Powered By Blogger

11 February 2014

Kuih Apam resepi Nek Com





Mak aku sebenarnya pandai masak pelbagai jenis kuih...namun sayangnya kami adik beradik tidak ditunjuk ajar secara detail cara2 buat mcm2 kuih tu...or maybe pernah diajar tp aku yg buat tak endah..sebab aku bukan pemakan sangat orangnya...tapi bila dh ada anak2 ramai ni, aku rasa aku memang kena belajar resepi kuih2 tu so that nanti aku boleh ajar Huda dan cucu2 aku...hahaha...berangan ada cucu tu..lagipun dulu sibuk sangat, skrg baru relatively free...

Tapi seriously, hanya sekarang bila dah habis master, dan dh setel gazetment barulah aku rasa ada mood dan masa untuk mengorek kembali resepi2 lama mak aku...masa Master dulu aku study study dan study...tepu dh otak aku ni...tp jd doktor ni mmg kena study sepanjang hayat, kalau tak org kata doktor sudah outdated..hehe

Memang aku dh lama tidak merasai hidup aman damai macam ni...dari lahirkan Waseem 5 tahun lalu aku hidup macam ber'marathon'....

So since this week aku balik kampung dan cuti lama dan aku pun takde aktiviti apa2 selain tengok, melayan mak abah aku yg ter'chenta' jadi aku pun mengambil keputusan untuk belajar dan salin betul2 resepi kuih2 yang Mak aku penah buat dulu...

So hari ni, aku mulakan dgn kuih apam...eh! Aku bukan nk me'resepi'kan semua entri2 aku ye...juz nk share moment indah ketika aku belajar semula resepi2 mak aku..

Aku terpikir nk belajar buat kuih apam sebab wafiy suka makan kuih apam...dari aku asyik beli kuih apam yg aku dimaklumkan biasa org buat campur Eno tu baik aku buat apam sendiri resepi asli mak aku...


Kelihatan Mak aku sedang mencampurkan yis dan tepung gandum secara berdikit2 supaya campuran sebati...eksyen je muka Mak time ni..hehe
Btw mak aku dulu mengajar sekolah agama, so dia adalah seorang cikgu yg garang dulu...so mak aku tiap kali ajar aku buat kuih mesti akan ada bunyi2 eksyen sikit, yelah anak dia lebih tahu anatomi dan fisiologi manusia daripada anatomi dan fisiologi bahan2 masakan...hahaha...dia akan kata "La...itu pun tak tahu!!"

Aku akan jawab "Tulah Mak..dulu suruh adik belajar rajin2, baca buku je..so hal ehwal kuih muih ni adik tak belajar masa belajar doktor dulu...hahaha"



Ha..yg ni Mak aku ajar cara mix kan air, tepung dan yis sikit2...Mak aku dh tak kuat, jadi aku lah pastu take over me'mix'kan...
*gambar ada love...hehe..cover aurat

Yg kelakarnya..tengah2 buat tu baru teringat yang campuran tepung dan yis ni biasanya Mak aku biarkan dulu (peram) lama...biasa Mak buat sebelum tido malam...hehe..aku ni kononnya buat pagi tadi pastu pukul 10pg je Wafiy bangun kita dah boleh makan sedangkan aku baru je start peram benda tu pukul 9pagi...hehe..alamatnya petang la baru kita boleh kukus....


Wafiy Waseem tolong cuci bekas untuk kuih Apam


Lepas dah cuci bekas, Wafiy dan Waseem naik meja dapur tu dan dengan excitednya tolong masukkan adunan apam tu dalam bekas2 comel ni...eh! Korang tau tak, bekas2 comel ni dari aku kenit2 dah wujud di rumah aku ni, dan baru aku tau rupanya bekas ni Mak aku dapat hasil seludupan kakak aku yg sekolah Mozac dulu bawak balik dari asrama..ni bekas aiskrim kat asrama Mozac dulu...hahaha...





Dah siap dh masuk bekas momel...mak pesan jangan masukkan banyak2..tiga suku bekas je..baik bosh!!!
Nampak tak bubble2 dalam adunan apam tu? Mak aku kata tu petanda yg adunan dan yis dah kembang..lama woi nak tunggu naik camni..6 jam...:)

Ok!! Lepas tu masukkan dalam pengukus  yg dah berasap asap tu...kejap je kukus..dalam 20 minit..aku punyalah nervous takut tak jadi...siap panggil Mak aku yang baru nak lelap untuk meng'confirm'kan yang apam aku dah masak..hehehe...


Anak anak suka...si Waseem yang dah letih membantu Umi masak sudah tidak dapat dikesan pada ketika ini...hahaha...

Aku ada banyak lagi list nak belajar buat dengan Mak aku ni....roti manis, roti canai, kuih buah melaka, kuih rengas, kuih kemohong, kuih nagasari, rempeyek...doakan aku berjaya absorb semua resepi2 ni...untuk kesinambungan anak cucu cicit Tok Min dan Nek Com...:)


2 comments:

isabelle frankly said...

horeyyy!!!
nanti aku pegi sarawak boleh mkn apam kau.
eh..lain mcm pulak bunyinye.

Maria Qiptiyah said...

Best best best..tak sabar nak tunggu resepi roti-roti tu. baru beli Bread maker minggu lps, tgh excited nak buat roti ni...hehehe