Powered By Blogger

14 March 2014

Perginya Raja di hatiku, Tok Min

Malam nanti tepat jam 11.30 malam, genaplah seminggu Allah mengambil Abah ku yang macho kembali ke pangkuanNya...



Aku sebenarnya sudah putus kata2...sudah kering air mata...sudah tandus jiwa raga sejak melihat Abah semakin sakit, semakin tenat di Hospital tempoh hari...

Walaupun pada mulanya aku sebagai seorang anak juga doktor yang pernah melihat kematian di depan mata sendiri, aku amat positif yang Abah akan sembuh...amat2 positif...

Tapi bila semakin hari, aku lihat dan aku teliti keadaan Abah, aku sedar masa Abah sudah hampir tiba...

Aku masih terkenang saat air mata ku berlinangan sepanjang aku berjalan keluar dari CICU hingga lah ke kafe...sampai di kafe, staf situ bertanya "Kenapa doktor nampak sedih sangat hari ni?"...

Ye...aku memang sedih...aku sedih kerana naluri ku yg mengatakan abah akan sembuh mula sirna sedikit demi sedikit dalam keteguhan jiwaku...

Aku sedih kerana pada akhirnya aku terpaksa mengakui bahawa Abah betul2 akan pergi...walaupun aku pd mulanya amat yakin yang Abah seorang pejuang hebat...

2 hari sebelum pemergian Abah, aku betul2 rasa lembik lutut, ketar tangan setiap kali hendak melawat Abah di hospital...hati aku berbelah bahagi samada ingin terus meniupkan kata2 positif di telinga Abah moga Abah cepat sembuh atau membisikkan pada Abah bahawa 

"Abah, kalau Abah nk pergi, pergilah Abah...Kami semua sayang Abah, Abah sudah banyak berjasa pada ktorg semua, Abah pergilah dengan tenang Abah...kami semua mendoakan Abah"

Akhirnya aku memilih kata2 yg kedua...dengan air mata tanpa henti aku bisikkan kata2 itu di telinga Abah....dengan penuh kesayuan aku mohon ampun dan maaf dari Abah dan menegaskan dalam hatiku "Najah, let him go! Allah sayang Abah dan sudah memanggil Abah" 

Dan akhirnya, tatkala aku cium dahi dan pipi Abah setelah Abah dimandi dn dikafankan, baru aku boleh berkata pada diriku...

"Owh! Abah betul betul sudah tiada..."

Tenanglah Abah disisi sang Pencipta....makanya aku di sini terus kekal menjadi Sang pemimpi yang akan terus meneruskan legasi Abah yang dikenali ramai kerana kebaikan dan kehebatannya....InsyaAllah harapanku selepas ini dan sehingga saat aku bertemu Ilahi...namaku akan selalu dikaitkan dengan kebaikan...walaupun Abah sudah tiada, aku akan pastikan Abah akan terus berbangga dengan anak dia yang seorang ini...insyaAllah...

Rindu Abah selalu....semoga Allah menetapkan diriku untuk terus menjadi anak yang solehah yang tidak berhenti berbuat kebaikan untuk Abah dan Mak...

Amin....:)



*Unta ni pemberian Abah padaku sekembalinya dari Umrah. Time Abah belikan dulu aku dah besor panjang..dah kat Universiti...hehe..dah besor pun Abah masih belikan anak patung..:)

3 comments:

fairus said...

SEMOGA ROHNYA DICUCURI RAHMAT DAN DITEMPATKAN BERSAMA ORANG-ORANG BERIMAN. AMIN.

pB said...

Semoga terus tabah

isabelle frankly said...

I feel u.
bykkan doa utk allahyarham. Semoga tokmin ditempatkan di kalangan org beriman