Powered By Blogger

13 August 2013

Beraya bersama Syasha dan Tom

Raya tahun ni kami ambil keputusan untuk beraya bersama dua ekor anak angkat kami...iaitu Tom dan Syasha...kebiasaannya kami akan tinggalkan Shatom di Bangi je..dok kat boarding..tapi untuk balik kampung kali ni kami mengambil keputusan untuk bawak balik Shatom sekali..sebab Shatom baru sembuh daripada masalah kehilangan bulu di leher secara drastik akibat fungal infection...dan kami bayangkan mesti bosan budak 2 ekor tu kalau cuti seminggu ni dorg dok dalam cage je...so kalau balik kampung bole le jalan raya sekali kan? Hehehe


Namun begitu, balik kampung kali ni penuh tragedi...tragedi pertama adalah Syasha hilang sehari sebelum balik kampung....puas dipanggil, dicari, dibelek di kawasan sekitar kejiranan ktorg namun bayang Syasha lesap terus...putus harap dibuatnya...Wafiy dah kesedihan...aku yg masih bekerja pada hari mantai pun tpaksa balik rumah kejap sebab nk mencari Syasha...tp yg magiknya, saat aku dan pakbear busy memunggah beg dan barang2 utk balik kampung ke dalam keta tetiba Syasha muncul berlari2 kucing ke arah kami sambil ngiau ngiau...super comot betul si Syasha...dari gaya dia tu kami yakin dia meronda satu seksyen 7 ni agaknya..hahaha

So, kami pun memulakan lah journey balik kampung...dalam keta si Syasha collapse, penat meronda le tu..si Tom pulak restless, kejap ke depan, ke belakang, menyelit celah pakbear, selit tepi tingkap..tak tentu arah...tapi akhirnya kami pun selamat sampai ke rumah Nek Nah...



Kat rumah Nek nah, Shatom agak jakun..tapi yg lebih excited adalah famili pakbear sebab dorg dah lama tak bela kucing..last bela kucing masa dorg kanak2 riang..hehe...as expected Shatom  well behaved....membuang najis di tempat yg disediakan..dan tak mengopes barang2 nek nah..kira ok lah kan..sebab bagi kami nak bela kucing ni senang je tapi kena betul2 train kucing kita...supaya tak berak dan kencing merata...

Cuma masa malam terakhir kami di rumah Nek nah, si Syasha lesap lagi...malas nk pikir so ktorg biarkan je lah...esok nya pagi2 Syasha pulang dengan sekor kucing jantan warna kelabu, bulu kembang, macam kucing Parsi...aku kata kat pakbear, hensem la jugak menantu ktorg tu...hahaha...tapi kesian pakwe Syasha tu, baru berkenalan satu malam, pagi esok nya makwe dia dah hilang tanpa khabar berita...hahaha...

Pagi nya tu kami berpindah ke rumah Nek com pulak...kat rumah Nek com Syasha dan Tom nmpk lebih relax...maybe sebab rumah 2 tingkat dan Shatom memang kami letakkan port kat atas...tapi mmg kami perasan Shatom suka jugak jalan2 kat tgkt bawah dan kadang2 lesap...tapi sebab kebiasaannya bila malam je Shatom ada, so ktorg pun tak kisah sgt lah...

Kat rumah Nek com bilik ktorg ada aircond, yg aku kelakor tu Syasha dan Tom pun nmpk macam menikmati tdo dalam bilik aircond..bergulung2 badan dorg tido...bulu tegak2 kembang...pastu suka menyelit celah2 ktorg termasuk sebelah Huda...syiok agaknya...hehe


Dan ada satu malam tu kami pergi beraya ke rumah kakak aku sebelah rumah...rumah kakak aku ni memang jalan kaki bbrp minit je sampai...so masa tu dh malam, aku pun dokong Huda sambil jalan menuju ke rumah kakak aku...tengah berjalan tu aku pasan Huda panggil "Tata, Tata!!" dengan suara kiutnya sambil toleh2 belakang banyak kali.....(*huda merefer semua jenis makhluk berbulu dan comel sebagai Syasha@Tata)...aku toleh belakang tak nampak pulak bayang si Syasha atau Tom...tapi bila aku nk melangkah masuk je rumah kakak aku, baru nk bagi salam, si Shatom dah meluru masuk rumah dulu...sabor je le...pandai pulak dorg mengikut ktorg gi beraya ke rumah sebelah...kulu kilir Syasha dan Tom dalam rumah kakak aku...sambil tu duduk2 kejap, jilat2 bulu, golek2, makan kuih raya je tak..hehe..masa ktorg nak balik, si Syasha dan Tom pun pandai ikut balik...hehehe...memang rasa macam anak sendiri...



Tapi penamat episod raya bersama Syasha dan Tom berakhir dengan sedih....Syasha sekali lagi hilang malam semalam...puas mencari...anak2 buah aku pun tolong cari sekali tapi bayang Syasha langsung takde...disebabkan cuti aku last hari ni, so dengan berat hati dan muncung2 muka ktorg pun tinggalkan la Syasha di Pedamau...dari pengalaman aku membela kucing dari saat aku mengenal dunia, aku yakin Syasha akan balik jugak...tapi setelah perutnya besar memboyot....hahaha...apalah ko Syasha..pakwe bangi ko tak nak..pakwe pedamau jugak ko ikut lari...hehe...aku tau lah org pedamau memang "hot"!!! Kan pakbear ku??? Heeee

Bye Syasha...umi yakin nanti kita jumpa lagi.....kalau Syasha tak balik sampai hujung bulan ni maknanya Tom sekor je la ikut Umi dan Dedi pindah Kuching...tulah Syasha nak sgt kawin dengan pemuda kampung, dah rugi tak dapat naik aeroplane...huhhh!!! :p

1 comments:

Pian said...

Ada apa2 berita pasal syasha lagi x? kitorg doakan syasha selamat jumpa jalan pulang ke rumah.