Powered By Blogger

23 October 2013

Aku ada peminat???

Dalam Fb aku ada like satu page Ibubapa cemerlang, page tu sgt2 bagus...bnyk info keibubapaan...dan juga islamic approach...aku bukan lah jenis alim sgt...tapi aku rasa kerana asas agama yg Abah dan Mak aku terapkan dulu lah yg menjadikan aku prihatin sikit bab2 agama ni sbb tulah walaupun Wafiy baru darjah satu, aku dan pakbear push jugak dia ke sekolah agama petang..walaupun awal2 dulu dia nampak keletihan sbb pagi dan petang sekolah....hasilnya amat memberangsangkan...Wafiy dah ngaji Quran, dah lancar baca jawi, boleh jawab soalan exam feqah, tauhid, arab, akhlak dan etc di tahap yg mengkagumkan...mungkinlah Wafiy bukan best student..tapi aku serius kagum tengok camne dia boleh paham soalan exam dia yg tulisan jawi berbunga2 tu dan juga menjawab soalan dengan betul...aku sendiri pun kdg2 tak paham soalan tu...dahlah tulisan flowery...konpius aku...Or maybe sbb dari umur 4 tahun Wafiy dah didedahkan dengan huruf2 jawi..or maybe guru Genius aulad Wafiy di Melaka dulu sgt pandai mengajar..or maybe jugak sebab Umi Wafiy pandai...kihkihkih...


See..aku dah merapu...

Actually nak cerita pagi tadi kat fb page ibubapa cemerlang tu ada orang tanya soalan ni:


Apa pendapat korang? Hmmm..aku dedolu mmg penah berhasrat nk hantar Wafiy sekolah cina, tadika cina..jeles dgn kawan2 yg anak2 nya cakap omputeh berbuih2...hehe..tapi lepas buat some reading dan mendengar ceramah Prof Dr Muhaya idola aku tu, aku akhirnya bertekad tak payahlah nk pegi sekolah cina ke tadika cina ke...mmg la ada yg kata kalau hantar anak ke tadika cina, english dorg bagus, math bagus, macam2 la bagus..tapi aku pikir balik dulu aku dari background jawa totok..:p
Mak ayah aku ngomong jowo at home...aku kawan bdk2 melayu je sampai le aku join medic...time tu mmg le rasa lah sikit macam aku punya english ntahapahapa...tapi aku berjaya develop diri aku utk bercakap omputeh hari2...bole present kat seminar besar...so bagi aku kalau aku yg anak jawa kampung ni pun boleh cakap omputeh bila dah besor so mestilah anak2 aku pun ok kan...aku tengok tak sume kawan2 or kenalan2 doktor aku yg berbangsa cina pandai dan hardworking sangat...sama je dgn kita yg Melayu ni...in fact kdg2 aku rasa otak Melayu kampung aku ni lagi bernas dari dorg yg cakap omputeh berabuk tu...cakap je lebih siap slang2 tapi takde knowledge...takde content..hehe..syiok je aku kutuk org...rimas weh aku puas terangkan yg kes tu jenis kanser A, tapi dia dok discuss kanser jenis B sampai aku kena remind kan dia this is A not B...:)

Dan lagi ada yg kata kalau tadika/sekolah cina anak tu akan ada confident level tinggi, pandai berkawan dgn pelbagai bangsa la...hmmm..aku pun confident level tinggi je, tak penah drop2...hahaha...dan aku ada je kawan2 nonMalay....kemahiran sosial aku memang sgt mahir..hehe...so myth busted..budak tadika kemas macam aku pun boleh excellent..:)

So kan, tadi aku pun mengkomenlah kat page ibubapa cemerlang tu...


Dapat 40 like tu...

Hehehe...itulah jadinya bila ibu2 macam aku memberi komen...aku komen ikhlas dari sudut hati aku...sapa2 yg terasa dgn entri ni sori ye..tepuk dada sendiri tanya lah selera sendiri...aku ni tepuk dada aku, so ikut selera aku le..lagipun ni blog aku...hehe..Peace no war...:D


Wafiy yang comel suatu masa dahulu....:)

1 comments:

fairus said...

ITULAH YANG TERBAIK.. TERPULANGLAH BAGAIMANA IBU BAPA NAK CORAK ANAKNYA BGAIMANA.. TAPI YANG PENTING, ILMU ISLAM PERLU DIUTAMAKAN..

WLLAHUAKLAM..