Powered By Blogger

30 September 2013

Kesian nya jadi lelaki..



Kesian nya jadi lelaki...aku terpikir statement ni bila tengok org dok post gambar yg aku letak kat atas tu...

Aku bukan apa..aku mengenali beberapa org lelaki yg bukan sahaja kerja biasa2...malah yg kerja canggih dan berstatus tinggi pun sebenarnya ramai lelaki yg tidak seperti yg digambarkan dalam katun tu...

Aku pasan lelaki selalu digambarkan sebagai malas, jahat, tak pandai uruskan anak2..tak pandai uruskan rumah...dan pompuan digambarkan rajin, baik, sopan, berpekerti mulia, pandai uruskan rumah tangga...well!!! Tu semua mungkin la boleh diguna pakai dulu2..zaman bapak2 kita jadi satu2 nya penyumbang tetap utk ekonomi keluarga..tapi zaman sekarang ramai la suami2 yg rajin, yg baik...yg ringan tulang..yg rajin tolong buat kerja rumah...

Dan aku suka nk ubah kata2 yg "Di sebalik kejayaan setiap lelaki ada wanita hebat di belakangnya"....aku nk ubah jadi "Di sebalik kejayaan seorang wanita yg hebat, ada suami yg hebat di belakangnya"....aku kan perasan hebat!! Hehehe...

Takde lah...aku pasan kalau putus cinta, mesti lelaki yg dikatakan curang, tak prihatin, tak caring...kalau bergaduh laki bini, mesti suami jugak yg disalahkan...isteri2 kan mulia kononnya..:p

apa yg aku nk sampaikan kita kena faham memang Allah ciptakan lelaki dan perempuan berbeza bukan sahaja luaran malah dalaman...fikiran, cara bertindak semua berbeza lah..macam aku dn pakbear memang banyak benda yg ktorg berbeza..tapi demi kemaslahatan rumah tangga, kita perlu cari titik persamaan, abaikan perbezaan, menerima buruk hodoh pasangan kita seadanya...sebab kita pun bukan bagus sgt...sekiranya kita belajar memahami tindak tanduk pasangan kita, maka pasangan kita pun akan belajar memahami kita...

Dan belajarlah berkomunikasi secara berkesan...sampaikan apa yg kita mahu...kalau dh tak puas hati, pastu muka muncung berkilo kilo meter pastu taknak cakap dgn suami apsal kita tak puas hati, sampai tua pun kita asik menjeruk rasa je...

Dan jangan nk merapu2, bersyahdu syahdan dalam facebook ala2 sedih dgn tindak tanduk suami atau pakwe tu..malu lah...semua org tau kita gaduh dgn suami or boifren...kata sayang..kalau sayang jagalah aib dan ego suami or pakwe kita tu..

Bercakap pasal kena luahkan perasaan...Aku ni jenis bercakap terus terang...lama2 pakbear pun dh pandai lawan cakap aku..hahaha..tapi sekali sekala bergaduh mulut ni bagus tau..exercise mulut dan otak..sbb kita nk menang kan so otak dan mulut kena cerdas bagi memastikan kemenangan kita...hahaha...tapi ktorg gaduh2 pun tapi biasanya kejap je...sbb aku dan pakbear dh dari dolu2 rajin bercerita dn bergosip sesama kami, so bila tak bercakap lama sikit je mesti pastu ktorg akan bercakap dn bergelak ketawa balik...hehe..susah la gaduh dgn member gosip ni...bila kita gaduh dgn dia, sapa nk join kita gosip..

Ok, aku tgh break kejap ni, td baca satu kes kanser yg memeningkan kepala aku...belek2 fb dn terasa nk berblog pulak..hehe

Kesimpulannya, sayangilah dan hormatilah pasangan masing2...dalam perhubungan yg penting sebenarnya bukan "AKU", tapi "KITA"....layanilah pasangan kita sepertimana kita mahu dilayan..hehe..aku kalau bercerita bab cinta dn kahwin ni memang bnyk pengalaman, bercinta dari form 3 le katakan..hihi

LELAKI TAK SEMUA JAHAT DAN MALAS...

PEREMPUAN TAK SEMUA BAIK DAN RAJIN...

*mesti ada yg kata alah makbear ni dapat suami macam pakbear bolehlah backing lelaki kan? Well!! Aku dh bercinta dgn pakbear dari umur 15 tahun ye, so aku dh melalui bnyk rintangan, asam garam bercinta ni, setakat org nak tackle pakbear tu aku dh biasa sgt dah...pakbear kan charming....hahaha...

so sbb tu la aku kata kalau kita nk dilayan baik, kita pun kenalah jadi budak baik..sebelum menuduh pasangan kita bukan2, muhasabah dulu diri sendiri..mungkin sebenarnya kita yg salah...

Pakbear dan makbear setelah 18 tahun bersama..masih awet muda tak? Hehe

Adios...

 

1 comments:

~ rainbow ~ said...

Ada kepala kecik blakang tu.. keke