Powered By Blogger

13 August 2013

Huda dah pandai jalan

Akhirnya setelah menanti dengan sabar, puteri kesayangan Umi dan Dedi yang berusia 1 tahun 3 bulan telah pandai berjalan...Huda dah menunjukkan perkembangan yang sangat memberangsangkan...walaupun agak lambat berbanding Wafiy (pandai jalan umur setahun) dan Waseem (pandai jalan umur 1tahun 2 bulan), tapi aku dengan ilmu pengetahuan medikal dan juga pengalaman menjaga 2 hensem boy sebelum ni tak rasa gusar akan kemampuan Huda...yelah..gi mana2 mesti orang tanya umur dah berapa..dah pandai jalan ke? Pandai cakap ke? Orang compare2 dengan anak dia..cucu dia..:p..Aku taklah menyalahkan orang sebab bertanya..tu ayat standard la tu..orang tanya maksudkan orang concern dan care..yang tanya pun kawan2 dan sedara mara sendiri, takkan sikit2 pun nak sentap kan? Hehe..apa pun setiap anak adalah unik..so setiap org kemahiran dan kemampuan berbeza..janji anak menunjukkan progress yang baik..kita jangan sekali kali compare anak kita dengan anak orang lain, memuji anak orang lain sampai anak kita rasa macam totally hampeh...aku tak suka org2 begitu sbb dulu time sekolah ada cikgu yg suka compare2 ni..sampai skrg aku tak brp gemar org camtu...anak kita kan cermin kita..baik dan buruknya anak kita, kita lah yang corakkan...anak adalah pantulan imej peribadi kita..


Sekarang ni Huda baru pandai jalan 2-3langkah...selain itu dia rajin ajak aku atau pakbear berjalan..nak pimpin tangan bertatih...huda tatih, umi letih...hehe..rumah Tok Min kat kampung dah lah luas..diajak nye Umi dia ni berjalan keluar masuk rumah..tawaf rumah..nasib baik tawaf separuh je..haha...dulu pakbear selalu cakap kat Huda cepatlah jalan senang Dedi tak sakit pinggang dokong budak kuat mamam tu..dan aku dah warn pakbear yang bila Huda pandai jalan nanti lagi tak rehat le ktorg..org jawa kata 'menyeruntul' je kang dia jalan..no break no stop..huhu

Aku takde gambar nk tunjuk huda belajar jalan sebab time dia tunjuk skill tu aku jadi tukang stanby takut dia tergolek miau..hahaha..yg ada ni gambar lama masa ktorg holiday kat Janda Baik dulu..:)

Ok, tu je nk cite..lepas ni nak buat entri pasal anak angkat aku yg 2 ekor tu..panjang kisah nya...dah taip semalam tapi lupa save..huhu..nk kena tulis balik..Grrrrr....anak angkat aku si Syasha ghaib malam ni..raya kali ni ktorg angkut sekali 2 anak angkat ktorg tu..so patutnya ikut plan aku sefamili dah balik Bangi dah ni..tapi sebab best friend Huda tu ghaib ktorg pun terpaksa batalkan plan..tunggu sampai pagi esok..kot le Syasha balik rumah subuh2 esok..

Anyway, Nawal Huda kesayangan Umi yang berbau sedap..umi love u so much...Umi tahu Huda kuat dan tabah macam Umi...baik hati dan manja macam Dedi...hahaha..Selamat pandai jalan sayang....teruskan perjalanan hidupmu..Umi akan selalu mendoakan yang terbaik untuk Huda selamanya..Muahhhsssss!!!!

2 comments:

fairus said...

ANAK AKU SETAHUN 2 BULAN.. MASIH BELUM NAK BERJALAN.. BERTATIH SEKEJAB PASTU DUDUK SEMULA..

~ rainbow ~ said...

Akak!! A'ina pun jalan lambat gak.. 1thn 2hari baru step2-3 tapak.. skang jalan da laju tapi kadang jatuh gak.. mmg org akan slalu comparekan anak kite ngan anak mereka.. wat tak tauje. Anak kite lambat jalan tak semestunye tak boleh jalan langsung.. ada ke research kalau anak kite lambat jalan anak kite pun lembap belajar?.. huhu