Powered By Blogger

04 October 2013

Suamiku househusband


Sebenarnya dari masa kami mula2 kahwin dan duduk menyewa berdua2 an dulu memang pakbear dh panggil diri dia sendiri sebagai househusband..sebab time tu walaupun pakbear mempunyai pekerjaan tetap, tapi memang selalu pakbear kena tinggal bila aku oncall or bila aku kena gi mobile blood bank.

Aku masih ingat dulu penah time aku oncall, pakbear dgn bersemangatnya masak lauk apa entah dan bawak ke oncall room aku..lauk tu terover garam..hehe..
Dan juga ada bbrp kali aku yg kepenatan membawa Wafiy dalam perut, akan tertido pulas bila balik dari oncall, celik mata je pakbear dh siap masak..hahaha...syiok kan?
Time2 tu ada jugak org dari syarikat tv mana entah approach pakbear sbb nk interview psl househsbnd...tp aku melarang sbb aku kata pd pakbear dia bukan househsbnd...dia je yg rajin2 nau berwatak sebagai org rumah....haha

Tapi masa berlalu...7 tahun kami melayari bot compang camping kami ni...dari berdua kami sudah berlima dan akhirnya memang betul2 pakbear ku jadi suri rumah kami..suri yg gagah perkasa...yg rajin kemas ikut spesifikasi seorang lelaki...hahaha...elok jugak ada suri yg gagah ni...jadi kerja2 berat dn ringan semua dia boleh pukul abis...tp masalahnya pakwe gebus aku tu alergik dengan habuk pulak..so...bila dia mengemas benda berhabuk je mesti pakbear kurang sihat..aku pun tak tau nak klasifikasikan apa masalah penyakit laki aku ni, tp akhirnya aku namakan psychological disorder secondary to habuk..hehe..badan sihat walafiat..kena habuk je collapse..:p

Berbalik pd hal househsbnd, pada mulanya semasa kami decide utk menjadi kan pakbear surarumah punca utamanya adalah Huda yg omel tu...masa aku nk start final yr tu, aku baru lahirkan huda 2wks...memikirkan faktor Huda yg masih baby, kami tak berani nak hantar taska walaupun dulunya abang2 nya umur 2bulan kami dh letak di taska. Sebab masa final year tu jadual aku sgt biol..kuar rmh jam 6.30pagi, balik pukul 8-9 mlm...memandangkan aku yg nk jaga Huda sorg2 di KL, kesian pulak Huda nanti..rasa diri kami agak kejam sekiranya meninggalkan Huda yg comel tu di taska melebihi 12 jam..

Dan kami pikir kalau pakbear keja melaka dan aku keja di kl, wafiy dan waseem yg akan dijaga oleh pakbear di Melaka,mesti akan ditinggal lama kat taska sbb pakbear punya waktu bekerja pun kdg2 tak betul...dgn boss yg tak family type, so alamatnya laki aku tak balik2 rumah dan anak2 aku terbiar...dan masa tu kami pikir, apa guna kita kahwin, berkeluarga tapi suami ke selatan, isteri ke utara dan yg terabai adalah anak2..lantas kami pun meng'househusbnd' kan pakbear....keputusan yg berat sebenarnya..:)

Hmm...walaupun aku perasan pompuan2 biasanya akan teruja bila tahu laki aku yg uruskan hal rumah tangga dan aku yg keja tp aku tau di kalangan kawan2 pakbear versi lelaki mesti ada yg pandang rendah or pelik dgn pakbear...yelah org lain suami yg support family tp ktorg ni aku pulak yg keja.... Maksud aku bukanlah pakbear x menyumbang langsung kpd ekonomi famili sbb pakbear masih membuat kerja2 freelance graphic design sesambil menjaga huda di rumah tp sejujurnya pendapatan yg aku terima stp bulan tu lebih lagi dan tetap. Ada sesetengah pihak pulak berpendapat haram suami makan duit isteri...yang rajin maki hamun pompuan2 yg berkerjaya pun ramai kat fb tu...malah ada jugak lelaki yg kata "Eleh..jaga anak bukan susah mana"....well!! Bagi aku sapa yg kata jaga anak tak susah tu mesti dia sebenarnya tak jaga pun anak dia...ataupun dia jaga anak je (tue pun dah besar) tp urusan2 rumahtangga lain spt memasak, mengemas rumah, masih org lain yg uruskan. pelik bin ajaib jawapan jejaka macho itu..cuba dia ganti tempat pakbear setengah hari..aku pasti org yg eksyen kata jaga anak senang tu belum 10 minit dh meraung2 nak keluar dari rumah...hehe...

Tapi aku pasan bila pakbear bgtau yg wife dia ni puan doktor biasanya org akan senyap sikit sbb org ingat doktor kaya raya...haha..aku doktor gomen la...Alhamdulillah cukup la makan pakai...tapi taklah mewah mana..:)

Apa bestnya ada suami yg jadi househusband ni? Bagi aku korang just bayangkan macam kalau mak korang tak keja dan duduk rumah...best tak? Mesti lah best kan? Sbb makan, pakai sume ready...homework anak2 pun kalau aku penat pakbear bole tengok2 kan, ngaji pun pakbear bole tolong tengokkan...dan bagi aku yg paling best sbb bila anak2 dijaga oleh pakbear makanya aku tak perlu risau hal2 berkaitan masalah taska tak ok ke, anak aku tak makan ke, kalau anak demam aku tak bole cuti ke...pendek kata aku bole kerja dgn senang hati...dan bila pakbear rindu kat aku lunch break dia bole hari2 keluar makan dgn aku...hehe..see..pakbear rindu aku tu...kihkihkih...dan apa jua urusan aku yg memerlukan aku nak ke bank ke, ke mana2 je lah..aku bole suruh je pakbear fetch aku kat tmpt keja dan bye hospital..hehehe...aku tak perlu bjalan ke parking, pastu nanti kena berebut lagi parking dgn org...hmmm...apa lagi ek? Ha!! Kalau ada urusan berkaitan anak2, pakbear bole pegi cover line contohnya masa Wafiy ada majlis khatam Iqra' dan hari sukan...dua2 hari tu cikgu buat masa hari kerja...aku konpem2 la susah nk cuti or suka2 kuar opis anytime je..:.so pakbear bole lah pegi... Pegi sambil dukung huda lagi! Standby susu n pampers semua dlm beg. Steady je pakbear aku! pendek kata anak2 betul2 terjaga dan setiap moment penting anak2 tu insyaAllah ada aku atau pakbear sebagai saksi...

Tapi aku pasan ramai yg berpendapat family yg berhousehsbnd ni actually akan ada bnyk masalah kemudian hari sbb kami melawan fitrah alam...entahlah...so far Alhamdulillah aku dan pakbear ok je...rasa cinta makin mendalam je...hehe..kami happy sebab ke mana pun kami pergi kami akan bersama2...cuma satu masalah ialah DUIT!!! Gaji aku + pendapatan sampingan pakbear memang syukur pada Allah cukup lah utk kami sekeluarga lengkap dgn insuran anak2 dan insuran utk hari tua kami berdua tapi aku kira2 kalau kami betul2 nak saving berkepuk2 utk hari tua dan study anak2..kami perlu more saving....kena jimat sungguh2.....

Hmm..tu je lah kot masalahnya...maybe kadang2 pakbear ada jugak kot rasa down sbb dia tak macam lelaki lain...tapi aku yakinkan dia nanti bila kami dh pindah Kuching, aku akan men'jantan'kan semula pakbear dgn memaksa dia memberi aku sorg girl lagi...hahaha..bukan ler...aku nk men'jantan'kan pakbear dgn memberi pakbear peluang mengembangkan lagi kerja2 yg dia sdg buat skrang ini atupun menceburi bisnes online ke...skrg ni pakbear buat keja kecil kecilan je...nanti insyaAllah kat Kuching kita besar2 kan lagi keja pakbear tu...doakan ye...

Akhir kalam, bg aku apa pun keputusan or tindakan yg kita buat dalam kehidupan kita ni, kita harus tetap pendirian dan abaikan semua pandangan sinis, jelik, menyampah org kat kita...sbb kehidupan kita ni macam kita naik bot...biarlah bot tu buruk pun, biarlah org dok sibuk bagi idea suruh itu ini..tapi yg naik bot tu kan kita, bukan org keliling...yg langgar arus sungai kan kita so abaikan mereka2 yg tak penting tu...yg penting kita dan suami hepi...eh!! Betul ke pakbear hepi dgn aku? Cian pakbear..dia kata kalau gi Bandung lagi dia nk beli jeans bnyk2...aritu dia beli 2 helai je..insyaAllah nanti gaji umi dh naik, umi akan tunaikan semua wishlist2 dedi yg lom tertunai tu! hahaha...percaya tak? 



AilyNily95 forever til jannah 
insyaAllah...

5 comments:

isabelle frankly said...

Syabbash pakbear.
Standard la kalo sesekali ego lelaki terasa mcm x jd breadwinner, tapi selagi si bini pandai balance keadaan...okay je.
Yg syoknya skrg kalo pakbear borak dgn laki aku..ala2 same wavelength la kan.

in god we trust said...

Ilek la pak bear gua sokong lu. Baik lu jaga anak sendiri dr org lain jaga. Tabik spring beb

Masy said...

takde apepun nk rasa rendah diri wahai pakbear, asalkan isteri redha dia yg bekerja dan suami pun meredhai isterinya bekerja.. hal rumahtangga ni hanya suami isteri je yg tau ye tak? org luar bole ckp ape je, tp yg tau susah senang korang la - keluarga beruang yg comel2 ni hehehe

selamat bekerja makbear! untunglaaaaa dpt pakbear yg steady hohohohoho

*komen mcm nk mintak adiah je wakakakkaakk

fairus said...

LEBIH ELOK DIPANDANG KALAU PAK BEAR SEPERTI GAMBAR LELAKI YANG DILAMPIRKAN TU.. SASA.. BERKETAK-KETAK.. :D

fairus said...

LEBIH ELOK DIPANDANG KALAU PAK BEAR SEPERTI GAMBAR LELAKI YANG DILAMPIRKAN TU.. SASA.. BERKETAK-KETAK.. :D