Powered By Blogger

02 September 2013

Anakku driver ambulans?

Tetiba otakku jadi cargas pulak malam2 ni..dah lah esok keja...hehe...aku baru balik pukul 10 tadi dari ospistal (*menurut Waseem)...keja banyak...kalau aku tak stay back or datang weekend alamatnya tak setel2 la kes2 aku..dh jadi boss kecik ni tak bole diikutkan sangat rasa malas sebab nanti boss besar pandang slack kat aku dan adik2 kecik hilang respek...so tpaksalah aku rajin...hehe..


Actually nk cerita pasal Waseem...tadi Waseem ikut aku gi ospistal sebab aku kesian tengok dia bosan seharian dok dlm rumah sekangkang kera ni...dia asik tanya je kenapa kita tak jalan2 hari ni...actually disebabkan aku dh plan nk gi keja malam ni, so lantaran itu ktorg sume berhibernasi dlm rumah je la..kecuali wafiy tadi keluar gi training taekwondo....tapi bila dh nak senja tadi anak2 semua dh buat perangai2 yg menimbulkan sebal di hati pak dan mak bear nya maka itu Waseem sebagai salah seorang pembuat onar aku ajak ke ospistal...excited dia nk ikut..macam dapat gi mana je..dan banyak kali dia tanya boss umi takde ke? Nanti boss umi marah adik tak? Haha....

Sesampainya kami di ospistal, kami pun singgah beli biskut, air kotak dan buah epal favourite Waseem..masa aku nk jalan masuk ke main pintu ospistal tu aku tengok muka mak guard tu bengis gila...muka pukul orang...dan disebabkan aku malas nk beramah mesra dgn si pemilik wajah bengis tu maka aku pun ajak Waseem lalu pintu 'rahsia' staf ospistal..hehe..aku rasa hospital aku ni lupa pintu yg satu ni takde guard kawal..

So, dh sampai ke bilik aku..aku pun start la buat apa2 yg patut dan Waseem pun makan dan makan dan main game dan main game...dan macam2 la dia tanya kenapa umi buat camtu, kenapa umi letak barang umi camni, mana kawan2 umi, boleh tak ajar Waseem tengok 'benda' tu...Benda itu adalah mikroskop ye kawan2..hehe..nanti dah besar Umi ajar ye..syok keja Umi ni..tengok sel orang...macam2 rupa ada..tapi seriously tak rasa mengganggu pun bawak Waseem tadi..adalah jugak orang yg membuat aku ketawa...lagipun biasanya aku kalau nk diagnose kes yg complicated macam kes kanser aku akan baca kes tu pagi2 dn dengan penuh konsentrasi..dh malam2 buta ni aku baca kes yg mudah2 je...yg sekali pandang bole diagnos lah kononnya..:p

Dah setel apa yg patut, masa bergerak balik nk ke parking kebetulan ada sebuah ambulans yg terbuka luas pintu belakangnya yg sedang dikemas2 oleh driver yg incharge...Waseem punyalah kagum akan kebesaran dan isi dalam ambulan tu...hahaha...aku pun cerita lah, tilam tu untuk orang sakit, ada kerusi tepi orang sakit tu adalah untuk doktor yg nak check orang sakit, doktor akan pastikan orang sakit tu sihat...well!! Aku cerita dengan semangat hal tugasan doktor TAPI.....lepas tu Waseem kata "Best lah Umi, nanti adik dah besar adik nk jadi orang yg bawak ambulans lah...ambulan besar...best!!!! Hahaha...tergelak aku..org dok promote dia utk jadi doktor, dia nk jadi driver ambulan pulak...hehe..tapi aku kan mengamalkan good parenting technique so aku taklah discourage Waseem....Waseem tanya "Kalau adik nak bawak ambulans, adik kena belajar apa Umi?"...aku pun jawab "Adik kena pandai bawak kereta...tapi sebelum pandai bawak kereta adik kena pandai baca, pandai tulis"...hmmm..Waseem nampak setuju dgn saranan aku yg dia perlu pandai membaca dulu..hehe..apa pun impian Waseem asalkan tak bertentangan dgn agama kita, bagi aku no big deal...:)

By the way, kita selalu ingat org keja doktor, guru, engineer, lawyer je yg hero dan bijak bestari dlm masyarakat kan? Tapi sbnrnya kita semua adalah hero tau...dlm rancangan kartun "Higglytown heroes" setiap kita adalah hero...penghantar pizza, penjaga library, ahli bomba, dan semua lah..sebab semua org ada sumbangan bakti pd masyarakat...:)

So, kalau Waseem bercita2 jadi Driver ambulan pun biarlah...kalau takde driver ambulan yg nekad bawak ambulan laju macam F1, ada kemungkinan jugak ada patient yg mati sebelum sempat sampai hospital kan? Kira driver ambulan pun hero lah jugak...Hentam je lah Waseem...umi dulu pun cita2 nak jadi guru tadika je sbb dekat dengan rumah Nek com..senang Umi nk balik nenen...hahaha..*aku bf dgn Mak aku sampai aku darjah 2..so paham2 je lah ye kenapa dulu aku bercita2 jadi cikgu tadika yg depan rumah aku tu je..hehe

Waseem dan Umi at work..:)

1 comments:

fairus said...

PERNAH JUGA MEMBAWA FAHIM KE PEJABAT.. DIA KATA AYAHNYA KERJA JAGA PATUNG.. ISK.. ISK.. ADA KE PATUT.. SAYA BGTAU, AYAH KERJA JAGA WARISAN.. HEHEHE