Powered By Blogger

27 October 2013

Nenek Gangster!


Ada satu kuih ni, bentuknya mcm karipap... Akupun x tau apa namanya, kalau isinya sayur mungkin boleh panggil epok2 atau karipap sayur, tp isinya mcm karipap kentang biasa... Cuma saiznya besar mcm epok2. Jadi aku panggil juga karipap.

Nak dijadikan cerita, setiap kali balik Melaka, makbear selalu kirim dgn aku beli karipap ni masalahnya aku ada masalah komunikasi sikit dgn nenek penjual karipap ni. Setiap kali aku order, ada jee yg x kena. Selalu aku kena marah atau herdik dgn nenek nie. Malu pun ada... U drop my waterface tau nenek! Sbb tu aku panggil dia nenek gangster!

Senario #1
Nenek gangster sedang menggoreng karipap, di dulang jualan cuma ada sisa2 gorengan sebelumnya..
Aku: Makcik karipap 2 ringgit yee...
Nenek: Nanti dulu! Barang xde lagi! Ko nak beli apa?!! X reti nak sabar
Aku: *terkedu* (salahkah aku order dulu, dah siap nanti ko bglah karipap tu, aku bg duit.)

Senario #2
Depan aku ada sorang pelanggan sdg tunggu turn...
Aku: Assalamualaikum (siap bagi salam tau)
Nenek: (tgh rancak berborak dengan pelanggan tadi, tp nada suara masih tinggi spt biasa - sound trouble kot)
Aku: Saya nak dua ringgit yee
Nenek: Kau x nampak ada org tunggu ni? Ikut giliran. Barang x banyak!
Aku: *mata berkaca* (hahaha tipu je... Ye makcik aku tgh tguler nie... Xde hal pun kalau dah habis, ckpler baik2... Aku bukan budak2 kot!)

Senario #3
Aku giliran yg kedua. Nenek tgh rancak mengisi karipap ke dalam plastik utk pelanggan pertama.
Aku: (Diam je tgu giliran, kali ini aku akan pastikan nenek tu tanya baru aku jawab).
Nenek: Hah ko nak brape?! Cakapler awal2, nanti dah habis menyesal! 
Aku: *Pitam!* (Nasib baiklah ko dah tua nek oii... Sound trouble lg! Aku malas nak kecoh2. Nasib baik lagi bini aku suka karipap ko, kalau ada pilihan tempat lain dah lama aku boikot kedai ko! Kita ni sesama melayu kot, mana pergi budi bahasa kita, x kisah laa ko tua ke muda)

Jadi korang nilaikanlah sendiri patutkah aku menjatuhkan hukum bahawa nenek tu gangster?! Kihkihkih.... Tp apa2 pun aku x simpan dlm hati, lantak dia ler...

Hari ni, dpt arahan lagi misi untuk membeli karipap nenek gangster. Dari rumah dah siap pasang kekuda dan baju perisai 'kalis sentap'! Dalam hati dah dug dah dug dag nie... Makin dkt makin kencang. Sekali aku dtg, tgk makcik tu g shopping bekfes kat kedai lain. Kat stall dia ada anak dia je, aku apa lagi, dgn pantas g ke stall dia n order dr anak dia je. Fuhhh mission accomplished!

;)

1 comments:

fairus said...

BANYAK LANGSI LO... KASI PANCUNG ARR SEKALI..