dh tak sabar nk pindah Sarawak, tapi aku menjawab dengan yakin "Kucing aku nak beranak la, tengah tunggu hari je.." Hehe..tak sangka masin mulut aku...aku katakan pada pakbear itulah instinct seorang Umi kucing seperti aku..dpt rasa yg Syasha akan bersalin very2 soon...
So di kala Syasha mengiau sana sini tu, aku pun ambikkan lah kotak yg aku ambik kat lab tu, aku letakkan suratkhabar, then letak baju2 lama pakbear..dah siap alaskan semua aku pun memberi tunjuk ajar kepada Syasha cara2 beranak di dalam itu..hehe..
Syasha pun macam paham2 je tu lah bilik bersalin dia...dia adalah cubaan nk menyelit masuk almari ktorg tapi lepas tu dia kembali semula ke kotak tadi..:)
Oh ye!! Malam semalam pakbear main badminton..jadi aku ni agak rimas la jugak bila Syasha mengiau2 je..sampai Waseem pun cakap kat Syasha.."Syasha ni nak beranak, pegi lah beranak..janganlah kacau ktorg tengah main train ni"...hehe..si Waseem pun dh rimas....
Tapi kan Syasha masih restless sampai la Wafiy dan Waseem dh tertido kepenatan main train Thomas...dan hinggalah pakbear balik di malam yg sudah gulap gulita itu
Disebabkan Syasha mengiau je, so pakbear yg baru pulang tu meng'offer' Syasha wetfood favourite Syasha dan surprisingly Syasha hanya memandang pakbear sebelah mata..hihi..dia tak datang langsung kt pakbear..
Pastu kan, tak lama pastu aku yg sedang bergolekkan di atas toto depan tv tiba2 terbau busuk macam bau tahi kucing..dan aku mati2 menuduh pakbear yg berbau busuk itu sbb sblm pakbear balik, rumah ktorg harum je..hihi.. Setelah gagal memaksa pakbear yg berpeluh2 dan kepam setelah penat bermain badminton itu mandi, aku pun mencari la punca bau busuk tu...
La..rupanya Syasha terberak atas toto yg aku golek2 tu...hampeh ko Syasha, nasib baik aku tak terkena yak ko...
Aku pun dh semakin mengesyaki yg Syasha dh nak beranak sbb Syasha tak penah berak merata ni...
Dan dulu masa aku nk lahirkan Waseem pun simptom aku adalah diarrhea..:)
Pastu setelah mengemas toto yg dh busuk tu, aku pun suruh pakbear cari Syasha kat mana..pakbear ku yg masih berbau kepam itu pun menjengah dlm kotak yg aku sediakan tadi...pastu pakbear keluar dari bilik yg aku letak kotak tu dengan muka excited..
Pakbear: "Yang, abg rasa Syasha dah pecah air ketuban la"...
hahahaha..kelakau kelakau...aku gelakkan pakbear...
Aku: "Camne abg tau air ketuban Syasha dah pecah?"
Pakbear: "Sebab abg tengok paper yg Ayang buat alas tu dh basah"
Logik alasan pakwe ku itu...
Tak lama pastu pakbear yg masih excited jenguk Syasha lagi...
Pakbear: "Yang, abg dengar bunyi baby meow"...
Aku: "Ha!! Ye ke??!! Berapa ekor dah bang?"
Pakbear: "jap..ha..baru sekor...hitam legam yang"...
Dan selepas itu dan selepasnya aku dan pakbear pun asik ulang alik tengok cucu2 kami tu...
Sebelum tdo kami tengok ada 3...semua hitam...hehe
Bangun pagi tengok lagi...
Ha...ada pun sekor yg hitam putih...
Welcome to the world cucu2 Umi dan Dedi...tak sabar tunggu korang main lari2...hehe..skrg ni korang nenen lah dulu sampai gumuks ye..Muahhss!!!
01:50
1 comment
03 November 2013
Jam untuk Dedi
Dan korg tau tak, aku mati2 tak tau yg jam macam ni adalah jam ori yg mahal, aku mati2 ingat jam brand G-shock casio apa ke benda ni adalah jam pasar malam je...aku lebih kenal jam ni sebagai jam pasar malam yg cikai...pendek kata takde class la..aku tak penah pasan pulak kewujudan jam brand sebegitu di kedai2 jam, mungkin juga sbb aku sendiri tak minat pakai jam..jam aku ada berbagai2..tapi semua tak pakai..entahlah..aku mmg tak minat pakai jam, gelang ke, cincin ke kat tangan/lengan...rs susah nk buat keja..:p
So hari ni baru la aku dpt tengok jam g shock ni hidup2 depan batang hidung kenit aku ni..hehe...mmg pun rupa dia macam jam pasar malam tu tp dia nampak hensem sikit la..hehe..kesian ko jam, aku lebih kenal member ko yg imitate tu dari diri ko..takpelah janji pakwe aku suka, aku on je...ko jgn notti2 tau...duduk kt tangan laki aku tu jangan nk gatal2 kan dia tau..laki aku tu alergik macam2...kang dia alergik kat ko, kat laki mana pulak lah aku nk kena pass ko? Dah lah semua lelaki lain tak menepati kriteria yg aku suka...hehehe...sori incik bam...
Oklah, akhir kalam....aku nak tujukan lirik lagu di bawah ni untuk pakbear...
"Ain't nothin' better
We beat the odds together
I'm glad we didn't listen
Look at what we would be missin'"
We beat the odds together
I'm glad we didn't listen
Look at what we would be missin'"
We luv u dedi...memang ktorg notti tapi ktorg semua sayang dedi....dedi cuba nyenyum ikit...ha!!! Kan comel mcm ktorg...hehe
19:21
No comments
02 November 2013
Aku dan verifikasi
Hari ini dalam sejarah...sbb hari ni 1st time aku verify report aku sendiri..sejak aku gazetment starting bulan 7 lps, akhirnya barulah boss2 di tempat aku keja skrg confident nak melepaskan aku verify report sendiri..
Actually verify report as pakar ni memang antara perkara yang menyeramkan bagi ktorg..sebab management pesakit almost 90-100% bergantung pd apa yg pathologist tulis. Kalau aku kata biopsy tu kanser, hampir konpem lah patient akan di'operate'..dan konpem lah patient dan family members depressed sbb diagnosis kanser tu. Sbb tu ada pakar2 senior yg nasihatkan, selalu...kena selalu pikirkan implikasi diagnosis yg kita tulis tu sbb pakar di wad/klinik amat bergantung pd kita, walaupun patient langsung tak kenal kita, dan langsung tak tahu bahawa pathologist la org pertama yg tahu diagnosis dia..kesian patient...
Sbb tu kalau aku dh penat or rasa mood kurang baik aku jarang menjerumuskan diri untuk diagnose kes2 yg berat macam kanser tu..nk diagnos kanser under microscopy hati kena tenang..kena lapang dada...kalau letih better rehat dulu, makan ke, solat ke, main internet kejap ke..hehe
..sbb tu org ramai kata pathologist lepak, tp sbnrnya aku lepak2 kan diri sbb taknak tersalah diagnos patient bila aku keletihan...walaupun begitu, kerana workload yg amat tinggi, aku dh train otak aku utk bekerja dlm keadaan tenang dan munasabah walaupun aku kepenatan....huhu..teringat dulu ada sorg relative patient masa aku houseman tnya aku:
Relative patient: Doktor, Doktor memang tak balik rumah langsung ke dari semalam? Saya perasan doktor ada je dari pagi semalam..
Aku: Haah. Saya oncall, so memang tak balik..
Relative patient: Abih, doktor tido pun tak ke? Sy perasan doktor ada je dalam wad buat kerja..
Aku: Haah, admission banyak, sy tak tido langsung..
Relative patient: Tak ngantuk ke doktor? Muka doktor nampak segar bugar je..
Aku: Ngantuk..tapi dah biasa..dari sy medical student dulu lagi dah biasa oncall..memang tak tido...
Relative patient: Doktor makan ubat apa kasik tak ngantuk tu?
Aku: haha..set dalam otak je..takde makan apa2...
So in summary, aku nk mengatakan mungkin disebabkan doktor2 ni dah dibiasakan dari zaman undergrad dulu memang otak kena alert, mental fizikal tahan lasak, hati keras macam batu sbb tu kot Angkasawan Negara kita pun seorang doktor..Tun Dr Mahathir pun doktor kan? Doktor mmg dah biasa kerja secara luar biasa dalam keadaan yg memerlukan fokus yg tinggi walaupun sbnrnya dia dah letih..
So, itulah hasilnya aku sekarang...bila dh jadi specialist, gaji mmg best..tp workload dan tanggungjawab sgt banyak...sampai adakalanya aku rasa nk nangis bila tengok slide kes aku bertimbun2...sedih wooo..aku memang tak cukup rehat skrg ni...balik lewat tu perkara biasa...weekend pun aku dtg hospital...
So bila dah bole verify result sendiri ni, adalah rasa hepi sikit sbb org dah yakin dgn kita, tapi aku tahu beratnya tanggungjawab yg dipikul....tapi hidup memang lah camtu kan? Setiap hari, setiap masa kena ada challenge..barulah hidup, kalau hari2 buat benda yg sama je pun bosan jugak..huhu
Anyway, tadi 1st result yg aku verify adalah kes yg MO aku dh tengok dulu slide kes tu...yg best tu MO tu adalah bff aku dari zaman aku MO biasa kat Melaka dulu...skrg aku dah pakar, dia master student final year...insyaAllah next yr dia pun dh jadi pakar....ktorg selalu gelak buat lawak membayangkan camne le rupa paras jabatan pato melaka kalau aku dn kawan2 aku yg jadi boss2 nye...hahaha...mesti huru hara dan penuh dgn gosip2 hangat..hehe..mesti boss2 yg skrg cuak nk mewariskan jabatan tu pd ktorg. Ktorg siap pikir ni sapa nk naik jd HOD..aku rs ada sorg lagi kawan aku yg rajin buatkan biskut sapu jem tu kot...hahahaha...rindu korang semua...Melaka patho always in my heart..insyaAllah satu hari nanti aku balik ye as consultant pathologist pulak...kihkihkih...
00:14
2 comments
27 October 2013
Nenek Gangster!
Ada satu kuih ni, bentuknya mcm karipap... Akupun x tau apa namanya, kalau isinya sayur mungkin boleh panggil epok2 atau karipap sayur, tp isinya mcm karipap kentang biasa... Cuma saiznya besar mcm epok2. Jadi aku panggil juga karipap.
Nak dijadikan cerita, setiap kali balik Melaka, makbear selalu kirim dgn aku beli karipap ni masalahnya aku ada masalah komunikasi sikit dgn nenek penjual karipap ni. Setiap kali aku order, ada jee yg x kena. Selalu aku kena marah atau herdik dgn nenek nie. Malu pun ada... U drop my waterface tau nenek! Sbb tu aku panggil dia nenek gangster!
Senario #1
Nenek gangster sedang menggoreng karipap, di dulang jualan cuma ada sisa2 gorengan sebelumnya..
Aku: Makcik karipap 2 ringgit yee...
Nenek: Nanti dulu! Barang xde lagi! Ko nak beli apa?!! X reti nak sabar
Aku: *terkedu* (salahkah aku order dulu, dah siap nanti ko bglah karipap tu, aku bg duit.)
Senario #2
Depan aku ada sorang pelanggan sdg tunggu turn...
Aku: Assalamualaikum (siap bagi salam tau)
Nenek: (tgh rancak berborak dengan pelanggan tadi, tp nada suara masih tinggi spt biasa - sound trouble kot)
Aku: Saya nak dua ringgit yee
Aku: Saya nak dua ringgit yee
Nenek: Kau x nampak ada org tunggu ni? Ikut giliran. Barang x banyak!
Aku: *mata berkaca* (hahaha tipu je... Ye makcik aku tgh tguler nie... Xde hal pun kalau dah habis, ckpler baik2... Aku bukan budak2 kot!)
Senario #3
Aku giliran yg kedua. Nenek tgh rancak mengisi karipap ke dalam plastik utk pelanggan pertama.
Aku: (Diam je tgu giliran, kali ini aku akan pastikan nenek tu tanya baru aku jawab).
Nenek: Hah ko nak brape?! Cakapler awal2, nanti dah habis menyesal!
Aku: *Pitam!* (Nasib baiklah ko dah tua nek oii... Sound trouble lg! Aku malas nak kecoh2. Nasib baik lagi bini aku suka karipap ko, kalau ada pilihan tempat lain dah lama aku boikot kedai ko! Kita ni sesama melayu kot, mana pergi budi bahasa kita, x kisah laa ko tua ke muda)
Jadi korang nilaikanlah sendiri patutkah aku menjatuhkan hukum bahawa nenek tu gangster?! Kihkihkih.... Tp apa2 pun aku x simpan dlm hati, lantak dia ler...
Hari ni, dpt arahan lagi misi untuk membeli karipap nenek gangster. Dari rumah dah siap pasang kekuda dan baju perisai 'kalis sentap'! Dalam hati dah dug dah dug dag nie... Makin dkt makin kencang. Sekali aku dtg, tgk makcik tu g shopping bekfes kat kedai lain. Kat stall dia ada anak dia je, aku apa lagi, dgn pantas g ke stall dia n order dr anak dia je. Fuhhh mission accomplished!
;)
10:45
1 comment
23 October 2013
Aku ada peminat???
Dalam Fb aku ada like satu page Ibubapa cemerlang, page tu sgt2 bagus...bnyk info keibubapaan...dan juga islamic approach...aku bukan lah jenis alim sgt...tapi aku rasa kerana asas agama yg Abah dan Mak aku terapkan dulu lah yg menjadikan aku prihatin sikit bab2 agama ni sbb tulah walaupun Wafiy baru darjah satu, aku dan pakbear push jugak dia ke sekolah agama petang..walaupun awal2 dulu dia nampak keletihan sbb pagi dan petang sekolah....hasilnya amat memberangsangkan...Wafiy dah ngaji Quran, dah lancar baca jawi, boleh jawab soalan exam feqah, tauhid, arab, akhlak dan etc di tahap yg mengkagumkan...mungkinlah Wafiy bukan best student..tapi aku serius kagum tengok camne dia boleh paham soalan exam dia yg tulisan jawi berbunga2 tu dan juga menjawab soalan dengan betul...aku sendiri pun kdg2 tak paham soalan tu...dahlah tulisan flowery...konpius aku...Or maybe sbb dari umur 4 tahun Wafiy dah didedahkan dengan huruf2 jawi..or maybe guru Genius aulad Wafiy di Melaka dulu sgt pandai mengajar..or maybe jugak sebab Umi Wafiy pandai...kihkihkih...
See..aku dah merapu...
Actually nak cerita pagi tadi kat fb page ibubapa cemerlang tu ada orang tanya soalan ni:
Apa pendapat korang? Hmmm..aku dedolu mmg penah berhasrat nk hantar Wafiy sekolah cina, tadika cina..jeles dgn kawan2 yg anak2 nya cakap omputeh berbuih2...hehe..tapi lepas buat some reading dan mendengar ceramah Prof Dr Muhaya idola aku tu, aku akhirnya bertekad tak payahlah nk pegi sekolah cina ke tadika cina ke...mmg la ada yg kata kalau hantar anak ke tadika cina, english dorg bagus, math bagus, macam2 la bagus..tapi aku pikir balik dulu aku dari background jawa totok..:p
Mak ayah aku ngomong jowo at home...aku kawan bdk2 melayu je sampai le aku join medic...time tu mmg le rasa lah sikit macam aku punya english ntahapahapa...tapi aku berjaya develop diri aku utk bercakap omputeh hari2...bole present kat seminar besar...so bagi aku kalau aku yg anak jawa kampung ni pun boleh cakap omputeh bila dah besor so mestilah anak2 aku pun ok kan...aku tengok tak sume kawan2 or kenalan2 doktor aku yg berbangsa cina pandai dan hardworking sangat...sama je dgn kita yg Melayu ni...in fact kdg2 aku rasa otak Melayu kampung aku ni lagi bernas dari dorg yg cakap omputeh berabuk tu...cakap je lebih siap slang2 tapi takde knowledge...takde content..hehe..syiok je aku kutuk org...rimas weh aku puas terangkan yg kes tu jenis kanser A, tapi dia dok discuss kanser jenis B sampai aku kena remind kan dia this is A not B...:)
Dan lagi ada yg kata kalau tadika/sekolah cina anak tu akan ada confident level tinggi, pandai berkawan dgn pelbagai bangsa la...hmmm..aku pun confident level tinggi je, tak penah drop2...hahaha...dan aku ada je kawan2 nonMalay....kemahiran sosial aku memang sgt mahir..hehe...so myth busted..budak tadika kemas macam aku pun boleh excellent..:)
So kan, tadi aku pun mengkomenlah kat page ibubapa cemerlang tu...
Dapat 40 like tu...
Hehehe...itulah jadinya bila ibu2 macam aku memberi komen...aku komen ikhlas dari sudut hati aku...sapa2 yg terasa dgn entri ni sori ye..tepuk dada sendiri tanya lah selera sendiri...aku ni tepuk dada aku, so ikut selera aku le..lagipun ni blog aku...hehe..Peace no war...:D
Wafiy yang comel suatu masa dahulu....:)
21:34
1 comment
17 October 2013
Doa Umi untuk Wafiy
Aku yg ke'busy'an last wk dan minggu2 sebelumnya memang sebenarnya takde masa nak berfikir utk preparation Wafiy..adalah beberapa malam Wafiy buat latihan2 dalam buku2 latihan yg aku beli..itupun sebenarnya aku mmg yakin tak mencukupi, tapi mengenangkan Wafiy hnya kanak2 kecil yg seharusnya enjoy life, so aku pun malas nk pressure2 Wafiy..cuma aku selalu ingatkan Wafiy bila di kelas, dengar betul2 apa yg cikgu ajar, jangan main2...
Oleh itu, pagi hari Jumaat tu aku hantar Wafiy ke sekolah macam biasa, masa nak turun kereta tu aku ingatkan dia baca doa sblm jawab exam..:)
Lalu aku pun meneruskan perjalanan kehidupan...
Namun sebaik saja menjejak kaki ke meja kerja aku, aku pun mengarahkan kedudukan aku mengadap ke dinding, aku bertafakur, pejamkan mata sekejap sambil berdoa pada Allah, semoga Allah permudahkan dan bantu Wafiy ketika menjawab soalan exam dia pagi Jumaat tu....aku selalu ingatkan diri aku yg aku dah jd Mak orang dan setiap apa yg keluar dari mulut aku adalah doa dan keberkatan hidup anak2 adalah terletak pada doa seorang Mak, maka dengan tulus ikhlasnya aku berdoa..
Dan....
Sesuatu yg mengejutkan berlaku.....
Di tengahari Jumaat itu,
Wafiy: "Umi, tadi Umi ada doakan untuk abang ke?".
Aku: "Hmm..kenapa?".
Wafiy: "Sebab tadi kan masa Abg nak jawab exam kan tiba2 abang rasa macam Umi ada doakan supaya Abg boleh jawab semua soalan betul..Umi ada doakan Abang ke tadi?"..
Aku betul2 tersentak dan terharu...
Macam mana ye Wafiy boleh tahu dan boleh merasakan bahawa aku mendoakan dia?
So...aku menjawab "Memanglah Umi doakan Abg, Umi selalu doakan Abg...Umi doakan Allah jadikan Abg pandai, Abg jadi anak soleh, budak baik, sihat..."
Wafiy berpuas hati dgn jawapan aku..
Tapi sampai sekarang aku masih terkedu dan terharu macam mana Allah boleh memberi gerak hati pd Wafiy yg Umi nya mendoakan dia..
Memang Allah sahaja yg tahu rahsia nya...
*Pesanan untuk aku dan pakbear, anak2 bearuang kita makin membesar, kita memang sudah tidak mampu untuk menjaga, membelek setiap perilaku, perbuatan dan kejadian yg dilakukan atau yg berlaku pada mereka, berdoalah pada Allah semoga Allah pelihara anak2 kita ketika kita tidak ada di sisi mereka untuk menjaga mereka...Amin...
00:24
1 comment
16 October 2013
Baju Princess Huda
Hehe..sebenarnya aku yg tergila2kan baju tu...jatuh chenta melihat hasil tangan sorg kakak di fb..profile name kakak tu Kerjatangan Suri...aku tak ingat sapa yg like fb kakak tu dulu, tapi aku ter'follow' sbb ada sorg kawan fb aku yg follow kakak tu...
Gaun kembang Huda tu bernilai rm160. Terkujat terbeliak kawan2 aku bila tau harga baju tu...bagi sesetengah org baju tu mahal sgt..hehe..mmg mahal la sbb custom made khas utk puteri comel kami...aku pilih design dan aku jugak yg pilih kain..
Actually aku pikir punya pikir apakah alasan yg hendak aku berikan pada diriku sendiri akan keperluan Huda berbaju princess itu..ha!!! Nasib baik aku jumpa alasan..nk raya haji...hehe..oklah kan? Raya haji pun kita boleh melawa apa..since aku takde baju lawa so Huda je lah melaram lebih utk raya haji....ikut hati aku dengan aku aku sekali nk pakai gaun kembang camtu...hahaha..pening pakbear nanti tengok pompuan2 kesayangan dia kembang2 skirt gitu..yg lelaki lelaki semua pakai tshirt comot2 nk sembelih dan lapah lembu, yg pompuan2 cun2 gitu..:p
Oklah..saja je nk cite pasal Huda ni...skrg Huda dah setahun 5 bulan..bjalan dh laju...org jawa kata egal egol berjalan dgn cd/diapers dia yg penuh tu...huda dh pandai cakap nak, tanak, tak...suka sgt pakai kasut pink dia walaupun dlm rumah, amat obses dgn teddy bear, dh pandai ambik buku, bukak buku dan mulut menceceh membuat ulasan tersendiri berkenaan buku tu, dh pandai ajak pakbear gi jalan2, dh pandai merajuk, dh pandai makan sendiri dengan penuh kesepahan, pandai gelak ala2 pompuan manja gitu sambil tangan cover mulut...lumat kena cium anak dara comel ni dgn aku dan pakbear...comel dan manja sgt..oh ya!! Tp masih taknak kat org lain..bg Huda, dunianya hanya Umi, dedi dan abg2 nya yg hensem2 itu..dan juga masih breastfeed..tp siang waktu aku takde di rumah, pakbear akan bagi fresh milk jugak sebagai tambahan sekiranya susu perahan aku tak cukup sbb susu aku dh kurang..aku pun sgt sibuk lately ni..nasib baik Huda boleh layan fresh milk...actually Huda ni layan sume benda, selagi belum tutup mata, keja dia makan dan makan dan makan..risau jugak anak dara aku ni overweight nanti..hehe
We luv u Huda..
*dulu planning nak pregnant anak ke 3 lepas habis master, tapi Allah kurniakan lebih awal..Alhamdullillah..sekarang aku paham kenapa Allah kurniakan Huda pada ktorg lebih awal dari yg dirancang...si comel ni bak kata pakbear adalah spanar cinta kami sekeluarga..kehadirannya mengetatkan semula hubungan kasih sayang kami sekeluarga..muahhhsss!!! We really luv u my Huda hud...Umi can't live without u..:*)
23:40
No comments
07 October 2013
Koleksi Fridge magnet dan keychain Pakbear dan Makbear
So hasilnya...tadaaaaa....
Keychain Istanbul tu keychain yg paling aku sayang....actually aku syak makwe pakbear bagi dia...makwe pun makwe lah..sbb keychain tu cun dan unik jadi aku ampunkan la pakbear sbb ber'makwe' lagi...hahaha...next time sapa nk ngorat pakbear, rajin2lah bagi keychain kat aku eh..:p
Fm yg paling kanan tu, yg bentuk beca Hong Kong tu adalah favourite kami berdua..unik..
Yg kipas Hong kong tu pun cun...eh! Semua cun lah aku rasa..semua aku sayang kali..
Keychain Legoland tu patutnya ada topi kecik, tapi aku rasa huda dh telan topi miniature tu..puas aku cari, mana ntah..hehe
Sekian je berita dari teratak kami yg comel macam kami ni....
Kalau u all pegi holiday, bagitau ye..nk kirim fm dan keychain..kang ktorg bagi le rm nya...kalau kitorg gi holiday dan korg nk kirim bgtau lah..no hal punya, aku mmg bole histeria jumpa fm dan keychain2 ni..tak beli utk diri sendiri, beli utk org pun jadilah...:D
*thanx to kawan2 ku yg sudi belikan fm dan keychain utk kami...antaranya En Muliadi, agen insuran ktorg yg superb...bff aku isabelle..kawan master aku Ivy, staf2 aku, kawan2 pakbear, abg ipar yg low profile....dan sesiapa saja...u know who u are...huwaaa!!! Rasa nk gi holiday oversea next yr..sapa nk sponsor kami? Sayang korang, sponsor le ktorg...sponsor le...:p
22:37
4 comments
04 October 2013
Suamiku househusband
Sebenarnya dari masa kami mula2 kahwin dan duduk menyewa berdua2 an dulu memang pakbear dh panggil diri dia sendiri sebagai househusband..sebab time tu walaupun pakbear mempunyai pekerjaan tetap, tapi memang selalu pakbear kena tinggal bila aku oncall or bila aku kena gi mobile blood bank.
Aku masih ingat dulu penah time aku oncall, pakbear dgn bersemangatnya masak lauk apa entah dan bawak ke oncall room aku..lauk tu terover garam..hehe..
Dan juga ada bbrp kali aku yg kepenatan membawa Wafiy dalam perut, akan tertido pulas bila balik dari oncall, celik mata je pakbear dh siap masak..hahaha...syiok kan?
Time2 tu ada jugak org dari syarikat tv mana entah approach pakbear sbb nk interview psl househsbnd...tp aku melarang sbb aku kata pd pakbear dia bukan househsbnd...dia je yg rajin2 nau berwatak sebagai org rumah....haha
Tapi masa berlalu...7 tahun kami melayari bot compang camping kami ni...dari berdua kami sudah berlima dan akhirnya memang betul2 pakbear ku jadi suri rumah kami..suri yg gagah perkasa...yg rajin kemas ikut spesifikasi seorang lelaki...hahaha...elok jugak ada suri yg gagah ni...jadi kerja2 berat dn ringan semua dia boleh pukul abis...tp masalahnya pakwe gebus aku tu alergik dengan habuk pulak..so...bila dia mengemas benda berhabuk je mesti pakbear kurang sihat..aku pun tak tau nak klasifikasikan apa masalah penyakit laki aku ni, tp akhirnya aku namakan psychological disorder secondary to habuk..hehe..badan sihat walafiat..kena habuk je collapse..:p
Berbalik pd hal househsbnd, pada mulanya semasa kami decide utk menjadi kan pakbear surarumah punca utamanya adalah Huda yg omel tu...masa aku nk start final yr tu, aku baru lahirkan huda 2wks...memikirkan faktor Huda yg masih baby, kami tak berani nak hantar taska walaupun dulunya abang2 nya umur 2bulan kami dh letak di taska. Sebab masa final year tu jadual aku sgt biol..kuar rmh jam 6.30pagi, balik pukul 8-9 mlm...memandangkan aku yg nk jaga Huda sorg2 di KL, kesian pulak Huda nanti..rasa diri kami agak kejam sekiranya meninggalkan Huda yg comel tu di taska melebihi 12 jam..
Dan kami pikir kalau pakbear keja melaka dan aku keja di kl, wafiy dan waseem yg akan dijaga oleh pakbear di Melaka,mesti akan ditinggal lama kat taska sbb pakbear punya waktu bekerja pun kdg2 tak betul...dgn boss yg tak family type, so alamatnya laki aku tak balik2 rumah dan anak2 aku terbiar...dan masa tu kami pikir, apa guna kita kahwin, berkeluarga tapi suami ke selatan, isteri ke utara dan yg terabai adalah anak2..lantas kami pun meng'househusbnd' kan pakbear....keputusan yg berat sebenarnya..:)
Hmm...walaupun aku perasan pompuan2 biasanya akan teruja bila tahu laki aku yg uruskan hal rumah tangga dan aku yg keja tp aku tau di kalangan kawan2 pakbear versi lelaki mesti ada yg pandang rendah or pelik dgn pakbear...yelah org lain suami yg support family tp ktorg ni aku pulak yg keja.... Maksud aku bukanlah pakbear x menyumbang langsung kpd ekonomi famili sbb pakbear masih membuat kerja2 freelance graphic design sesambil menjaga huda di rumah tp sejujurnya pendapatan yg aku terima stp bulan tu lebih lagi dan tetap. Ada sesetengah pihak pulak berpendapat haram suami makan duit isteri...yang rajin maki hamun pompuan2 yg berkerjaya pun ramai kat fb tu...malah ada jugak lelaki yg kata "Eleh..jaga anak bukan susah mana"....well!! Bagi aku sapa yg kata jaga anak tak susah tu mesti dia sebenarnya tak jaga pun anak dia...ataupun dia jaga anak je (tue pun dah besar) tp urusan2 rumahtangga lain spt memasak, mengemas rumah, masih org lain yg uruskan. pelik bin ajaib jawapan jejaka macho itu..cuba dia ganti tempat pakbear setengah hari..aku pasti org yg eksyen kata jaga anak senang tu belum 10 minit dh meraung2 nak keluar dari rumah...hehe...
Tapi aku pasan bila pakbear bgtau yg wife dia ni puan doktor biasanya org akan senyap sikit sbb org ingat doktor kaya raya...haha..aku doktor gomen la...Alhamdulillah cukup la makan pakai...tapi taklah mewah mana..:)
Apa bestnya ada suami yg jadi househusband ni? Bagi aku korang just bayangkan macam kalau mak korang tak keja dan duduk rumah...best tak? Mesti lah best kan? Sbb makan, pakai sume ready...homework anak2 pun kalau aku penat pakbear bole tengok2 kan, ngaji pun pakbear bole tolong tengokkan...dan bagi aku yg paling best sbb bila anak2 dijaga oleh pakbear makanya aku tak perlu risau hal2 berkaitan masalah taska tak ok ke, anak aku tak makan ke, kalau anak demam aku tak bole cuti ke...pendek kata aku bole kerja dgn senang hati...dan bila pakbear rindu kat aku lunch break dia bole hari2 keluar makan dgn aku...hehe..see..pakbear rindu aku tu...kihkihkih...dan apa jua urusan aku yg memerlukan aku nak ke bank ke, ke mana2 je lah..aku bole suruh je pakbear fetch aku kat tmpt keja dan bye hospital..hehehe...aku tak perlu bjalan ke parking, pastu nanti kena berebut lagi parking dgn org...hmmm...apa lagi ek? Ha!! Kalau ada urusan berkaitan anak2, pakbear bole pegi cover line contohnya masa Wafiy ada majlis khatam Iqra' dan hari sukan...dua2 hari tu cikgu buat masa hari kerja...aku konpem2 la susah nk cuti or suka2 kuar opis anytime je..:.so pakbear bole lah pegi... Pegi sambil dukung huda lagi! Standby susu n pampers semua dlm beg. Steady je pakbear aku! pendek kata anak2 betul2 terjaga dan setiap moment penting anak2 tu insyaAllah ada aku atau pakbear sebagai saksi...
Tapi aku pasan ramai yg berpendapat family yg berhousehsbnd ni actually akan ada bnyk masalah kemudian hari sbb kami melawan fitrah alam...entahlah...so far Alhamdulillah aku dan pakbear ok je...rasa cinta makin mendalam je...hehe..kami happy sebab ke mana pun kami pergi kami akan bersama2...cuma satu masalah ialah DUIT!!! Gaji aku + pendapatan sampingan pakbear memang syukur pada Allah cukup lah utk kami sekeluarga lengkap dgn insuran anak2 dan insuran utk hari tua kami berdua tapi aku kira2 kalau kami betul2 nak saving berkepuk2 utk hari tua dan study anak2..kami perlu more saving....kena jimat sungguh2.....
Hmm..tu je lah kot masalahnya...maybe kadang2 pakbear ada jugak kot rasa down sbb dia tak macam lelaki lain...tapi aku yakinkan dia nanti bila kami dh pindah Kuching, aku akan men'jantan'kan semula pakbear dgn memaksa dia memberi aku sorg girl lagi...hahaha..bukan ler...aku nk men'jantan'kan pakbear dgn memberi pakbear peluang mengembangkan lagi kerja2 yg dia sdg buat skrang ini atupun menceburi bisnes online ke...skrg ni pakbear buat keja kecil kecilan je...nanti insyaAllah kat Kuching kita besar2 kan lagi keja pakbear tu...doakan ye...
Akhir kalam, bg aku apa pun keputusan or tindakan yg kita buat dalam kehidupan kita ni, kita harus tetap pendirian dan abaikan semua pandangan sinis, jelik, menyampah org kat kita...sbb kehidupan kita ni macam kita naik bot...biarlah bot tu buruk pun, biarlah org dok sibuk bagi idea suruh itu ini..tapi yg naik bot tu kan kita, bukan org keliling...yg langgar arus sungai kan kita so abaikan mereka2 yg tak penting tu...yg penting kita dan suami hepi...eh!! Betul ke pakbear hepi dgn aku? Cian pakbear..dia kata kalau gi Bandung lagi dia nk beli jeans bnyk2...aritu dia beli 2 helai je..insyaAllah nanti gaji umi dh naik, umi akan tunaikan semua wishlist2 dedi yg lom tertunai tu! hahaha...percaya tak?
00:25
5 comments
02 October 2013
Jadual study Wafiy
Tapi itulah Wafiy, memang jenis yg ikut peraturan...rajin baca buku...dan sejak last week, hari2 Wafiy remind aku pasal jadual tu...dan aku yg memang semulajadi merasa ketidakpatutan mempunyai jadual dlm kehidupan ni, agak berat hati nk buat jadual belajar..sebab aku sendiri tak suka ikut jadual...janji aku abiskan study or abiskan keja then jadual2 tu tak perlu...tu pd pendapat aku lah...tapi sebab aku tau Wafiy jenis rajin sooooo....
Inilah hasilnya
Aku pulak yg stres tengok jadual ni...tapi memang aku pasan anak2 zaman sekarang ni kita sebagai ibubapa memang kena pantau betul2 pelajaran dorg, aktiviti kokurikulum, mengaji...dan tugas jadi Mak dan bapak orang bukan mudah...tapi sebagai Umi yg tak lah rajin mana dan juga pelanggar disiplin tegar, aku taklah strict sangat pada Wafiy. Yg penting dia ada kemahuan belajar, mengaji ok, ada kemahiran taekwondo tu...so kira oklah kot...janji kalaulah suatu hari nanti bila aku dan pakbear dh takde, Wafiy boleh jadi pemimpin utk adik2 dia..insyaAllah..skrg ni hajat yg belum kesampaian adalah hantar Wafiy gi kelas renang dan juga bowling....dh setel down kat Kuching nanti insyaAllah boleh lah start hantar kot...
Untuk Waseem dan Huda pulak tunggu dorg dah at least 6 tahun, baru ktorg akan startkan modul seperti yg Wafiy lalui skrg....
Oh! Sebenarnya, jadual study Wafiy tu aku tak rasa pun untuk Wafiy, tapi lebih pada untuk aku pastikan setiap malam aku or pakbear akan spend masa dengan Wafiy belek2 buku pelajaran dia...dan biasanya bila Wafiy dah bukak buku, makanya Waseem yg kecoh itu pun akan join sekali...baca peter n jane la, iqra' la, anakku la...hehe....
Ok pakbear dan makbear, ingat janji kita....mulai sekarang, segalanya hanya untuk anak2...kita akan buat yg terbaik untuk anak2 kita...dorg dh besar nanti, kita gi Europe tour ye syg!!! Hehehe...
14:32
1 comment
01 October 2013
Ragam Anak Beruang
Teringat masa mula2 berblog dulu aku menggunakan tagline 'Ragam Pak Beruang' untuk blog aku. Kali ni aku aku nak cerita pasal 'Ragam Anak Beruang'. Huhuhu...
Yelah, entah kenapa anak bujang aku dua ketul ni mcm2 kerenahnya lately. Kuat merajuk, cpt nak marah2, bila minta tolong, ada jee alasannya, malas belajar dan yg paling merisaukan kami adalah kesihatan mereka berdua mmg x konsisten. Mudah nak sakit, demam, sakit perut, mudah nak muntah, lemah2 badan dan kurang selera makan.
Nasib baik Huda ok jee... Aku perasan sejak balik Bandung aritu 2wau ni buat perangai. Maksud aku bukanlah sepanjang masa, tp on n off... Kadang2... Sampai nak pening aku dgn makbear melayannya. Macam2 permintaan, mana2 yg mampu, inshaAllah aku tunaikan... Nak kata kurang perhatian, makbear skrang ni makin banyak juga masa di rumah, kalau terpaksa kerja masa cuti pun kami semua ikut. Aku mmg laa ada je kat umah nie.. Hehehe, dah terlebih perhati plak! Nak kata stress duduk rumah, aku selalu je bawa diorang g jalan2, main2 kat playground. Masakkan makanan yg dirang suka. Ke dah terlebih manja?! Entah laa...
Aku harapkan sindrom nie sementara jee. Mungkin juga masalah kesihatan yg merosot sejak balik Bandung dulu terbawa2 sampai perangai pun turut berubah. Harap2 dah betul2 sihat nanti oklah semula anak2 dedi yg baik, mendengar kata, rajin belajar dan ceria. Kalau ada yang terkhilaf atau terkurang dari dedi dan umi, dedi minta maaf dgn harapan Allah pun terima 'kekurangan' ini dan makbulkan doa dedi supaya anak2 dedi semuanya sihat walafiat dan menjadi anak2 yg baik... Amin!
Sent from my iPhone
01:59
1 comment
Subscribe to:
Posts (Atom)





























































