Powered By Blogger

27 March 2014

Resepi Donut gebu bersalut coklat


Donut adalah favourite anak2 dan pakbear...so antara kuih yang aku wajibkan diri aku belajar buat adalah kuih donut, makanya aku telah berkali2 mencuba pelbagai resepi donut sehingga lah aku menemui resepi yang menepati selera yg sesuai dgn tekak famili kami...

Seperti biasa pembantu2 khas ku adalah anak2 dan pakbear...anak2 suka tolong masa buat kuih ni sebab dorg rasa macam buat eksperimen sains agaknya..hehe







Siap buat donut bentuk Meow lagi..maklumlah kami ni memang peminat Meow..:)

So ingin aku share kan resepi yang aku follow...

Bahan-Bahan

2 sudu besar mentega
1 paket Yis Mauripan
3 sudu besar gula
5 cawan tepung gandum
2 sudu besar susu pekat
sebiji telur

Cara-cara uli

1. Cairkan 2 sudu besar mentega
2. Sediakan 1 cawan air suam..campurkan bersama 3 sudu besar gula, 2 sudu besar susu pekat dan 1 paket yis mauripan (gaul sehingga kembang dan biarkan selama 5 minit)
3. Pecahkan sebiji telur dan gaul sebati bersama mentega yang telah dicairkan tadi.
4. Setelah selesai, campurkan langkah 2 dan langkah 3..gaul hingga sebati.
5. Sediakan 5 cawan tepung gandum (bergantung pada kuantiti bahan)
6. Tuangkan sedikit demi sedikit campuran bahan tadi dan uli sehingga jadi doh..pastikan doh tidak melekat pada jari..Jika perlu tambah tepung..tambah tepung sikit demi sikit sampai jadi doh..uli doh sampai jadi sempurna..
7. Biarkan doh selamat 45 min sehingga menjadi 2x kali ganda..Pastikan tutup doh ngan plastik wrap.
8. Setelah kembang, uli semula doh..leperkan doh dan tekap doh dgn acuan donut. Boleh sampai 20 biji donut..
9. Panaskan minyak dan masak sampai kekuningan..
10. Gaul ngan gula halus..


Wafiy suka donut bersalut coklat so aku pun berusaha la membuat donut bersalut coklat...mula2 tak yakin juga 
nak buat sebab dari pengalaman aku buat coklat ganache untuk topping kek coklat tu, aku perasan coklat tu meleleh leleh dengan jayanya...so risau juga nanti topping donut coklat tu menjadi comot dan tak cantik..hehe

Tapi setelah aku mencuba akhirnya berjaya mendapat seperti yg aku inginkan...dan aku rasa donut aku lebih enak berbanding donut kat Jusco...hehe...

Untuk topping coklat tu, aku folo resepi ni

Susu pekat (setengah tin)
Mentega (2 sudu besar)
Serbuk koko @ Cocoa powder (agak-agak dalam 5 sudu besar atau 1/3 cawan)

Rasanya enak sekali...tak percaya tanya Waseem...hehe...donut coklat dan kek coklat yg Umi buat memang super sedap kan anak2? :)


0 comments: