Powered By Blogger

01 December 2013

Sebulan ke 'Sarawak'

Hari ni genap lagi sebulan aku akan bergelar warga Sarawak..mixed feelings..happy, nervous, anxious sbb actually ni betul2 first time aku nak pegi betul2 jauh dari tanah tumpah darahku, Melaka..


Dan bertambah nervous sbb pegi sana sebagai org yg agak 'besau' dlm jabatan nanti..bertambah anxious sbb takut aku tak boleh perform bagus sepertimana yg diharapkan...

Tapi happy sebab pakbear dan anak2 bearuang ada bersama meneroka kehidupan baru nanti...

Ramai yg tanya berapa lama ko duduk Sarawak? Aku jawab at least 2 tahun...sbb tu syarat yg KKM bagi sekiranya aku nak secure seat aku di Melaka kelak...senang cite, aku pegi serve Sarawak at least 2 tahun, then only aku boleh balik Melaka....itu janji KKM..harap2 nya mereka menepati janji..

Tapi jauh di sudut hati aku tak pelik seandainya kami akan lama di Sarawak sbb ramai..sangat ramai yg kata kehidupan di Sarawak sangat menyeronokkan...sangat2 tidak stress...semua orang happy...betul ke? Entahlah...itu yg org kata..org kata Sarawakian baik2 semuanya tidak mengira bangsa dan agama...kau akan jatuh cinta dengan Sarawak nanti...

Masalahnya aku datang dari latar belakang, dan dibesarkan sebagai seorang doktor di Melaka yang sudah semulajadi nya menyeronokkan...yg takde lah stres sgt...so sudah tentu aku akan masih rindu Melaka....walaupun org kata org Melaka kasau2 budi bahasa nye tapi aku rase orang Melaka lah yg paling jujur dalam percakapan..mereka2 yang aku jumpa yg asal dari negeri yg sopan santun pun adakalanya terlalu2 berkias2 sehingga menikam kalbu...cheewahhh!!! Aku dh merapu...

So akan kembalikah aku ke Melaka??

Of course la aku nak balik, dalam hati takde niat lain selain nk menimba sebanyak mungkin ilmu di Sarawak nanti supaya bila aku pulang ke Semenanjung nanti, aku dh tahap 'terrorist' dalam pendiagnosan penyakit...org kata kes2 kat Sarawak sgt pelik2 yang tak masuk akal..sehinggakan bila kembali ke Semenanjung, kes2 pelik tu dh tak jadi pelik..

Aku sgt gembira berpeluang menabur bakti di tempat orang....semoga Allah memberkati dan merahmati kami sekeluarga...dan semoga Mak dan Abah aku sihat selalu..aku sedar dan akur tanpa restu dan redho Mak dan Abah aku takkan sampai ke tahap yang capai sekarang..




moga Allah permudahkan kehidupan kami...Hanya Allah yang tahu apa hikmah di sebalik pemergian jauh kami dari keluarga tersayang...sesungguhnya kami hanya merancang, dan sesungguhnya Allah lah sebaik2 perancang...

#dalam sebulan ni ada banyak sangat perkara yg perlu diuruskan...otak perlu di'centre'kan sebaik2 nya..haha




1 comments:

fairus said...

ORANG MELAKA PON BAIK-BAIK BELAKA DR..