Powered By Blogger

22 April 2013

Jangan Politikkan Entri Ini


Dah nak dekat2 pilihanraya ni, di mana2 meriah dengan bendera2, banner2 parti yang bertanding. Tak ketinggalan juga di Bandar Baru Bangi ni. Al-kisah semalam petang masa aku membawa anak2 ke taman permainan dalam kereta Wafiy bertanya "dedi bendera yang warna biru putih nie bendera BN kan? BN tu maksudnya Barisan Nasional kan?", aku jawab "ye mana abg tau?", Wafiy jawab kawan dia yang bagitahu.

Kemudian Wafiy tanya lagi "dedi yang bendera yang warna hijau ada bulan tu bendera apa?". "Oooohh itu bendera PAS, Parti Islam Semalaysia...". "Oooo tp kenapa diorang pasang bendera banyak2 ni dedi?", aik banyak pulak tanya budak nie huhuhu... "X lama lagi kita nak pilihanraya, pilihanraya tu untuk kita undi siapa pemimpin yang kita nak", aku jelaskan semudah yang mungkin.

"Ok tp nanti abg dah besar abg nak undi BN ke PAS dedi?", wah berat nie nak jawab! Huhuhu... "Abg pilih laa pemimpin yg abg suka... Ok mcm nie, abg suka Mahathir ke Nik Aziz?", niat ikhlas nak bg paham pd Wafiy parti BN n PAS tu mcm mana. Maksud aku kalau dia suka Mahathir undilah BN, kalau suka Nik Aziz undilah PAS. Sekadar perbandingan mudah untuk anak2 mudah paham. Jangan politikkan kenyataan aku nie ea.. Aku nak bg mudah anak aku paham, tue jee...

Sekali apa Wafiy jawab?!

Jeng!

Jeng!

Jeng!

"Abg nak undi Nik Azizlah!", mak oii!!! Hahaha.... "Kenapa abg pilih Nik Aziz?, tanya aku. "saja jee, abg x kenalpun dia...", sesooka hati kau je nakkk... hahaha budak2 mana paham lagi... 

Sejujurnya aku xde masalah dengan kecenderungan politik anak2 aku bila dah besar nanti. Bagi aku, kita dah bagi asuhan dan didikan yang sepenuhnya zahir dan batin, dunia dan akhirat, kelak biar dia yg tentukan sendiri siapa atau parti mana yg mereka pilih. Yang penting tunaikan tanggungjawab untuk mengundi. Hormati ulama' sbb ulama' tu pewaris Nabi. Hormati Mahathir sbb beliau banyak berjasa kepada Negara, bangsa dan agama... Titik!

Jangan politikkan entri ini.... :)
Sent from my iPhone

2 comments:

fairus said...

MASA MEMBACA ENTRI KAU NI, ANAK AKU DUDUK SEBELAH AKU.. DIA TANYA "AYAH SUKA BENDERA NI KAN...?" SAMBIL MENUNJUK DI SKRIN.

AKU JAWAB "A'AH"

HEHE.. BOLEH TEKA BENDERA APA? :)

pakbear said...

Hahaha opkosler bro... Sudah terang lg bersuluh! :)