Powered By Blogger

14 August 2013

Huda bertindik telinga

Kira kira 5 hari sebelum raya aritu, kami dengan berbesar hatinya membawa anak dara kesayangan kami bertindik telinga...aku memang dah lama dah aim nak tindik telinga budak cantik sorang ni sebab aku sendiri dari kecik2 dah ada anting2..aku pun tak ingat bila aku bertindik tpi mengikut kata mak aku orang jawa biasanya tindikkan anak perempuan masa dalam pantang lagi....so aku pun teringin le meneruskan tradisi jawa tu, tapi kat kampung aku tak tau bidan mana yg masih amalkan bertindik tu...so aku pendam je lah hasrat tu sampai Huda dah cukup besar pada pandangan aku..


Actually ada jugak org yang berbunyik2 kata bertindik hukumnya haram sebab menyerupai amalan org hindu..tapi bagi aku yg tak berapa dalam ilmu agama ni, rasanya apapun terpulang pada niat kita..mak ayah aku pun orang pandai agama jugak, tapi dorg tindikkan je telinga aku..hehe...lagipun bagi aku dari pakai barang kemas berkoyan2 kat lengan supaya org nampak gelang kita yg berurat2 tu baik pakai subang/anting2 comel je...yg selalu nampak pun suami kita je kan? Ayu lah jugak muka aku yg serabai ni bila pakbear tengok aku pakai anting2 comel...kan pakbear kan?? Hanya pakbear yg paham betapa serabai nye bini dia ni kalau kat rumah...nasib baik dia tahan mata...hahaha...

Lagipun orang selalu ingat Huda ni boy, hatta ketika Huda memakai baju gaun kaler pink...sabor je le...so dengan bertindik ni maka org tau lah anak aku yg comel ni gegurl sebenarnya...

Ktorg bawak huda bertindik aritu kat kedai emas kepunyaan org Melayu kelate kat Mydin mitc..aku ni tak percaya sgt bertindik kat booth2 kecik yg chinese punya...mesti tak baca bismillah kan masa nk "tembak" tu...sorry ye, bukan racist..tapi nak pastikan org yg buat apa2 prosidur pada anak aku sebaik2 nya org yg baca bismillah..hehe...mengada2 kan?

Ktorg expect Huda akan melalak teruk...tapi rupanya kejap je dia nangis, bagi habuan mainan henpon bunyik2 terus dia berhenti nangis...aku yg saspen terus terlupa nk snap gambar masa Huda di'tembak' telinga..hehe..saspen bercampur excited sebab aku pun sendiri sebenarnya busy memilih subang baru untuk aku....hehehe..



Makcik yg buat tindik tu baik..dia kecek kelate..dia pesan jaga baik2 luka tindik tu..pastikan lepas mandi keringkan betul2...check kot ada nanah ke...so far Alhamdulillah takde apa2 masalah, Huda pun nampak selesa je dan bertambah jelita...hahaha...



Makcik tu kata subang sementara yg dia pakaikan ni memang khas untuk bertindik..dah sterilized (nyahkuman), so sepatutnya kita tak risau la risiko penyakit2 berjangkit yg boleh merebak melalui prosidur bertindik tu..eh!! Aku pikir jugak tau pasal risiko HIV dan Hepatitis sebelum nk tindikkan Huda...dah mak nye puan doktor..mestilah pikir jugak..;p

Caj bertindik ni murah..rm15 je..makcik tu kata lepas sebulan dah bole dah kalau nak tukar subang main2 tu dengan subang emas...tapi aku pun pikir camne le aku nk pujuk Huda masa nak tukar pakai yg emas tu nanti..hehehe..nangis lagi makwe cantik aku ni kang..:)


Amacam? Cun tak anak dara aku? Ada macam Umi dia tak? Hahahaha...

2 comments:

fairus said...

ORANG RUMAH DAH BELI ANTING2 UNTUK ANAK AKU, TAPI TELINGANYA SAJA BELUM DITINDIK..

makbear said...

Kalau dh umur setahun lebih bole je gi tindik...hehe