Powered By Blogger

28 July 2013

Meow Meow

Alhamdulillah...bermula daripada 1 Julai aritu dengan rasminya aku dh start proses 'gazetment'...gazetment period ni kira macam tempoh percubaan utk semua pakar2 baru sebelum bergelar pakar sebenar....

Actually, kebanyakan dari ktorg mmg dh buat dah keja2 pakar...cuma under supervision la...dan masa habis tempoh 6 bulan tu nanti ktorg ada log book yg kena submit...

Tu yg masalahnya sbb kena berlagak dan berfikir macam pakar walaupun sebenarnya ilmu di dada tak cukup2 lagi aku rasa..adik2 master semua rajin rujuk kes dorg kat aku sebelum dorg rujuk ke pakar yg senior..kdg2 berapi jugak kepala nk tolong pikir diagnosis...Kak najah ko ni pun tak tau la dik!!! Hehe

Apa pun aku ingat dulu pakar senior kat Melaka ada mengingatkan aku "Najah, nanti dh jadi pakar keja baik2...jangan salah diagnosis especially kes2 kanser...sebenarnya nanti bila dh jadi pakar barulah kita belajar sebenarnya...masa master tu macam intro je"...huhu..memang betul apa pakar tu cakap...walaupun aku dh layak dipanggil pakar tapi tiap kali nk buat diagnosis utk kes2 yg complicated aku amik masa lama utk dengan yakinnya letak diagnosis tu...baca buku, baca jurnal artikel...tapi aku suka kerja aku..setiap hari ada kes yg menarik dan pelik...aku pun naik pelik...hahaha..sebab dulu masa aku MO biasa kes2 masa aku oncall biasanya simple2 je tapi sekarang kes fibroid dalam rahim pun bila aku tengok aku akan jumpa benda2 pelik..pendek kata kalau dulu kes2 biasa tu aku tengok bbrp minit je dah setel, skrg ni berjam2 aku membelek dan berfikir apsal la sel patient ni macam ni...korg ingat kerja pathologist senang?? Hehehe..

Kawan2 aku kata sebab skrg aku dah pakar, so mata dan pemikiran dh matang so dah pandai appreciate benda2 yg luar biasa walaupun hnya sedikit je keluarbiasaan itu...pandai lah korg eh!!! Aku jugak pening ni nak letak diagnosis apa kat patient ni..

Ada jugak yg kata sbb lepas ni aku kena transfer ke Meow so Allah saja test ketahanan otak dan mental aku...sebab menurut kata kawan2 aku yg berada di sana atau yg pernah kerja kat Meow, dorg kata kes2 di sana memang rumit2...dan mencabar kredibiliti kita...ada sorg kawan aku cakap "Najah, u dont worry, come to Meow first, later when u go back semenanjung, u can close one eye and make diagnosis"...hahaha...punyalah eksyennya kawan aku tu mengatakan betapa tak mencabarnya kes2 di semenanjung...;p

Hmmm...apa pun dari dulu2 lagi aku yakinkan dalam hati bila Allah beri aku kesusahan, kes2 yg pelik, itu maksudnya Allah nk polish skill aku...bila dah betul2 polish, barulah konfiden dan tak salah buat diagnosis patient kan? InsyaAllah...kita doktor kan kerja berkhidmat utk org ramai...demi kemaslahatan masyarakat...so kenalah jadi doktor yg bagus....

Btw, ramai tergezut bila tahu aku memang choose Sabah Sarawak utk posting seterusnya...dan lagi terkejut bila aku bgtau alasan aku ialah sbb nk polish skill aku...hahaha..bukan senang tau nk jumpa org macam aku ni...dah tau workload punyalah tinggi kat sana tapi aku volunteer nk ke sana...dan aku pun sebenarnya tgh preparekan diri nk kena tembak dgn sedara mara aku time raya nanti...bila dorg tau aku tak balik keja Melaka selepas master...mesti berbakul2 la nasihat dorg nanti..hehe..aku pasan golongan2 veteran ni susah nk paham yg kita org muda ni ada cita2 sendiri dan perjalanan hidup sendiri...ramai nanti yg akan memberi pelbagai nasihat seolah2 dorg sgt2 mengenali kita..sedangkn jumpa time raya dgn kenduri je pun...huhu..takpelah...nanti dah tua pun mesti aku rajin nasihat org...org pun nyampah kat aku agaknya...kihkihkih...

Apapun aku yakin Allah tahu apa yg terbaik utk aku dan pakbear...actually aku mmg pilih sabah as 1st choice tapi lepas tu ada org lain yg offer diri ke sana jugak...dan dia mendapat keutamaan sebab dia dn wife dua2 doktor..so mestilah dorg yg dapat tempat tu...mmg aku dan pakbear frust sbb ktorg mmg dh lama set otak ktorg yg ktorg nk jadi Sabahan...Boss besar  suruh aku ke Kuching...sbb dia kata Kuching nk sorg pathologist pompuan...haha...dorg sume lelaki kat sana....

Dan maha suci Allah, budak yg dapat Sabah tu ada problem pasal placement dia di Sabah pulak...ni sbb campur tgn org2 politik ni lah..budak tu kena campak kat Tawau..sedangkan sebenarnya dia nk KK...tak ke haru tu? Dh org atas campur tangan so kita yg mentimun ni digelek2 je lah...sukati je nak campak doktor ke mana2...DAN bila aku bgtau pakbear perihal budak tu, pakbear cakap "it can happen to you kan?"....terkejut jugak aku..haah ek!! Allah tu maha besar...dia lorongkan aku ke Kuching supaya aku tak berhadapan masalah macam yg budak nk ke Sabah tu dapat kan? Ta'ajub aku...memang Allah itu sebaik2 perancang...;D

0 comments: